De wereld van recruitment wordt ook geraakt door het COVID-19 coronavirus. Videosollicitaties, medewerkers die vanuit huis moeten werken en vergaderen via video. We vroegen aan leveranciers van recruitment tech hoe zij omgaan met deze situatie.
Maatregelen
Omdat het coronavirus iedereen raakt, vroeg Recruitment Tech zich af hoe leveranciers van recruitmenttechnologie zich hierop voorbereiden en omgaan met de huidige situatie. Hoe gaat het bij deze leveranciers, welke maatregelen nemen ze en hoe verloopt het gebruik van hun tools? CEO Sander Stevens vertelt hoe het ervoor staat bij Talmundo.
“Bij nieuwe klanten zien we een tweedeling van organisaties die niet direct getroffen worden door COVID-19 of daar juist een enorme toename aan vraag door ervaren en dus moeten opschalen”
Hoe gaat het momenteel bij jullie?
“Wij zijn als organisatie al lang ingericht op remote en flexibel werken dus wat dat betreft is de impact voor ons niet zo groot. We bellen veel en hebben de tools om vanuit huis te werken en met elkaar te communiceren. Gelukkig is iedereen binnen Talmundo ook nog steeds gezond. Maar wat we wel missen is de mogelijkheid even persoonlijk te spreken, op kantoor of tijdens onze team events.”
Artikel gaat verder onder deze poll:
Welke maatregelen hebben jullie genomen tegen het virus?
“Naast de genoemde maatregel van thuiswerken en sterke interne communicatie over updates met betrekking tot corona is er intern niet veel veranderd. Iedereen werkt vanuit huis en we hebben virtuele ‘coffee breaks’ geïntroduceerd die wij via Slack met elkaar doen. Aan de business kant zien wij wel verdergaande veranderingen, zo waren wij helaas genoodzaakt om onze populaire serie van het Onboarding Ontbijt te pauzeren en worden er geen workshops of meetings meer op locatie bij de klant of prospect gedaan.”
“Wij proberen organisaties vooral te ondersteunen bij de uitdagingen die zij nu hebben, want vooral bij organisaties waar eerder nog niet veel over onboarding nagedacht werd ligt nu een grote uitdaging. Bijvoorbeeld bij het inwerken op afstand maar ook als je als organisaties plots heel veel extra medewerkers moet aanwerven en inwerken. In ons resource center publiceren wij continu handige resources met strategieën en stappenplannen waarmee organisaties ook zonder onboarding software direct mee aan de slag kunnen.”
Merken jullie meer gebruik van jullie product door de huidige situatie?
“Wij merken vooral dat onze bestaande klanten extra tijd investeren om hun onboarding journeys on the spot aan te passen om ook nieuwe medewerkers, die helemaal op afstand beginnen, een goeie ervaring te kunnen bieden. Vaak wordt er extra content toegevoegd over thuiswerken of communicatiemiddelen in de organisatie in tijden van corona. Voor nieuwe klanten ligt dat anders, daar zien we een tweedeling van organisaties die niet direct getroffen worden door COVID-19 of daar juist een enorme toename aan vraag door ervaren en dus moeten opschalen. Hier zien we dat ze nu snel bekijken hoe een platform als Talmundo hen kan helpen. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel organisaties die wel getroffen worden door deze crisis, zij bevriezen budgetten en werven geen nieuwe mensen. Daar zien wij dan ook dat de meeste nieuwe projecten, waar dus vaak ook onboarding onder valt, worden uitgesteld tot de markt weer tot rust komt en de economie weer gaat draaien.”
Leveranciers in tijden van coronacrisis
In deze serie vertellen leveranciers van recruitmenttechnologie over hun situatie in tijden van de coronacrisis. Welke maatregelen nemen ze en wat merken ze ervan, bijvoorbeeld qua gebruik van hun product? In deze serie verschenen:
- Recruit Robin: “Met HoodHero helpen we zorginstellingen aan vrijwilligers, teller staat inmiddels op meer dan 200”
- CompanyMatch: “Ik mis de momenten waarop je even kort bij elkaar binnenloopt en afstemt”
- Joboti: “Bieden onze chatbot-oplossingen gratis aan aan alle organisaties binnen de zorg”
- HROffice: “Mooi om te zien hoe alle collega’s hun betrokkenheid tonen”
- Jobdigger: “Ons sterke punt is inzicht bieden in realtime ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Intelligence Group: “Krijgen veel vragen van brancheverenigingen over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Appical: “Merken dat er in deze situatie veel behoefte is aan digitale onboarding”
-
OnRecruit: “Als er een tijd is waarin je als businesspartner je klant kan helpen, is dat nu”