De wereld van recruitment wordt ook geraakt door het COVID-19 coronavirus. Videosollicitaties, medewerkers die vanuit huis moeten werken en vergaderen via video. We vroegen aan leveranciers van recruitment tech hoe zij omgaan met deze situatie.
Maatregelen
Omdat het coronavirus iedereen raakt, vroeg Recruitment Tech zich af hoe leveranciers van recruitmenttechnologie zich hierop voorbereiden en omgaan met de huidige situatie. Hoe gaat het bij deze leveranciers, welke maatregelen nemen ze en hoe verloopt het gebruik van hun tools? Founder Aron Schilder vertelt hoe het ervoor staat bij Recruit Robin.
“Met HoodHero helpen we zorginstellingen aan vrijwilligers. De teller staat inmiddels op meer dan 200”
Hoe gaat het momenteel bij jullie?
“Eerlijk, de eerste week merkten we veel onrust bij recruiters en maakten ook wij ons zorgen. We hebben besloten daar wat mee te gaan doen en hebben ook een aantal kansen gespot. Daar richten we ons nu op. Het thuiswerken gaat lekker. Natuurlijk waren we even zoekende naar het juiste format en alternatieven voor de ‘socials’ op de werkvloer. Die hebben we nu als volgt ingericht: we hebben een daily lunch via Hangouts, op woensdag hebben we een workout verzorgd door SportStudio79, zoals te zien op de foto. Op donderdag organiseren medewerkers om de beurt een ‘Surprise activity’. We zijn gestart met Webcam-Karaoke en kunnen het iedereen aanbevelen.”
Artikel gaat verder onder deze poll:
Welke maatregelen hebben jullie genomen tegen het virus?
“Verschillende dingen. Met HoodHero helpen we zorginstellingen aan vrijwilligers, de teller staat inmiddels op meer dan 200. Daarbij hebben als eerste werktijdverkorting toegepast op onze A.I. robot. Klanten betalen in april en mei daarom maar 10% van de gebruikelijke licentiefee. Ook nieuwe klanten kunnen hiervan gebruik maken. – Daarnaast hebben we besloten om een extra developer aan te nemen en versneld een aantal nieuwe functionaliteiten toe te voegen. In onzekere tijden zijn latent werkzoekenden minder bereid om te switchen van baan. Daarom voegen we meer job boards toe met actief werkzoekenden. Werk.nl is de eerste en is live sinds begin april. Veel kandidaten werken vanuit huis en hebben meer flexibiliteit om te reageren op berichten van recruiters. Daarom kunnen recruiters binnenkort ook gebruik maken van ‘Messaging’ via Robin; daarmee benader je geschikte kandidaten via sms, email of inmail zonder ons platform te verlaten.”
Merken jullie meer gebruik van jullie product door de huidige situatie?
“Verschillend. We hebben klanten die minder zoekopdrachten hebben als gevolg van minder vacatures en klanten die nu volledig inzetten op het opbouwen van talent pools en opgeschaald zijn met ons product.”
Leveranciers in tijden van coronacrisis
In deze serie vertellen leveranciers van recruitmenttechnologie over hun situatie in tijden van de coronacrisis. Welke maatregelen nemen ze en wat merken ze ervan, bijvoorbeeld qua gebruik van hun product? In deze serie verschenen:
- CompanyMatch: “Ik mis de momenten waarop je even kort bij elkaar binnenloopt en afstemt”
- Joboti: “Bieden onze chatbot-oplossingen gratis aan aan alle organisaties binnen de zorg”
- HROffice: “Mooi om te zien hoe alle collega’s hun betrokkenheid tonen”
- Jobdigger: “Ons sterke punt is inzicht bieden in realtime ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Intelligence Group: “Krijgen veel vragen van brancheverenigingen over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Appical: “Merken dat er in deze situatie veel behoefte is aan digitale onboarding”
-
OnRecruit: “Als er een tijd is waarin je als businesspartner je klant kan helpen, is dat nu”