E-mail is een veelgebruikte manier om als recruiter in contact te komen met je kandidaten. Maar hoe zorg je ervoor dat deze kandidaten ook daadwerkelijk aandacht aan je mail besteden? In dit artikel staan we stil bij tips om meer uit je recruitment via e-mail te halen.
1. Het onderwerp doet ertoe
Zorg er altijd voor dat je een helder onderwerp boven je e-mail hebt staan. Dit zorgt ervoor dat zowel jij als de kandidaat altijd weet waar deze mail over gaat, waardoor de kans op miscommunicatie of verkeerde interpretatie flink afneemt. Wees niet bang om hier wat mee te spelen: probeer een wat langer of juist korter onderwerp, voeg de naam toe, et cetera.
2. Wees persoonlijk
Je hebt je concrete, bindende onderwerp, waardoor de kandidaat al eerder geneigd is de mail te openen. Nu je de minimale aandacht van je kandidaat hebt, moet je ervoor zorgen dat deze persoon ook daadwerkelijk op je reageert. Dit doe je door persoonlijk te worden. Zoek, via bijvoorbeeld LinkedIn, naar interessante zaken over deze persoon. Hierdoor straal je uit dat je je kostbare tijd hebt gestopt in meer over deze persoon te weten komen, wat zal zorgen voor waardering en een grotere kans op een reactie.
Houd er tijdens het schrijven van je mail ook rekening mee dat je zorgt voor natuurlijke communicatie. Houd in gedachten dat je als persoon mailt, pas in tweede instantie als recruiter. Zorg daarom voor een normale toon en voorkom een te formele mail. Plaats jezelf in de schoenen van de kandidaat: ‘Als ik deze mail zou krijgen, hoe wil ik dan benaderd worden?’.
3. Voorkom een overload aan informatie
Volgens Newton is één van de meest gemaakte fouten het plaatsen van extreem veel informatie in je e-mails. Recruiters denken dat de beste manier om een reactie van een kandidaat te krijgen is door alles op tafel te leggen: de werkzaamheden, het salaris, et cetera. Hiermee ga je ervan uit dat de persoon, die je nog nooit gesproken hebt, automatisch geïnteresseerd is in wat jij te vertellen en te bieden hebt. Dit kan een verkeerde indruk geven. Het kan ook overweldigend werken voor de kandidaat. Houd het daarom kort en simpel.
4. Houd rekening met de mobiele telefoon
Inmiddels zijn mobiele telefoons niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en via dit apparaat nemen veel mensen ook hun mail tot zich. Om de reactiekans te vergroten, is het van belang om te zorgen dat je berichten prettig te lezen zijn op een mobiele telefoon. Stuur jezelf daarom altijd een testmail: hoe ziet het onderwerp eruit, valt de uitlijning prettig op je telefoon?
5. De follow-up
Bovenstaande tips hebben je geholpen om een fraaie mail samen te stellen en te sturen aan je kandidaat. Maar dan: geen reactie. Geen zorgen, stilte betekent niet per definitie ‘nee’. Iemand kan het te druk hebben om te reageren of tijd nodig hebben om erover na te denken. Daarom is een follow-up-mail zo belangrijk. Geef je kandidaat meerdere mogelijkheden om op je recruitmentmails te reageren.
Meer tips om jouw recruitment te boosten
Wil je meer handige tips en tricks om jouw recruitment te boosten? Hieronder hebben we enkele interessante tools op een rij gezet.
- Met deze 6 tools boost je jouw onboarding
- Dit zijn de 30 meest populaire gratis tools voor sourcing
- Zo meet je jouw recruitment met de informatiehemel van Google Analytics
- Dit zijn dé 5 tools om recruiters te beoordelen
- Deze vijf tools helpen je bij het schrijven van vacatureteksten
- Vijf handige tools voor recruiters om contactgegevens te achterhalen
- Vijf onmisbare tools die je recruitment via Facebook een boost geven
Heb jij de Recruitment Tech Guide 2020 al in huis?
De Recruitment Tech Guide 2020 staat vol met inspiratie voor als je meer wilt halen uit jouw recruitment met tooling. Dit is de tweede editie van het jaarmagazine over recruitmenttechnologie. Benieuwd naar de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitment? Hier vind je de inhoud. Het 2020-jaarboek is hier te bestellen voor slechts €19,50!
De Recruitment Tech Guide 2020 is een handzaam A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België.
Bron: Newton