In deze aflevering van Recruitment Technology Founder Stories (RTFounders) duiken we in het verhaal van Mitch Gielen van Purple Squirrel Effect. Zijn bedrijf creëert ‘fanpagina’s’ voor werkgevers die op subtiele wijze kandidaten naar vacatures leiden. ‘Mijn doel is om dieper te graven en mensen daadwerkelijk te helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.’ Luister naar de RTFounders-podcast op Spotify, Apple Podcasts of via de link in het artikel.
De zoektocht naar paarse eekhoorns
Mitch Gielen, de oprichter van Purple Squirrel Effect, omschrijft zijn bedrijf als. “Purple Squirrel Effect draait om het vinden van die buitengewone kandidaten, de ongrijpbare ‘paarse eekhoorns’, die niet alleen geschikt zijn voor de baan, maar ook ambitie met zich meebrengen’, legt hij uit. Oftewel: het gaat om het opsporen van zogenaamde ultieme presteerders.
Dat vormt dan ook grotendeels de kern van de missie van het bedrijf. Recruiters gebruiken vaak de term ‘purple squirrels’ als metafoor voor de onrealistische verwachtingen van een klant, behalve wanneer de perfecte kandidaat daadwerkelijk wordt gevonden. In dat geval wordt die persoon dus beschouwd als een paarse eekhoorn.
Van Experience Republic naar het Purple Squirrel Effect
Ongeveer acht jaar geleden betrad Gielen een net wat andere markt met Experience Republic. Het bedrijf, gespecialiseerd in op-maat-gemaakte employer branding-ervaringen met de nadruk op ervaringsgerichte projecten, ondervond tijdens de coronapandemie de nodige tegenslagen. “We begonnen met een team van 12 ontwikkelaars en ontwerpers en organiseerden zo’n 50 evenementen per jaar. Hoewel we ons vooral op de Nederlandse markt richtten, werkten we samen met bedrijven over de hele wereld.”
“Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten.”
Experience Republic bracht Gielen naar Denemarken, Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten, waar het op-maat-gemaakte escape rooms en virtual reality-achtbanen creëerde voor bedrijven. “Toen kwam COVID-19 en gingen we in één keer van 50 naar 0 klanten. We verloren ál onze internationale activiteiten. Maar dat brengt ook een keerzijde met zich mee: bij een naderend faillissement moet je écht creatief worden.”
Heruitvinden
Omdat álles online gebeurde in tijde van Covid, besloot Gielen met zijn team gebruik te maken van hun expertise in digitale ervaringen. Ze ontwikkelden een oplossing door contact op te nemen met bestaande klanten, met een kleine in de propositie. T-Mobile was de eerste klant die instapte — en zo begon de reis van het Purple Squirrel Effect naar digitale wervingservaringen.
“Het heeft in het begin meer gekost dan het opleverde, maar het was een investering in onszelf. We zijn opnieuw begonnen. Zodra we onze mogelijkheden toonden, haakten meer bedrijven aan. Nu staat het Purple Squirrel Effect op een punt waar het een bloeiende business is, omdat íedereen op zoek is naar paarse eekhoorns.”
De kandidaat bepaalt
Gielen legt uit hoe het Purple Squirrel Effect direct effect heeft op de employer branding én de storytelling van een organisatie. “We verzamelen al hun content, creëren aantrekkelijke visuals én presenteren het in een gebruiksvriendelijk jasje. Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s. Het is all over the place.”
“Onze klanten hebben allemaal employer branding content, maar het is verspreid over YouTube-kanalen, carrièrepagina’s en LinkedIn-bedrijfspagina’s.”
“Wij verzamelen dan eigenlijk al die content, schieten drie sexy foto’s op locatie van de klant en creëren hotspots waar kandidaten op kunnen klikken. Zo kunnen ze zien wat ze willen zien. Als ze bijvoorbeeld willen weten over toekomstige collega’s of salarissen, kan dat. Kandidaten kunnen echt zelf bepalen wat ze willen zien.”
‘De Netflix van employer branding’
Gielen beschouwt het Purple Squirrel Effect als de Netflix van employer branding, aangezien het inspeelt op het gedrag van moderne kandidaten. “We zitten in een kandidatenmarkt”, zegt Gielen. “Werkgevers sturen nog steeds grotendeels op tekst-based content, met informatie als: dit is wat we doen, dit is wat we bieden, solliciteer nu alsjeblieft. Wat maken eigenlijk alles visueel en stemmen het af op de volgende generatie die de arbeidsmarkt betreedt. Alleen al in Nederland zijn er 1,6 miljoen Gen-Z’ers die de arbeidsmarkt betreden. Dat is veel talent, maar je moet hen benaderen zoals ze gewend zijn.”
“De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken.”
“Purple Squirrel Effect creëert een visueel meeslepende en interactieve websiteomgeving. Hier heeft de kandidaat de controle en kan soepel tussen video’s, foto’s en interactieve vragen navigeren. De kandidaat bepaalt waar hij of zij op klikt en krijgt een duidelijk beeld van hoe het zou zijn om binnen jouw organisatie te werken. Hierdoor krijg je meer kandidaten, betere kandidaten en meer inzichten.”
‘Niet zomaar een marketingbedrijf’
Terwijl Gielen vooruitkijkt, is zijn missie duidelijk. “Ik ben eigenlijk blij als mensen een geweldige baan vinden die bij hen past. Het maakt me niet uit welke oplossing of software we verkopen, ik vind het gewoon belangrijk om impact te hebben en niet zomaar een marketingbedrijf te zijn. Ik wil echt dieper graven en mensen helpen bij het ontdekken van hun volgende droombaan.”