Karreers algoritme vervangt de traditionele recruiter. Matching dmv AI waarbij de professional betaald krijgt, die al swipend (game) een profiel aanmaakt. Lees over de recruitment tool van Karreer.com die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.

Recruitment tooling van Karreer.com

Omschrijving van de tooling

Karreer.com matcht professionals en bedrijven door middel van een eigen ontwikkeld algoritme, het algoritme wordt gevoed met data vanuit gamification en blijft hierdoor ook actueel. Als je je aanmeldt als professional zijnde kom je direct in de game terecht. Dit zijn stellingen, foto’s, en weetjes, waar je door middel van swipen (denk aan Tinder) een persoonlijk profiel opbouwt van jezelf. Dit is een anoniem profiel, het profiel is slechts zichtbaar voor de professional zelf. Aan de bedrijvenkant gaan ook mensen binnen een team swipen en wordt een uniek eigen teamprofiel opgebouwd. Een bedrijf kan een vacature opstellen (met focus punten), waarna aan de hand van de kandidatendatabase een (anonieme) shortlist wordt opgesteld. Aan de hand van 5 items wordt de match tussen professional en bedrijf gecreëerd. 1. Profession = in hoeverre de skills overeenkomen met de vacature, 2. General = hoe past de kandidaat in het bedrijf / team , 3. Personality = hoe past de kandidaat bij de vacature qua persoonlijkheid, 4. Readiness = in hoeverre een kandidaat klaar is voor een nieuwe baan, 5. Popularity = hoe populair de kandidaat is op het platform.

Naast het op Python gebaseerde AI platform, waarbij we gebruik maken van unsupervised learning, komt er vooral een sterk rekenkundig systeem achter de matching te kijken waarin we vooral machine learning toepassen.

De matching wordt geactiveerd op basis van een yield management systeem, hiermee worden kandidaten beloond op diverse vlakken zoals: matching op longlist, activatie shortlist, extra data aanvraag, op gesprek. Karreer beloont de kandidaat ook voor diverse acties op het netwerk die van toegevoegde waarde zijn voor een betere matching. Bijvoorbeeld: als een bedrijf het profiel van de kandidaat wil zien, kan de kandidaat hier 50€ mee verdienen.

Welk probleem lost de tool op?

Voor de gebruikerszijde is het grote voordeel dat onpersoonlijke ‘spam’ via LinkedIn kan worden tegengegaan en er matching plaatsvindt op basis van persoonlijkheid. Verder is het bias-free: wij vragen niet naar gender, leeftijd, geloof, ras etc. Matching vindt plaats door het algoritme, dat objectief en zelflerend is, en puur naar datapunten kijkt.

Professionals krijgen betaald voor hun profiel: voor iedere stap dichterbij een nieuwe baan wordt een bijdrage toegevoegd aan hun profiel, die ze kunnen laten uitkeren. Karreer heeft als doel om rechtvaardigheid terug te brengen op de recruitmentmarkt door dure recruiters buitenspel te zetten. In onze ogen is de kandidaat degene die geld moet verdienen voor zijn of haar profiel, in plaats van de recruiter.

Hoe werkt de tool?

Recruiters vanuit bedrijven zorgen ervoor dat een deel van het team zelf ook swipet en een persoonlijk profiel aanmaakt. Hierdoor wordt een teamprofiel gecreëerd. Aan de hand van dit teamprofiel en de datapunten van een professional kan de algoritme een longlist opstellen van de (bijvoorbeeld) 5 best passende kandidaten bij dat bedrijf/die functie. Zo kan een bedrijf iemand kiezen die op basis van persoonlijkheid binnen het team past, iemand die juist op één specifiek persoon binnen dat team lijkt of juist iemand die qua persoonlijkheid compleet anders is. Bijvoorbeeld wanneer een redelijk conservatief team toe is aan innovatie. Op termijn is het de bedoeling dat de tool de recruiter volledig gaat vervangen.

Wat levert gebruik van de tooling op?

Voor de klant levert de tool snelle invulling op van moeilijke vacatures door het anders bekijken van de professional en meer de focus op persoonlijkheid en de toekomst van een professional. Verder heeft Karreer een unieke database van latent werkzoekenden, die open staan voor een bedrijf met de juiste baan op het juiste moment.

Voor de kandidaat geeft dit leuke inzichten in welke bedrijven passend bij hem/haar zouden zijn en unieke inzichten in zijn/haar eigen persoonlijkheid. Verder geeft de tool handvatten bij verdere ontwikkeling van de carrière van een professional door deze inzichten.

Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?

In tijden van krapte op de arbeidsmarkt en een overdaad aan recruiterspam biedt Karreer.com de oplossing. Door middel van gamification is het voor professionals makkelijk en laagdrempelig om een profiel aan te maken. De micropayments die ze hierbij ontvangen zorgen voor een goed gevoel en eerlijkheid op de recruitmentmarkt. Het algoritme zorgt voor perfecte matching. Karreer.com is uitermate goed schaalbaar en internationaal ingesteld, doordat onder andere de game in het Engels is.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 5e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 21 november 2019. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER