• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech EventEarly bird korting!
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • InzendenInzenden t/m 10 sept.
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • BenchmarkGRATIS RAPPORT IN 48 UUR!
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders

Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders

29 januari 2024
in Podcast
Leestijd:4 minuten leestijd
Tags: employer brandingMitch GielenPurple Squirrel EffectRecruitment Technology Founders StoriesRTFounders
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

In deze aflevering van Recruitment Technology Founder Stories (RTFounders) duiken we in het verhaal van Mitch Gielen van Purple Squirrel Effect. Zijn bedrijf creëert ‘fanpagina’s’ voor werkgevers die op subtiele wijze kandidaten naar vacatures leiden. ‘Mijn doel is om dieper te graven en mensen daadwerkelijk te helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.’ Luister naar de RTFounders-podcast op Spotify, Apple Podcasts of via de link in het artikel.

De zoektocht naar paarse eekhoorns 

Mitch Gielen, de oprichter van Purple Squirrel Effect, omschrijft zijn bedrijf als. “Purple Squirrel Effect draait om het vinden van die buitengewone kandidaten, de ongrijpbare ‘paarse eekhoorns’, die niet alleen geschikt zijn voor de baan, maar ook ambitie met zich meebrengen’, legt hij uit. Oftewel: het gaat om het opsporen van zogenaamde ultieme presteerders.

Dat vormt dan ook grotendeels de kern van de missie van het bedrijf. Recruiters gebruiken vaak de term ‘purple squirrels’ als metafoor voor de onrealistische verwachtingen van een klant, behalve wanneer de perfecte kandidaat daadwerkelijk wordt gevonden. In dat geval wordt die persoon dus beschouwd als een paarse eekhoorn.

Van Experience Republic naar het Purple Squirrel Effect

Ongeveer acht jaar geleden betrad Gielen een net wat andere markt met Experience Republic. Het bedrijf, gespecialiseerd in op-maat-gemaakte employer branding-ervaringen met de nadruk op ervaringsgerichte projecten, ondervond tijdens de coronapandemie de nodige tegenslagen. “We begonnen met een team van 12 ontwikkelaars en ontwerpers en organiseerden zo’n 50 evenementen per jaar. Hoewel we ons vooral op de Nederlandse markt richtten, werkten we samen met bedrijven over de hele wereld.”

“Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten.”

Experience Republic bracht Gielen naar Denemarken, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten, waar het op-maat-gemaakte escape rooms en virtual reality-achtbanen creëerde voor bedrijven. “Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten. Maar dat brengt ook een keerzijde met zich mee: bij een naderend faillissement moet je écht creatief worden.”

Heruitvinden

Omdat álles online gebeurde in tijde van Covid, besloot Gielen met zijn team gebruik te maken van hun expertise in digitale ervaringen. Ze ontwikkelden een oplossing door contact op te nemen met bestaande klanten, met een kleine in de propositie. T-Mobile was de eerste klant die instapte — en zo begon de reis van het Purple Squirrel Effect naar digitale wervingservaringen.

“Het heeft in het begin meer gekost dan het opleverde, maar het was een investering in onszelf. We zijn opnieuw begonnen. Zodra we onze mogelijkheden toonden, haakten meer bedrijven aan. Nu staat het Purple Squirrel Effect op een punt waar het een bloeiende business is, omdat íedereen op zoek is naar paarse eekhoorns.”

De kandidaat bepaalt 

Gielen legt uit hoe het Purple Squirrel Effect direct effect heeft op de employer branding én de storytelling van een organisatie. “We verzamelen al hun content, creëren aantrekkelijke visuals én presenteren het in een gebruiksvriendelijk jasje. Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s. Het is all over the place.”

“Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s.”

“Wij verzamelen dan eigenlijk al die content, schieten drie sexy foto’s op locatie van de klant en creëren hotspots waar kandidaten op kunnen klikken. Zo kunnen ze zien wat ze willen zien. Als ze bijvoorbeeld willen weten over toekomstige collega’s of salarissen, kan dat. Kandidaten kunnen echt zelf bepalen wat ze willen zien.”

‘De Netflix van employer branding’

Gielen beschouwt het Purple Squirrel Effect als de Netflix van employer branding, aangezien het inspeelt op het gedrag van moderne kandidaten. “We zitten in een kandidatenmarkt”, zegt Gielen. “Werkgevers sturen nog steeds grotendeels op tekst-based content, met informatie als: dit is wat we doen, dit is wat we bieden, solliciteer nu alsjeblieft. Wat maken eigenlijk alles visueel en stemmen het af op de volgende generatie die de arbeidsmarkt betreedt. Alleen al in Nederland zijn er 1,6 miljoen Gen-Z’ers die de arbeidsmarkt betreden. Dat is veel talent, maar je moet hen benaderen zoals ze gewend zijn.”

“De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken.”

“Purple Squirrel Effect creëert een visueel meeslepende en interactieve websiteomgeving. Hier heeft de kandidaat de controle en kan soepel tussen video’s, foto’s en interactieve vragen navigeren. De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken. Hierdoor krijg je meer kandidaten, betere kandidaten en meer inzichten.”

‘Niet zomaar een marketingbedrijf’

Terwijl Gielen vooruitkijkt, is zijn missie duidelijk. “Ik ben eigenlijk blij als mensen een geweldige baan vinden die bij hen past. Het maakt me niet uit welke oplossing of software we verkopen, ik vind het gewoon belangrijk om impact te hebben en niet zomaar een marketingbedrijf te zijn. Ik wil echt dieper graven en mensen helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.”

Luister naar de aflevering

Vorig artikel

Luuk Koedam (Intractive): ‘Wij kunnen aandacht van jongere generaties veel langer vasthouden’

Volgend artikel

Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

Gerelateerde Artikelen

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI
Podcast

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Door Redactie
10 juli 2025
Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’
Podcast

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

Door Bernadette Magrié
18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI
Podcast

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Door Martijn Hemminga
11 juni 2025
Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’
Interviews

Ralph Brasker (Byner): ‘Focus op één markt en slimme AI-integratie maken het verschil’

Door Jasper Spanjaart
26 mei 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

14 juli 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
Volgend artikel
Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

Deze webinars over tech en AI kijk je in de Webinar Week 2024

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) ‘Skills vormen ons arbeidsmarkt-DNA’

14 juli 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

De 10 best gelezen artikelen over recruitmenttechnologie in eerste helft 2025

9 juli 2025
3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

3=2 actie voor het Recruitment Tech Event 2025: kom met drie, betaal voor twee

8 juli 2025
Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

Validata Group per 1 juli verder als DISA: ‘Nederland loopt voorop in screening’

8 juli 2025

Meest gelezen

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’

Adelbert Smal (Jobdigger) over investeringskoers: ‘Kwaliteit boven snelle expansie’ (podcast)

18 juni 2025
Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

Diddo van Zand (In2Dialog): ‘Recruiters 100% slimmer laten werken’ | Succesvol Werven met AI

11 juni 2025
Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

Patrick Boonstra: ‘We moeten groter denken dan alleen AI in recruitment’ | Succesvol werven met AI

10 juli 2025
3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

3 ‘visionairs’ in recruitmenttechnologie: deze leveranciers bepalen volgens Gartner de toekomst

30 juni 2025
De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

De 4 leiders in Gartner’s ‘Magic Quadrant’ voor Applicant Tracking Systems (ATS)

16 juni 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Zó werkt het Purple Squirrel Effect van Mitch Gielen | RTFounders
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Inzenden
    • Precheck
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland