Volume recruitment vindt vaak plaats als een organisatie in korte tijd veel nieuwe werknemers aan moet nemen. Dat kun je als werkgever zelf doen of uitbesteden één of meerdere externe recruitmentbureaus verzorgd. In dit artikel hebben we vijf handige tips voor optimale uitvoering van deze vorm van werving opgesteld.
Hoogwaardig talent
Maar voor veel organisaties is volume recruitment juist een essentieel onderdeel van de werfstrategie. Er zijn ook risico’s aan verbonden, waardoor er een perfecte balans moet zijn tussen volume, snelheid én kwaliteit. Hier vind je vijf tips om dit te bewerkstelligen.
1. Simpel
Als de druk groter wordt om met volume recruitment nieuw talent te werven, wil je niet vast komen te zitten in het administratieve werk. Dit neemt mogelijk de aandacht weg van waar het echt om draait: het beste talent voor de organisatie vinden. Om tijd te besparen is het dan ook raadzaam om gebruik te maken van een recruitmentsysteem. Dan heb je de tijd om in contact te komen met de mogelijke kandidaten en hiermee een band op te bouwen, terwijl de technologie het werk voor je doet.
2. Imago
Voor de kandidaat is het Employer Value Proposition (EVP) van een organisatie van groot belang. EVP staat voor de waarden en kenmerken waarmee een organisatie zich als werkgever profileert. Het EVP is normaliter afgestemd op de mogelijke wervingsgroep, maar houd in gedachten dat je niet onder controle hebt wat er door anderen over de organisatie wordt gezegd en geschreven. Door middel van een sociaal medium als LinkedIn is het mogelijk om je EVP te uitten via bijvoorbeeld de eigen werknemers. Zij kennen je organisatie natuurlijk ook het best.
3. Relaties onderhouden
Of je nou op zoek bent naar die ene kandidaat om een lastige vacature te kunnen sluiten, of naar hele groepen talentvolle aanwinsten: vergeet het persoonlijk contact niet. Het is niet genoeg om enkel te vertrouwen op de technologie, voor kandidaten is ook een goed gevoel bij jou en je organisatie van belang. Investeer daarom in je relatie met de sollicitant. Een recruitmentsysteem met candidate relationship management mogelijkheden kan je helpen om relaties te beheren.
4. Analyseer en selecteer
Zorg dat je goed weet naar welke vaardigheden je bij een sollicitant op zoek bent, welke geschikte kandidaten er op de markt zijn en hoe je deze als eerste gaat vinden. Neem eerdere recruitmentpogingen onder de loep en analyseer wat je hebt bereikt en wat tegenvallend is gebleken. Vervolgens kan je concreet gaan bouwen aan de perfecte zoektocht die je potentiële toppers op gaat leveren. Het gebruiken van data die je al tot je beschikking hebt bespaart je tijd en kosten, terwijl het je proces ook efficiënter maakt.
5. Online assessments
Ook het gebruik van e-assessments of video-assessments kan een goede toevoeging zijn voor het optimaliseren van je volume recruitment. De online assessments zijn makkelijk en snel voor de kandidaat en bieden overzichtelijke, kwalitatieve resultaten voor de recruiter. Eerder vertelde Matthijs Verburg over hoe video en e-assessments samen het ideale voorselectieproces vormen. Ook gamification gaat een steeds grotere rol spelen bij in recruitment.
Nieuw recruitmentsysteem selecteren?
Recruitmentsystemen.nl, een zusje van Recruitmenttech.nl, helpt je bij de selectie, implementatie, evaluatie en optimalisatie. Maak nu een gratis account aan en vergelijk 25 recruitmentsystemen in de Vergelijker en krijg toegang tot de Kennisbank.
Meer tips om jouw recruitment te boosten
Wil je meer handige tips en tricks om jouw recruitment te boosten? Hieronder hebben we enkele interessante tools op een rij gezet.
- Zo meet je jouw recruitment met de informatiehemel van Google Analytics
- Dit zijn dé 5 tools om recruiters te beoordelen
- Deze vijf tools helpen je bij het schrijven van vacatureteksten
- Vijf handige tools voor recruiters om contactgegevens te achterhalen
- Vijf onmisbare tools die je recruitment via Facebook een boost geven
Bron: Real Business