CompanyMatch in tijden van coronacrisis: “Ik mis de momenten waarop je even kort bij elkaar binnenloopt en afstemt”

De wereld van recruitment wordt ook geraakt door het COVID-19 coronavirus. Videosollicitaties, medewerkers die vanuit huis moeten werken en vergaderen via video. We vroegen aan leveranciers van recruitment tech hoe zij omgaan met deze situatie.

Maatregelen

Omdat het coronavirus iedereen raakt, vroeg Recruitment Tech zich af hoe leveranciers van recruitmenttechnologie zich hierop voorbereiden en omgaan met de huidige situatie. Hoe gaat het bij deze leveranciers, welke maatregelen nemen ze en hoe verloopt het gebruik van hun tools? Oprichter Bjorn Veenstra vertelt hoe het ervoor staat bij CompanyMatch.

“Er is een aantal sectoren dat gaat profiteren doordat ze makkelijker en sneller kandidaten kan verleiden om te matchen en te solliciteren”

Hoe gaat het momenteel bij jullie?

“Goed, we zien dat Culture Fit op steeds meer plekken onderdeel uitmaakt van het recruitmentproces om te komen tot een goede hire. Verder zitten we als team vol in de energie en zijn het intensieve dagen. We bereiden ons voor op de lancering van een volledig vernieuwde versie van CompanyMatch, gepland voor eind april / begin mei. We hebben in het afgelopen jaar met het team enorm geïnvesteerd in de opzet van een uitgebreider en nog beter matchalgoritme. Geïnspireerd op klantvragen en eigen wensen. Dit betekende niet alleen veel onderzoek, data analyse en back-end development maar ook testen en opnieuw valideren van onze pre-hire matching assessment en een doorvertaling naar een geheel vernieuwde front-end. We kijken ernaar uit om na alle voorbereidingen eindelijk deze volgende release en de nieuwe features met opdrachtgevers te gaan delen, binnenkort meer!”

“Anderzijds sluit ik mijn ogen niet voor de buitenwereld en de effecten van Covid-19, dus ben ik drieënhalve week geleden gestart met het uitwerken van een drietal scenario’s. Korte termijn (tot en met zomer), middellange termijn (einde jaar) en lange termijn (18-24 maanden) op basis van een paar speerpunten: Analyse / Predict / Act / Adopt / Focus. Dit zorgt voor rust in je kop en je kunt bijwerken en anticiperen. Zeker in deze situatie, waarin zaken wekelijks lijken te veranderen. Deze crisis gaat aan niemand voorbij, niet in economische zin, maar ook niet voor het draaiend houden van je privé-leven, met of zonder kinderen of bijvoorbeeld het werken op afstand.”

“Verder zijn veel offline bijeenkomsten uiteraard geannuleerd. Dat werkt niet mee in het creëren van persoonlijke contactmomenten, zeker in landen zoals Duitsland waar beurzen een belangrijke rol spelen bij het leggen van contact. Ik heb inmiddels al een stapeltje vouchers van vliegtuigmaatschappijen liggen. Kortom: stuur bij, pas aan, wees creatief.”

“Ter inspiratie ontvangen alle klanten daarom komende week een uitnodiging om een reservering te plaatsen voor een nieuw managementboek dat in juni uitkomt in Nederland en België. Het gaat over wellbeing en het effect van gezonde en gelukkige werknemers. Een actueel thema, zeker hoe je dat kunt vasthouden in deze tijd van op afstand werken. We hopen zo wat inspiratie en afleiding op de deurmat af te kunnen leveren. Ik merk verder in de demo aanvragen vanuit de corporate organisaties dat er opvallend vaak wordt gezegd ‘ik heb nu eindelijk wat meer tijd’. Dat is goed voor het oriëntatieproces, maar ik lees daarin ook dat besluitvorming wordt uitgesteld. In het meest gunstige geval komt het besluitvormingsproces na de zomer weer op gang.”

Welke maatregelen hebben jullie genomen tegen het virus?

“Werken op afstand doen wij al vrij veel dus dat is niet nieuw. De mate waarin dat gebeurt wel en dat is even wennen. Ik mis persoonlijk wel de momenten waarop je even kort bij elkaar binnenloopt en afstemt. Dat zijn vaak waardevolle momenten. Ik kijk uit naar het moment dat we het persoonlijke contact onderling en met onze klanten en partners weer aan de ‘gereedschapskist’ kunnen toevoegen.”

Merken jullie meer gebruik van jullie product door de huidige situatie?

“Het gebruik van CompanyMatch stijgt al langer, inmiddels zijn er zo’n 700 werkgevers die een profiel hebben, dat is in de afgelopen maanden snel gestegen. Dit zijn enerzijds werkgevers die onze plug-in gebruiken in de eigen omgeving, zoals de career site om kandidaten te verleiden tot een pre-hire match. Dus we zien steeds meer kandidaten matchen. Ik zie (nog) geen extra trend naar boven. Hoewel ik wel verwacht dat er op korte termijn sprake zal zijn, sector specifiek, van een grotere golf van arbeidsmobiliteit (outplacement, reorganisaties, zzp’ers en freelancers die op zoek gaan naar een tijdelijk of vast dienstverband). Anderzijds wordt ons matchalgoritme meer en meer gebruikt door partners. Zo hebben we samenwerkingsverbanden met Unique, Adecco, Roularta Media Group, eRecruiter, LeadHealthcare, VEK Recruitment. Ik zie dit ook verder stijgen, hoewel de aandacht waarschijnlijk zal verschuiven naar de kwalitatieve conversie in de recruitment funnel en minder op de activatie vanuit de candidate journey. Enkele sectoren uitgesloten. Dat is ook het vreemde van deze crisis. Er is een aantal sectoren dat gaat profiteren doordat ze makkelijker en sneller kandidaten kan verleiden om te matchen en te solliciteren. Mooi voorbeeld daarvan is Alliander, dat tegen de stroom in haar AMC en jobmarketing voor haar wervingsdoelgroepen doorzet en succesvol aanwerft.”

Leveranciers in tijden van coronacrisis

In deze serie vertellen leveranciers van recruitmenttechnologie over hun situatie in tijden van de coronacrisis. Welke maatregelen nemen ze en wat merken ze ervan, bijvoorbeeld qua gebruik van hun product? In deze serie verschenen:

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere dinsdag de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op online en offline vrijkaarten voor de 1e editie van het hybride event Recruitment Tech Case_Day op donderdag 3 november 2022 live vanuit Pathé Utrecht Leidscherijn. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER