Jeffrey Hamelink en Colin Lansbergen, oprichters van Small Giants, kijken vanaf de achtste verdieping van hun kantoorpand uit over Utrecht. Hun visie laat zich samenvatten als: gedifferentieerde aanpak, met verschillende labels, en een afkeer van ‘bla bla’, wat tot een opmerkelijke bedrijfswebsite leidt. ‘We zijn geen bureau dat je alleen maar ‘aanhaakt’ voor je campagnes.’
Passie voor het vak
Hamelink is vooral verantwoordelijk voor sales, marketing en support en Lansbergen met name voor de IT, waarin hij ook al voorheen werkte. “Zelf heb ik lang bij Coolblue gewerkt”, zegt Hamelink. “De derde mede-oprichter, Ken Fontijn ook. Daar hebben we geleerd wat specialiseren kan betekenen en die filosofie hanteren we hier eigenlijk ook. Als jij echt een lekker stukje vlees wil halen, dan ga je naar de keurslager en niet naar de Albert Heijn.”
‘De mensen die voor Hero Hub werken, zijn ook werkelijk gepassioneerd over het recruitment vak.’
“En zo hebben we ook bij Small Giants een aantal labels die gespecialiseerd zijn op een bepaald vraagstuk. Van onze vijf labels is Hero Hub gespecialiseerd in recruitment marketing automation. De mensen die voor dat label werken, zijn ook werkelijk gepassioneerd over het recruitment vak. Direct Impact is ons label voor e-commerce. En de nuances zijn toch net even iets anders.”
Held en heldin van de organisatie
De naam Hero Hub ‘zegt het eigenlijk al’, stelt Hamelink. “We geloven heel erg in mensgericht ondernemen. De mens, de kandidaat staat centraal en die moet echt de held, heldin van de organisatie zijn. En ‘Hub’ staat voor alle tools die we hebben ontwikkeld, een platform waarbij je alles tot je beschikking hebt om die kandidaat of klant zo goed mogelijk te benaderen. We helpen je je database te activeren door alle potentie daarin te ontsluiten, om vervolgens kandidaten aan te trekken en zo goed mogelijk te laten converteren. Het gaat immers om de kandidaten én de klanten, want uiteindelijk wil je gewoon een match maken.”
Maandag en Techsharks
De klanten van Hero Hub variëren van klein tot groot, zegt Lansbergen. “En van direct employers tot staffing bedrijven. Bijvoorbeeld staffers zoals Maandag en Techsharks. Bij direct employers bijvoorbeeld online shop vidaXL. Daarbij gaat het erom, wat voor instroom wil je genereren en wat voor soort profielen wil je aantrekken? Wordt het tijdig opgepakt? Gaat de recruiter er op de juiste manier mee om? Komen de juiste data binnen bij een systeem?” We zijn geen bureau dat je alleen maar ‘aanhaakt’ voor je campagnes, voegt Hamelink eraan toe. ‘Uiteindelijk is recruitment marketing vooral interessant om je kandidaat en je klant echt goed te leren kennen. Wie ben je? Waar ben je naar op zoek? En de data vanuit al die kanalen kan je vervolgens heel goed gebruiken om je organisatie slimmer te maken.”
‘We zijn geen bureau dat je alleen maar ‘aanhaakt’ voor je campagnes.’
‘Laat je die business liggen?’
In de e-commerce is zo’n benadering al heel gebruikelijk, stelt Hamelink. “Dat het over veel meer gaat dan alleen die campagne draaien. Nee, wat heb ik nou geleerd? Werkt dit goed? Welke kanalen moet ik aanzetten? Heeft die content gewerkt? Beïnvloed ik die persoon? Komt er een stukje emotie bij? Dat heeft altijd te maken met de skills van je team, je manier van werken, maar ook met je technologie en je business intelligence. Dan word je als organisatie slimmer en dan kan het schaalbaar worden. Lansbergen: “De laatste maanden merken we bijvoorbeeld dat het prima lukt om voldoende kandidaten te werven. Maar de plaatsingsratio’s zijn relatief laag. Ondertussen stroomt het ATS wel vol met interessante profielen. Wat ga je er dan mee doen? Laat je die business liggen?”
Meegegroeid met Maandag
Een mooi voorbeeld van ‘hoe het moet’ zien ze bij hun klant Maandag. Hamelink: “We zijn ooit begonnen met kleine dingetjes voor ze implementeren. Toen bestond hun online marketing team nog uit één persoon. Vervolgens zijn we meegegroeid met de organisatie; heel veel verschillende, ook internationale projecten gedaan, ook op het gebied van recruitment marketing automation, slimme tools geïmplementeerd en veel inzichten gecreëerd op wie de mensen zijn in de database.”
“Ze hebben een heel business intelligence team ontwikkeld in de afgelopen zes jaar en het marketing team is enorm gegroeid.”
Dat beperkt zich nu niet alleen tot kandidaten, maar ook de klanten, zegt Hamelink. “Als je ziet waar ze nu staan, zijn ze gigantisch hard geroeid. In business en persoonlijk vlak. Ze hebben een heel business intelligence team ontwikkeld in de afgelopen zes jaar en het marketing team is enorm gegroeid. Dat is super mooi en wij zijn dankbaar dat wij daar een bijdrage in hebben mogen leveren.”
Kandidaat niet in laatje laten verdwijnen
Als het om AI gaat ziet Lansbergen vooral een nieuwe toolbox die we eigenlijk nog moeten leren gebruiken. “Maar content genereren, beoordeling van cv’s, de juiste kandidaat naar voren schuiven omdat hij bepaald gedrag vertoont, dat zijn zeker dingen die we nu al met AI kunnen doen.” Dit jaar en de komende jaren gaat Small Giants ook verder experimenteren met AI, zegt Hamelink.
“Ga met kandidaten die geïnteresseerd zijn in een interessant vakgebied aan de slag. Zodat niet na een plaatsing de andere veelbelovende kandidaten in een laatje verdwijnen.”
“Daarnaast blijven we klanten helpen hun doelen te bereiken, door zoveel mogelijk potentie uit de tools te halen. Ook is het goed mogelijk dat we nog nieuwe labels openen dit jaar.” En we zetten nog meer de kandidaat centraal, voegt Lansbergen eraan toe. “Ga met kandidaten die geïnteresseerd zijn in een interessant vakgebied aan de slag. Zodat niet na een plaatsing de andere veelbelovende kandidaten in een laatje verdwijnen.”
Online talkshow op 22 april 2024
Maandag 22 april 2024 gaat Recruitment Tech in gesprek met diverse vertegenwoordigers van recruitment marketing bureaus en leveranciers. Welke trends zien zij, welke rol speelt AI en hoe zorg je ervoor dat je succesvol bent als bureau of werkgever met je recruitment marketing (automation)? Meld je direct gratis aan via het formulier waarbij je ook kunt aangeven of je het e-book wilt ontvangen dat in Q2 wordt gepubliceerd over dit thema.