Met Chatbot technologie wordt middels linguïstische analyse een persoonlijkheid score verkregen op basis van de vijf persoonlijkheid dimensies (Big Five) Lees over de recruitment tool van TalentSwot die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.
Recruitment tooling van TalentSwot
Omschrijving van de tooling
TalentSwot brengt technologieën en onderzoeken samen. Tot nu toe bevatte beslissingen op aannamebeleid, veel vooringenomenheid (Bias) en subjectieve besluitvorming in afwezigheid van krachtige analyses. Er zijn 2 elementen zijn waaraan moet worden voldaan: de behoeften van de werkgever en de positieve procesbeleving van de kandidaat. Een werkgever heeft behoefte te weten hoe zijn kandidaat zich persoonlijk en als onderdeel van het team kan ontwikkelen. In onze interface kan je persoonlijkheid en gedragskenmerken van de ideale kandidaat selecteren. De werkgever selecteert de benodigde ‘Hard & Soft skills’ van de kandidaat. De vacature wordt gepubliceerd op vacature sites en op de eigen ‘werkenbij’ site en direct op social media. Kandidaten houden niet van formulieren en chatten liever via mobiel of web. Assessments zijn onaantrekkelijk en verslechteren de sollicitatie-ervaring van de kandidaat. We hebben het formulier omgezet naar een Chat-assistent, Debra. De Chatbot vraagt wat de werkgever wil weten over de kandidaat. We zijn in staat om specifieke patronen in de natuurlijke taal van de kandidaat te analyseren om statistisch significante markers van hun persoonlijkheidskenmerken te begrijpen. Uit de chatinteractie kan de werkgever zowel de onderliggende persoonlijkheidskenmerken, alsook de harde vaardigheden inzien. Een werkgever heeft nu inzicht in het persoonlijkheidsprofiel van de kandidaat, nog voor hij deze heeft ontmoet, om direct te beoordelen of de kandidaat de juiste gedragskenmerken bezit voor een goede fit in de organisatie. Het van te voren hebben van inzicht in de Hard & Soft skills, biedt de werkgever twee voordele:
- Wervingsbeslissingen sneller en met meer vertrouwen nemen dan elke concurrent met traditionele processen;
- Inzien van de persoonlijkheid van de kandidaat over hoe de kandidaat zich hoe de kandidaat zich zal gedragen in zijn dagelijks leven, wat meer zekerheid biedt over de juiste culturele fit.
Welk probleem lost de tool op?
Kosten en tijdbesparing op dure assessments en veel kandidaat contact. De inefficiëntie van het recruitment proces wordt verkleind. De tool zorgt er voor dat in een eerste stadium al inzicht ontstaat in de persoonlijkheidskenmerken en drijfveren van de kandidaat. Het kandidaat contact is direct even als de opvolging door het gebruik van een Chatbot. Het maakt de organisatie meer bewust van de wenselijke gedragskenmerken van een werknemer. Verschillende HR collega’s kunnen direct beschikken over de zelfde informatie omdat de communicatie direct verloopt via het platform.
Taalkundige analyse en 3rd party tech; Google Cloud-platform en Watson van IBM, vormen een sterke ruggengraat voor onze technologie
Hoe werkt de tool?
Doordat een vacature aangemaakt in TalentSwot direct is te posten op de verschillende social media kanalen is er uniformiteit in de vacature uitingen en het posten geautomatiseerd wat tijd winst is. De recruiter heeft minder kandidaat contact nodig om tot een goede afweging te komen en gericht en met voorkennis over de kandidaat de opvolg gesprekken kan voeren. Elke interactie met een mogelijke kandidaat wordt vast gelegd en kan zo ook makkelijk door meerdere personen opgevolgd worden. Bij een kennismakingsgesprek heeft onderzoek aangetoond zal een recruiter altijd dezelfde 8 of 9 vragen aan een kandidaat stellen. Deze kan de recruiter al bij het eerste Chatcontact door de Chatbot laten vragen. Vragen die de chatbot zal voorleggen aan een kandidaat kunnen eenvoudig worden aangepast of toegevoegd of verwijderd. De software heeft vele presets aan kandidaat vragen, maar ook te selecteren persoonlijkheidsprofielen en design templates voor de bijgeleverde Jobpage.
Bekijk de video van TalentSwot (opent in een nieuw venster)
Wat levert gebruik van de tooling op?
Klant: Beter inzicht voor de organisatie van gewenste persoonlijkheidsprofielen. Tijdbesparing op het eerste contact. Het geeft direct handvatten op het eerste kennismakingsgesprek. Het platform geeft de mogelijkheid tot selecteren wie van de kandidaten er op basis de input de beste match is. De werkgever kan zelf het gewicht hiervan bepalen. Bijvoorbeeld als kandidaat een rijbewijs moet hebben kan je dit bij het kopje rijbewijs aan of uit zetten en zal de score hier rekening mee houden.
Kandidaat: De kandidaat kan in volledige vrijheid op elk moment en in zijn eigen bewoording een Chatsessie starten met Debra. Wanneer de sessie niet af gemaakt is, of bij een terugkerende kandidaat zal deze worden herkend en het gesprek oppakken waar was gestopt. Er is meteen feedback en dus heeft de kandidaat direct het gevoel in contact te staan met zijn potentieel nieuwe werkgever. De kandidaat krijg een onbevooroordeelde score op zijn Hard & Soft Skills.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Het analyseren van Persoonlijkheid kenmerken moet een meer prominenter onderdeel worden voor het aanname beleid binnen organisaties. De Chatbot technologie staat nog in de kinderschoenen, maar heeft buitengewoon veel potentie. Alle initiatieven op dit gebied zouden moeten worden gestimuleerd om doorontwikkeling te bevorderen.
[thrive_leads id=’9022′]