De wereld van recruitment wordt ook geraakt door het COVID-19 coronavirus. Videosollicitaties, medewerkers die vanuit huis moeten werken en vergaderen via video. We vroegen aan leveranciers van recruitment tech hoe zij omgaan met deze situatie.
Maatregelen
Omdat het coronavirus iedereen raakt, vroeg Recruitment Tech zich af hoe leveranciers van recruitmenttechnologie zich hierop voorbereiden en omgaan met de huidige situatie. Hoe gaat het bij deze leveranciers, welke maatregelen nemen ze en hoe verloopt het gebruik van hun tools? Eigenaar Leon Buijsman vertelt hoe het ervoor staat bij Hireserve.
“Bij andere klanten ontstond juist het tegenovergestelde probleem: die hadden opeens heel veel kandidaten nodig om de boodschappen in de schappen te houden of boodschappen bij klanten thuis te krijgen”
Hoe gaat het momenteel bij jullie?
“Inmiddels merken we dat iedereen aan de nieuwe situatie gewend raakt. De online meetings lopen soepeler. Naast het afmaken van lopende projecten worden er ook weer nieuwe projecten opgestart. Het grootste verschil is dat we nu allemaal vanuit huis werken. Ik mis ‘de dierentuin’, zoals ik ons kantoor vaak noem. Met Slack staan we eigenlijk continu met elkaar in contact. En de wekelijkse borrel doen we nu elke vrijdag via Gotomeeting. Een gezellige puinhoop.”
Artikel gaat verder onder deze poll:
Welke maatregelen hebben jullie genomen tegen het virus?
“In de aanloop van de intelligente lockdown werden er al vragen gesteld door grote klanten of wij voorbereid waren. Alhoewel een pandemie niet direct een risico is wat we meegenomen hadden in onze ISO-27001 certificering, was het plan wel snel uitgewerkt. Iedereen kon al vanuit huis werken en twee dagen voor de intelligente lockdown, zijn wij dat al gaan doen.”
Merken jullie meer gebruik van jullie product door de huidige situatie?
“Direct na de aankondiging van de maatregelen moesten we snel handelen voor onze klanten. We hebben ervoor gezorgd dat onze klanten versneld gebruik konden maken van de koppeling met Cammio voor Live interviews. Een aantal klanten is hier ook direct gebruik van gaan maken. Sommige klanten werden hard geraakt en daar moesten direct alle vacatures van de site. We hadden scripts geschreven, waardoor dit ook snel kon. Bij andere klanten ontstond juist het tegenovergestelde probleem: die hadden opeens heel veel kandidaten nodig om de boodschappen in de schappen te houden of boodschappen bij klanten thuis te krijgen. Sites en processen werden over het weekend heen omgegooid om winkels te ontlasten en een belteam de opvolging te laten doen. En dan hadden we ook nog klanten die ‘gewoon’ live gingen met Hireserve.”
Leveranciers in tijden van coronacrisis
In deze serie vertellen leveranciers van recruitmenttechnologie over hun situatie in tijden van de coronacrisis. Welke maatregelen nemen ze en wat merken ze ervan, bijvoorbeeld qua gebruik van hun product? In deze serie verschenen:
- Validata: “Blij dat we in de zorgsector onze verantwoordelijkheid kunnen oppakken”
- Talmundo: “Merken dat bestaande klanten extra tijd investeren om hun onboarding journeys on the spot aan te passen”
- Recruit Robin: “Met HoodHero helpen we zorginstellingen aan vrijwilligers, teller staat inmiddels op meer dan 200”
- CompanyMatch: “Ik mis de momenten waarop je even kort bij elkaar binnenloopt en afstemt”
- Joboti: “Bieden onze chatbot-oplossingen gratis aan aan alle organisaties binnen de zorg”
- HROffice: “Mooi om te zien hoe alle collega’s hun betrokkenheid tonen”
- Jobdigger: “Ons sterke punt is inzicht bieden in realtime ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Intelligence Group: “Krijgen veel vragen van brancheverenigingen over ontwikkelingen op de arbeidsmarkt”
- Appical: “Merken dat er in deze situatie veel behoefte is aan digitale onboarding”
-
OnRecruit: “Als er een tijd is waarin je als businesspartner je klant kan helpen, is dat nu”