Getnoticed helpt bedrijven met het vinden van de juiste kandidaten door middel van recruitment marketing. Ze maken websites, voeren campagnes uit én adviseren bedrijven over hoe ze hun recruitmentprocessen kunnen optimaliseren. In deze podcastaflevering binnen het recruitment marketing-thema gaat Recruitment Tech in gesprek met Dirk Driessen, Marketing en Sales Director van Getnoticed.
Recruitment marketing: meer dan alleen websites
Getnoticed helpt bedrijven met het creëren van wervende websites die kandidaten aanspreken en hen aanzetten om te solliciteren. Naast het maken van websites, voert Getnoticed ook recruitment campagnes uit. Dit doen ze via verschillende kanalen, zoals social media, jobboards en online advertenties. “Voorop staat dat we onze klanten blij willen maken”, zegt Driessen. “En de basis waarmee wij onze klanten blij kunnen maken is toch uiteindelijk met meer én betere kandidaten. Dat is de bottomline.”
“Als je één werving en selectie kan voorkomen door met ons samen te werken, dan heb je dat terugverdiend.”
Dat doet het bedrijf, met vestigingen in Amsterdam en Nederweert, voor een breed scala aan organisaties. Waaronder Odido en Ahold Delhaize maar ook een bureau als Projob. “Eigenlijk maakt het ons niet uit hoe groot een bedrijf is als er maar een recruitment vraagstuk ligt, waar men echt iets mee wil. Onze prijzen beginnen op een acceptabel niveau. Dus als je één werving en selectie kan voorkomen door met ons samen te werken, dan heb je dat al snel terugverdiend.”
‘Er valt eigenlijk alles onder’
Terwijl begrippen nog weleens door elkaar lopen, hoe kijkt Driessen tegen de definitie van recruitment marketing? “Er valt eigenlijk alles wel onder”, lacht hij. “Ik denk dat recruitment marketing eigenlijk in zijn breedheid ook gewoon de activiteiten zijn om potentiële kandidaten te raken, te informeren, te enthousiasmeren én te laten solliciteren. En alles wat eromheen hangt, wat er ook voor nodig is: dat is wat mij betreft recruitment marketing.”
Wie is verantwoordelijk?
De verantwoordelijkheid voor recruitment marketing ligt vaak bij de HR-afdeling van een bedrijf. Driessen ziet echter het belang om ook andere afdelingen te betrekken bij het proces. “Uiteindelijk willen we kandidaten werven met deze aanpak, dus als wij in gesprek zijn met de klant, dan praten wij primair met de recruiter. Omdat die de kwaliteit van de kandidaten kent. Maar we betrekken ook actief zowel IT als marketing en dat doen wij ook actief. Omdat, zeker bij grote merken, heeft het kracht van het merk ook heel veel invloed op het werven van mensen.”
Waardetransporteurs werven
Getnoticed heeft voor veel bedrijven recruitment campagnes uitgevoerd. Eén van de cases waar Driessen het meest trots op is, is die van waardetransporteur Brink’s. “ Simon van den Berg, recruiter bij Brink’s had moeite met het werven van waardetransporteurs in de regio Amsterdam”, vertelt Driessen. “We begrepen dat Schiphol én het Rijksmuseum aan dat soort mensen aan het trekken was. Daarom hadden ze daar eigenlijk te weinig aanwas van mensen.”
“De uitzet van de campagne leverde 75% meer traffic op — maar belangrijker: twee keer zoveel aannames als in het jaar daarvoor.”
Vervolgens gaat het team van Getnoticed dan aan de slag. “We doen dan een intake, waarin we ook naar de drivers van die mensen op zoek gaan, zodat ze echt te weten komen waarom mensen nu bij Brink’s kwamen werken — en niet bij die andere twee. De uitzet van de campagne leverde 75% meer traffic op — maar belangrijker: twee keer zoveel aannames als in het jaar daarvoor. Dat maakt mij dan ook echt blij, omdat we zien dan we echt toegevoegde waarde kunnen leveren.”
Druk op data neemt toe
Een grote verandering in digitale marketing en recruitment is op komst: het einde van third-party cookies. Vanaf eind dit jaar zijn deze tracking codes van externe websites, die gebruikersgedrag volgen, nagenoeg niet meer beschikbaar. Dit besluit beschermt weliswaar de privacy van internetgebruikers, maar heeft ook een aanzienlijke impact op recruitment marketing, ziet Driessen.
“Het zal een eeuwige rat race blijven tussen transparantie en privacy.”
“Algemeen zien we dat de druk op het verzamelen van data enorm toeneemt. Dat betekent gewoon dat je daarin andere dingen moet gaan doen. Eén optie die wij ook nu aan het verkennen zijn met een aantal van onze klanten is het idee van server-side tagging. Zodat het geen third party cookies meer zijn. Dat zal ook een eeuwige rat race blijven tussen transparantie en privacy. Maar dit soort elementen houden we nauwlettend in de gaten, zodat we goed gedocumenteerd zijn en klanten daarin kunnen adviseren.”
Innoveren met gezond verstand
“We zijn heel erg geïnteresseerd in allerlei technologische ontwikkelingen: daar zitten wij van nature in”, zegt Driessen. “Dus de e-commerce markt, maar ook andere vooruitstrevende markten, die houden we in de gaten. En de dingen die daar uitkomen, toetsen we geregeld. Maar je moet gewoon gezond verstand gebruiken.”
“Blijf ook altijd bij jezelf en realiseer je wie je zelf bent en ga in die kracht ook zitten.”
Dat gezonde verstand moet óók doorsijpelen naar de manier waarop organisaties uiteindelijk technische innovaties toevoegen aan bestaande (recruitment)processen, ziet Driessen. “Online heeft nu eenmaal de fantastische mogelijkheid dat je dingen heel snel kunt uitproberen. Blijf dat vooral doen: experimenteren, kijken én meten. Realiseer je ook dat als jij de eerste bent die iets omarmt, dan heb je misschien wel voordeel. Maar al heel snel zullen anderen dat dan ook gaan doen en dan is het voordeel weg. Dus blijf ook altijd bij jezelf en realiseer je wie jezelf bent en ga in die kracht ook zitten.”
Online talkshow op 22 april 2024
Maandag 22 april 2024 gaat Recruitment Tech in gesprek met diverse vertegenwoordigers van recruitment marketing bureaus en leveranciers. Welke trends zien zij, welke rol speelt AI en hoe zorg je ervoor dat je succesvol bent als bureau of werkgever met je recruitment marketing (automation)? Meld je direct gratis aan via het formulier waarbij je ook kunt aangeven of je het e-book wilt ontvangen dat in Q2 wordt gepubliceerd over dit thema.
Luister naar het hele gesprek
In deze podcastaflevering binnen het recruitment marketing-thema gaat Recruitment Tech in gesprek met Dirk Driessen, Marketing en Sales Director van Getnoticed. Luister naar de podcast via de link hieronder.