Zo meet je jouw recruitment met de informatiehemel van Google Analytics

Google Analytics is ‘hot’. Er valt ontzettend veel informatie uit te halen voor recruiters, maar worden de statistieken wel optimaal benut? Met deze tips geef je je recruitment door middel van Analytics een boost.

Over Analytics

Analytics is een onderdeel van Google waar voor iedereen met een website een schat aan informatie te vinden is. Door eenvoudig een stukje code toe te voegen aan je website, kan je veel te weten komen over de bezoekers op je website. Welke statistieken die Google Analytics aanbiedt zijn voor recruiters nou een must om in de gaten te houden? We zetten er 6 op een rij.

Acquisitie

Dit is direct misschien wel de belangrijkste informatie die Analytics te bieden heeft voor veel recruiters. Hoe komen de werkzoekenden op je website of gewenste pagina terecht? Via dit onderdeel is eenvoudig te zien welke campagnes goed werken en welke niet. Zo kan je zien of een campagne via Facebook bij heeft gedragen aan het aantal sollicitaties, of je juist veel verkeer binnenkrijgt via e-mail of Google. Dit levert cruciale informatie op voor de verdeling van het marketingbudget en het opstellen van bepaalde doelen.

Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium

Apparaten

Een handige manier om erachter te komen via welk device je website wordt bezocht. Google Analytics deelt dit op in mobiel, desktop en tablet. Kan je hier uit opmaken dat je kwalitatief bezoek via een mobiele telefoon achterblijft? Dan kan dat een aanwijzing zijn dat er eens gekeken moet worden of de website wel goed werkt op de telefoon, of dat het sollicitatieformulier zich bijvoorbeeld niet aanpast aan het scherm.

Doelgroep > Mobiel > Overzicht

Tijd op een pagina

Je kan zien hoelang werkzoekenden op je carrièresite doorbrengen nadat ze op een link van één van de vele vacaturesites waar je geld aan uitgeeft hebben geklikt. Werkzoekenden kunnen ‘bouncen’ (de site verlaten zonder er dieper op in te gaan) wanneer ze van de ene vacaturebank komen, waar ze bij een andere juist wel op je site blijven. Dat kan een indicatie zijn dat de kwaliteit van de kandidaten op de ene vacaturebank laag is of dat hier niet de juiste doelgroep zit. Je kan ook kijken hoelang werkzoekenden op de homepage van je carrièrewebsite doorbrengen. Ongeacht de strategie, kan kijken naar de duur van het bezoek inzicht geven in de effectiviteit van je website.

Gedrag > Site-content > Alle pagina’s 

Bestemmingspagina’s

Via het subkopje Site-content kan je nuttige informatie vergaren over je pagina’s. Hier kan je zien welke pagina’s goed scoren en welke niet en kan je dus bijvoorbeeld een A/B-test toepassen én de resultaten ervan meten. Als je verder gaat dan Site-content, kan je doorklikken naar Bestemmingspagina’s. Daar toont Analytics op welke pagina’s de bezoekers van je website binnenkomen. Hier zie je eenvoudig of landingspagina’s voor een bepaalde vacaturecategorie goed of juist slecht bekeken worden en dus indirect of ze goed vindbaar zijn of niet.

Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s

Locatie

Deze statistiek spreekt eigenlijk voor zich. In dit onderdeel van Google Analytics wordt in kaart gebracht waar de bezoekers van een bepaalde site of pagina zich bevinden. Hierdoor kan worden nagegaan of een campagne voor werkzoekenden in Flevoland effect heeft gehad, of dat de campagne onverhoopt veel clicks uit Zeeland heeft opgeleverd (wat normaliter niet efficiënt is). Wellicht kom je er zo ook achter dat er veel bezoekers komen uit een gebied waar jouw organisatie weinig vacatures uit heeft staan. Hier kan dan aan gewerkt worden.

Doelgroep > Geo > Locatie

Conversie

Met de conversie-tool kan je eenvoudig een funnel opzetten. Hiermee breng je in kaart hoeveel bezoekers iedere stap in je sollicitatiefunnel oplevert. Lezen bezoekers bijvoorbeeld wel de details van de vacature, maar haken er vervolgens wel erg veel af na het bezoeken van het sollicitatieformulier? Dan is dat een reden om direct te onderzoeken waarom men afhaakt op die pagina en eventueel aanpassingen aan te brengen.

Conversies > Doelen > Trechterweergave

Meer tools

Wil je meer handige tools voor recruiters leren kennen? Hieronder hebben we de belangrijkste op een rij gezet.

Bronnen: jibe, KRT Marketing, zoominfo

 

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 5e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 21 november 2019. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER