In 2022 willen recruiters vooral meer investeren in data & dashboards (43,7%), employer branding (39,8%), recruitment marketing & programmatic job advertising (37,7%), recruitmentsystemen (35,8%), sourcing & search (33,7%) en referral recruitment (32,5%). Dat blijkt uit de tweede editie van de Recruitment Tech Survey, een onderzoek onder 249 gebruikers van recruitmentsoftware in Nederland.
Tooling voor werving populair
Op data & dashboards na zijn het allemaal tools in de recruitmentfase. De invloed van de krappe arbeidsmarkt is ook hierbij voelbaar. In de middenmoot zien we onboarding, talentpooling en videorecruitment staan. Ondanks dat er veel innovaties zijn op het gebied van bots & voice lijkt het alsof dit voor veel recruiters nog te vroeg komt.
Ondanks dat data & dashboards zowel bij corporates als bureaus hoog scoren, scoort het meten van het recruitmentproces en de candidate experience laag. Evaluatietooling staat samen met mediatooling, flexsystemen en uitzendsoftware onderaan de prioriteiten voor 2022.
Corporates vs bureaus in 2022
Corporates willen in 2022 meer investeren in employer branding (55,7%) gevolgd door data & dashboard (49,7%) en referral recruitment (47%). Zowel employer branding als referral recruitment zijn echte tools voor corporates. De top drie bij bureaus wordt gevormd door data & dashboard (41,2%), recruitmentsystemen (37,2%) en recruitment marketing & programmatic job advertising (36,5%). Overall scoort bots & voice laag maar bureaus willen daar meer in investeren dan corporates. Een van de redenen hiervoor is wellicht dat bureaus meer aan volumerecruitment doen.
Werkelijke investeringen 2020 versus 2021
Naast de verwachtingen voor 2022 zijn ook de werkelijke investeringen van 2021 en 2020 met elkaar vergeleken. Overall werd in 2020 en 2021 het meest geïnvesteerd in recruitmentsystemen, recruitmentsites en data & dashboards. Bij corporates staat employer branding op de 4e plaats (48%), wat een typische activiteit is van corporates en bij bureaus veel lager scoort (30,9%). Ook onboarding, wat samen met recruitmentmarketing & programmatic job advertising (beide 41,3%) op de 5e plaats staat, is typisch iets corporates. Op de 4e plaats bij bureaus staat het actief benaderen van kandidaten, oftewel sourcing & search (52%). Ook corporates zetten dit steeds meer in, maar daar staat het met 40,7% op plaats 7. Matching & cv-parsing(46,7%) sluit de top 5 af bij bureaus.
Corporates hebben in 2021 meer ingezet op software voor werving zoals recruitmentsystemen, recruitmentsites, recruitmentmarketing & programmatic job advertising en sourcing en search. In 2021 hebben corporates minder ingezet op bots & voice, employee engagement, matching & cv-parsing en referral recruitment. Bureaus hebben in 2021 vooral meer gebruik gemaakt van recruitmentsystemen, recruitmentmarketing & programmatic job advertising en matching &cv-parsing. De inzet van sourcing & search, uitzendsoftware en data & dashboards is ongeveer gelijk gebleven. Videorecruitment wordt bij zowel bureaus als corporates minder gebruikt in 2021, maar de afname is het grootste bij bureaus. Ook talentpooling en referral recruitment neemt af bij bureaus ten opzichte van 2020.
Download gratis de Survey 2022
De Recruitment Tech Survey 2022 ,bestaande uit 56 pagina’s, is gratis te downloaden van deze pagina. In ruil voor de gratis download vragen we je medewerking aan het onderzoek voor 2023 dat eind 2022/begin 2023 plaatsvindt. Hier vind je ook meer informatie over het onderzoek. Heb je liever een gedrukt exemplaar? Bestel deze dan in de shop of meld je gratis aan voor Demo_Day op 9 juni en ontvang een gedrukt exemplaar in de goodie bag.