Met het Utrechste Intractive werkt Luuk Koedam, CEO en concept developer, aan de creatie van interactieve ‘stories’ voor klanten, waarmee de aandachtsspanne van Millennials en Generatie Z effectief kan worden verbeterd. Tijdens Unleash World 2023 in Parijs sprak Recruitment Tech met Koedam voor een uitgebreid video-interview.
Iedere 15 seconden informatie uploaden
“De attentiespanne van de jongere generaties is een probleem bij vele business, dus ook voor recruiters”, stelt Koedam van Intractive. “Op social media zie je dat jonge mensen steeds nieuwe informatie uploaden, gemiddeld iedere 15 seconden. Maar de jongere generaties zijn ook meer betrokken bij belangrijke thema’s, zoals duurzaamheid. Wij proberen uit te vogelen hoe je hun attentie te pakken kunt krijgen. Onder meer met allerlei verhalen, in verschillende vormen, formats, die deze groepen interesseren. Door al die verschillende vormen van content die klanten bij ons kunnen creëren, kunnen we de attentie van gebruikers langer vasthouden. Dat werkt echt goed, wij kunnen hun attentie voor gemiddeld vijf minuten vasthouden. En we draaien social media attentie weer om naar andere attentie.”
Interactieve en aantrekkelijke content
“Recruiters weten doorgaans wat de usp’s zijn van het bedrijf waar ze voor werven. Wij helpen ze om uit te zoeken welke delen van de content van bedrijven ze kunnen gebruiken. Vervolgens kunnen ze op ons platform en met onze hulp daar een ervaring van bouwen. Natuurlijk kun je ook zelf op social media verhalen maken, maar wij helpen onze klanten om interactieve en aantrekkelijke content te creëren, ook met AI en VR en veel meer nog. En bij ons ben je niet beperkt tot het verhaal zoals je dat bijvoorbeeld bij Instagram hebt gecreëerd en daar gebruikt. Met ons kun je ieder online en offline kanaal gebruiken en je kan de content implementeren in ieder soort website.”
Alles bijhouden om te zien of marketingstrategie werkt
“Het belangrijkste voordeel van onze aanpak en ons SaaS-platform is die extra attentie. Maar omdat kandidaten tijd spenderen op het platform en interacties hebben, creëren ze ook een positieve mentale connectie met het bedrijf. Als de onderneming bij ze past worden belemmeringen om daadwerkelijk in contact te treden met het bedrijf door onze aanpak verminderd. Als recruiter kan je ook je eigen creativiteit stoppen in de verhalen die je wil vertellen.”
“Als recruiter kan je ook je eigen creativiteit stoppen in de verhalen die je wil vertellen.”
“Maar wij helpen ze op weg met het concept en het script en na enige tijd kunnen ze het dan zelf en wordt het steeds makkelijker. Je kan onze oplossingen stand alone gebruiken maar ook met applicaties, zoals een ATS, dat gaat heel eenvoudig. En we houden alles bij met kwantitatieve data, om te zien hoe de marketingstrategie werkt en om te zien of het verhaal dat de klant vertelt inderdaad werkt zoals zij willen. We kunnen zien waar kandidaten afhaken; wat bevalt ze, wat bevalt ze minder of niet. En gebaseerd op die data kunnen we weer verbeteringen voor hen aanbrengen.”
Van ASML tot Ministerie van Defensie
“We werken nu vooral voor de grotere bedrijven in Nederland, zoals ASML en Campina, maar ook voor overheidsorganisaties, zoals het Ministerie van Defensie. En we doen veel voor grotere universiteiten. Want we werken niet alleen voor de recruitmentsector, maar we helpen ook universiteiten, zo zijn we zelfs begonnen. Inmiddels werken we ook voor een aantal Belgische universiteiten. Onze aanwezigheid op Unleash is een uitvloeisel van onze ambitie een volgende internationale stap te zetten. Frankrijk is een interessante markt, maar we zien ook kansen in andere landen in Europa.”
“We helpen ook universiteiten, zo zijn we zelfs begonnen.”
Volgend jaar audio enhancement
“En we implementeren AI-oplossingen in onze software, om het geheel nog soepeler te maken op ons platform. Nu implementeren we AI audio enhancement, omdat audio vaak een zwakker punt is. Wij zien AI als een heel belangrijke ontwikkeling om onze producten nog verder te verbeteren. Volgend jaar gaan we AI nog vaker inzetten en we gaan in 2024 nog meer data analytici aannemen, om te zien hoe we de attentie van de gebruikers nog langer kunnen vasthouden.”