Wat drijft organisaties om juist nú, meer dan ooit, te investeren in recruitmenttechnologie? Het antwoord op deze vraag ligt verscholen in de behoefte om competitief te blijven in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Daarin is het in 2024 nóg belangrijker om de candidate experience te optimaliseren. Dat is namelijk de nummer één business driver, zo blijkt uit de Recruitment Tech Survey 2024.
Belangrijkste driver: optimalisatie van candidate experience
‘Candidate experience optimaliseren’ staat voor 2024 op plek 1 als belangrijkste business driver. Het verbeteren van de kandidaatservaring stond in 2023 nog op plek 2, in 2022 op plek 3 en 2021 op plek 2. Het is dus áltijd al een belangrijke drijfveer geweest, voor zowel corporates als bureaus, maar staat nu dus op de eerste plek. In vorige edities (2022 en 2021) van de Recruitment Tech Survey vonden we ‘het recruitmentproces optimaliseren’ steevast op plek 1 terug. In 2023 daalde de beoogde optimalisatie van het hele proces al naar plek 3: daar blijft hij nu ook stabiel staan.
De arbeidsmarkt blijft krap, zo ook in 2024. Alle technologische zeilen worden dus bijgezet om de ervaring van kandidaten zo goed mogelijk te laten zijn.
De ‘winnaar’ van vorig jaar: ‘het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten’ daalt daarmee naar de tweede plek van belangrijkste business drivers. De arbeidsmarkt blijft krap, zo ook in 2024. Alle technologische zeilen worden dus bijgezet om de ervaring van kandidaten zo goed mogelijk te laten zijn — en technologie wordt ingezet om de kandidaat beter te bereiken en te benaderen.
Verschil in bereik actief én latent zoekenden
Een grote stijger van 2023, de ‘actief zoekende beter bereiken’, stond in 2021 en 2022 nog op de negende plek stond en blijft nu stabiel op plek 4. De ‘latent zoekende beter bereiken’ is daalde in 2023 al naar plek 5 — en daalt in 2024 nóg verder naar plek 7.
AI voor recruitment rukt op
De opkomst van AI in recruitment is an sich geen verassing. Maar het blijkt onder recruitmentprofessionals óók een business driver om technologie in te zetten. Nieuwkomer op de lijst met business drivers: ‘het gebruik maken van de mogelijkheden die AI, zoals ChatGPT, biedt’ stroomt nieuw op plek 10 in.
Bias-free selecteren blijft stagneren
Daarmee streeft de inzet van AI direct al voorbij ‘diverser/bias free werven en selecteren’, dat ten opzichte van 2023 weer een plekje daalt naar plek 14 in 2024. Toch zijn er de nodige tools die zich júist richten op dat deel van werving- en selectie. De grote doorbraak blijft dus nog uit. Een mogelijke reden dat de inzet van bias-free tooling laag scoort, is dat organisaties hiervoor wellicht andere (niet-technologische) methoden gebruiken, zoals het trainen van medewerkers om bias-free te selecteren.
Een mogelijke reden dat de inzet van bias-free tooling laag scoort, is dat organisaties hiervoor wellicht andere (niet-technologische) methoden gebruiken, zoals het trainen van medewerkers om bias-free te selecteren.
Een nieuwe business driver ‘krappe arbeidsmarkt voor wervingsdoelgroepen’ kwam in 2023 nieuw binnen op plek 7, maar daalt nu enkele plekken naar plek 11. Een andere nieuwkomer in 2023, de ‘krappe arbeidsmarkt voor recruiters’ daalt een plekje in 2024 (15). Ondanks dat de schaarste aan recruiters hoog is, wordt de inzet van recruitmentsoftware op deze drivers dus niet als een belangrijke oplossing gezien. Respondenten zien verder ‘betrouwbaarheid en integriteit van nieuwe medewerkers waarborgen’ (18), ‘vast- en/of flexmedewerkers beter managen’ (19) en ‘internationalisering’ (20) niet als belangrijke business driver om te investeren in recruitmentsoftware.
De top 10 business drivers
Hieronder vind je de lijst met de gehele top 10. Aan de linkerkant vind je de nummering van de ranking voor 2024. Wil je de top 20 inzien, download dan de Recruitment Tech Survey gratis via de link hieronder.
Wil je meer weten?
De Recruitment Tech Survey 2024 is gratis te downloaden via deze pagina. In ruil voor de gratis download vragen we je medewerking aan het onderzoek voor 2025 dat eind 2024/begin 2025 plaatsvindt. Hier vind je ook meer informatie over het onderzoek. Heb je liever een gedrukt exemplaar? Bestel deze dan in de shop of meld je gratis aan voor Demo_Day op 4 juni en ontvang een gedrukt exemplaar in de goodie bag.