Innovatieve leadgeneratie technologie helpt Dura Vermeer in war-for-talent: laagdrempelig contact in oriëntatiefase haalt kandidaten uit anonimiteit. Lees de hele case van Dura Vermeer die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2023.
Case van Dura Vermeer
Omschrijving van de case
In de bouwsector zorgt de war-for-talent al geruime tijd voor een enorme uitdaging. Met ruim 200 openstaande vacatures en 200 stagevacatures wordt het steeds lastiger voor onze recruiters om nieuw talent uit de markt te halen. Als topvernieuwer in de bouwsector zijn ons bewust van veranderingen in de wereld om ons heen. De duurzame groei die we willen realiseren, hangt sterk samen met ons vermogen om daar slim op in te spelen. En dát geldt natuurlijk ook voor de wijze waarop wij kijken naar de huidige arbeidsmarkt.
Er vielen ons twee dingen op:
- We zagen dat het oriëntatieproces van kandidaten in de bouwsector de laatste jaren steeds langer is geworden. Voor deze zeer diverse en latent-werkzoekende doelgroep duurt het nu gemiddeld zeven maanden voordat zij besluiten om te solliciteren.
- We zagen dat slechts 1% van de terugkerende bezoekers op onze werken-bij website daadwerkelijk solliciteert, terwijl de andere 99% anoniem blijft.
We stelden onszelf de vraag: hoe houden we kandidaten gedurende dit traject van oriëntatie aan ons verbonden? Hoe zit het met die 99% websitebezoekers die weliswaar geïnteresseerd lijken, maar nog niet solliciteren? Welke informatiebehoefte hebben ze? Hoe kunnen wij hen beter begeleiden tijdens het oriëntatieproces?
Dit jaar introduceerden we samen met MrWork daarom iets nieuws: leadgeneratie technologie. Dankzij deze aanvulling op onze bestaande recruitment marketingstrategie, zijn wij nu óók in staat om op een laagdrempelige manier contact met kandidaten te leggen tijdens de cruciale oriëntatiefase. En dat is ontzettend waardevol!
Door op verschillende momenten tijdens de candidate journey persoonlijke contactmomenten via WhatsApp aan te bieden, halen we een steeds groter deel van die 99% uit de anonimiteit. We beantwoorden vragen en kunnen twijfels vroegtijdig tackelen. Dat levert ons niet alleen extra sollicitaties op, maar ook een talentpool vol betrokken kandidaten die verbonden zijn én blijven aan Dura Vermeer. Goud!
Welke tooling is gebruikt in de case?
Onze recruitment strategie richt zich op alle fases van de candidate journey. Met Brands zorgen we dat kandidaten Dura Vermeer leren kennen en betrokken blijven bij ons werkgeversmerk (awareness). Via Jobs stellen we vacatures voor die aansluiten op de kandidaat (consideration). Met Leads kunnen kandidaten laagdrempelig via onze website chat contact leggen (conversion). Dankzij al deze modules begeleiden we kandidaten tijdens de hele route die zij afleggen naar een uiteindelijke sollicitatie.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
We zagen dat het oriëntatieproces van kandidaten inmiddels zeven maanden duurt. En dat van alle terugkerende bezoekers op onze website slechts 1% solliciteert. We waren nieuwsgierig naar de overige 99%. Wie zijn ze, wat is hun informatiebehoefte, welke twijfels zijn er? Dankzij leadgeneratie technologie faciliteren we in laagdrempelig contact tijdens de cruciale oriëntatiefase. Zo halen we mensen eerder uit de anonimiteit, creëren we langdurige betrokkenheid en genereren we meer sollicitaties.
Wat was het resultaat van de case?
De implementatie van leadgeneratie technologie heeft onze wervingsstrategie een enorme boost gegeven. Veel kandidaten gaan het oriënterende gesprek nu namelijk wél met ons aan. De ene keer levert dat extra sollicitaties op. Soms geven kandidaten aan dat ze nog even willen wachten, maar wel graag in contact willen blijven. Ook prima! De kracht van onze aanpak zit ‘m in de totale som: de combinatie Brands, Jobs en Leads, door alle fasen van de candidate journey heen. Zó bouwen we duurzaam aan talentpools met kandidaten die betrokken zijn én blijven bij Dura Vermeer. Nu, én naar de toekomst.
Opsomming belangrijkste resultaten:
- Circa 85% van onze doelgroep in aanraking met campagne en lead-ad’s
- Ruim 173.000 betrokken kandidaten in totale talentpool (+101%)
- Ruim 1.800 ingekomen berichten via het Leads platform, gemiddeld 300 per maand
- Totaal van 600 oriënterende kandidaten uit de anonimiteit middels WhatsApp (leads)
- Stijging conversieratio van gestarte versus afgeronde sollicitaties (+10%)
- Vacature time on page 4:20 minuten, bovengemiddelde betrokkenheid
- Recordaantal websitebezoekers vacaturesite: gemiddeld 28.000 per maand (+21%)
- Percentage vrouw als gevolg doelgroepgerichte benadering gestegen van 20% naar 30%
- Verhoogde LinkedIn Inmail response van 43% na in aanraking te zijn geweest met talent brand (+9%)
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Het is niet voor niets dat wij besloten onze case in te sturen voor de Recruitment Tech Awards. Als topvernieuwer in de bouw zijn wij ons continu bewust van de wereld om ons heen. We volgen ontwikkelingen in de markt om hier adequaat op in te kunnen spelen. We stimuleren vernieuwing en verandering binnen onze organisatie, en dat geldt ook voor de manier waarop we kijken naar onze wervingsstrategie op de arbeidsmarkt. Wij twijfelden dan ook geen moment toen wij als één van de eerste bedrijven de nieuwe leadgeneratie technologie van MrWork konden uitproberen. Continuïteit door vernieuwing, dat is ons motto. En dat is volgens ons ook precies waar het bij deze award om draait. In welke mate ben je als bedrijf in staat om nieuwe technologie te omarmen en in te bouwen in je bestaande werkprocessen? Dat we daar goed in slagen, dat hebben we in deze case wel bewezen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Bij Dura Vermeer werken we vanuit een multidisciplinair team aan onze recruitmentmarketingstrategie. Naast afdelingen recruitment, HR en marketingcommunicatie zijn ook collega’s vanuit de hele organisatie betrokken. Zij denken mee over invulling, uitvoering en verbetering van onze wervingsactiviteiten. Een mooie aanvulling zijn onze (ruim) 1.250 merkambasadeurs die een gezicht geven aan ons werkgeversmerk door hun actieve rol op social media.
MrWork is in 2011 opgericht vanuit de visie dat het sollicitatieproces in Nederland gelijkwaardiger kan en móet. Vanuit deze visie biedt MrWork een uniek marketing
automation platform aan voor recruitment. Hiermee kunnen succesvolle recruitment marketing en employer branding campagnes worden uitgevoerd en kunnen leads worden gegenereerd. Dit zorgt voor een continue flow van potentieel talent. Kandidaten krijgen een persoonlijke ervaring met informatie over het bedrijf en persoonlijk contact, zonder per se te hoeven solliciteren.