• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Download Mediakit 2023
  • Contact
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Van een traditioneel sollicitatieproces naar een innovatieve experience (Albert Heijn)

Van een traditioneel sollicitatieproces naar een innovatieve experience (Albert Heijn)

10 september 2019
in Inzendingen 2019
Leestijd:3 minuten leestijd
Tags: 2019caseinzendingRecruitment Tech Awardsrecruitmenttechnologie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Albert Heijn innoveert sollicitatieproces voor winkels en boekt verbluffende resultaten. Lees de hele case van Albert Heijn die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.

Case van Albert Heijn

Omschrijving van de case

Met meer dan 300.000 sollicitanten per jaar, verdeeld over 1000 locaties, heeft Albert Heijn een aantal operationele uitdagingen:

  1. In grootstedelijke gebieden wordt het steeds moeilijker om vacatures snel in te vullen. Het aantal sollicitanten per vacature daalt en het inkopen van dure sourcing campagnes lost dit probleem niet op vanwege de concurrentie in het retaillandschap.
  2. De “time to hire” is te lang. Doordat recruitment in handen ligt van winkelmanagers is de gemiddelde time to hire 20 dagen. Voor hen is recruitment traditioneel gezien een administratieve taak. Dit terwijl kandidaten directe actie verlangen.
  3. Er is een te hoog verloop. Kandidaten starten aan hun baan, maar hebben onvoldoende een beeld van het werk waardoor ze snel de deur uitlopen.
  4. Onze sollicitanten zijn onze klanten en wij willen hen dezelfde service en snelheid geven, ook als ze niet worden aangenomen.

Samen met Harver hebben we het hele sollicitatieproces op de schop gegooid. Met de volgende uitgangspunten:

  1. Sollicitanten gaan niet meer op een winkel solliciteren, maar op een winkelgebied. Harver matcht op het moment van solliciteren de kandidaat aan de locatie met de hoogste hiring need. Hiermee kan het aantal sollicitaties significant stijgen, zonder een euro aan sourcing uit te geven.
  2. Het proces van apply tot interview moet volledig digitaal. Winkelmanagers moeten worden ontlast en geen enkele administratieve rol meer hebben in het proces. Op deze manier kunnen we de time to interview naar 24 uur krijgen en de time to hire naar enkele dagen.
  3. We maken een AH Game waarin kandidaten het werk al ervaren voordat ze aan de slag gaan, hiermee kunnen we ongewenst verloop tegengaan.
  4. Iedere kandidaat krijgt direct feedback en kan zelfs naar andere functies worden doorverwezen (bezorger, distributiecentra) we meten real time de kandidaattevredenheid.

En dit alles in een ervaring, korter dan 10 minuten. Volledig in stijl van de nieuwe generatie!

Welke tooling is gebruikt in de case?

Harver

Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?

  • Lange time to hire
  • Matige candidate experience
  • Manueel selectieproces
  • Hoog-volume recruitment
  • Multi-location recruitment
  • Krapte op de arbeidsmarkt

Wat was het resultaat van de case?

  1. Doordat kandidaten niet meer solliciteren op een winkel maar op een winkelgebied, komen er structureel 41% meer sollicitaties binnen. Er zijn nu winkels die meer ‘geroute’ kandidaten van andere winkels aannemen dan ‘eigen’ sollicitanten. Dit is allemaal gerealiseerd zonder geld uit te geven aan wervingscampagnes.
  2. Harver handelt het hele proces van apply tot interview af. Winkelmanagers spelen geen rol meer in dit proces. Time to first response is minder dan 24 uur en time to scheduled interview is minder dan 48u. De totale time to hire is van 20 dagen naar 12 dagen gegaan, een 40% verbetering.
  3. De kandidaten geven in de feedback aan een veel beter beeld te hebben van het werk. 95% van de kandidaten maakt het proces af, er is nagenoeg geen drop-off meer.
  4. Tevens vragen we aan het eind van de experience de kandidaten het proces te beoordelen en feedback te geven. 87% van hen geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn met deze manier van solliciteren.

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

We verbeteren met 1 oplossing de 4 grootste en meest belangrijke KPI’s in retail recruitment. Quality of hire, time to hire, candidate satisfaction en cost per hire. Op al dez KPI’s zien we significante verbeteringen.

Albert Heijn heeft, als grote sollicitantenmachine, een enorm risico durven nemen met dit initiatief. Het lef in combinatie met de oplossing en het resultaat is een recruitment tech award waard!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Albert Heijn
Martijn Ulehake – Employer Branding Specialist
Rene Herremans – Directeur Employer Branding & Employee Engagement

Harver
Barend Raaff – CEO
Matthijs Metzemaekers – CCO
Dionne Koemeester – Customer Success Manager
Mitchel de Bruin – Marketing Lead
Fernon Kat – Digital Marketeer

Vorig artikel

Online tooling om visueel aantrekkelijke vacature landingspagina’s te maken (HippoPage)

Volgend artikel

Assessment chatbot met ‘Big Five’ analyse op linguïstiek (TalentSwot)

Gerelateerde Artikelen

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS
Interviews

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Door Michiel Mastenbroek
3 februari 2023
22
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures
Nieuws

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

Door Jasper Spanjaart
3 februari 2023
45
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)
Monthly

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

Door Jasper Spanjaart
2 februari 2023
28
Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitment technologie
Insights

Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitmenttechnologie

Door Jasper Spanjaart
2 februari 2023
25

Commentaar 1

  1. Pingback: Albert Heijn en Recruit Robin gaan er met de prijzen vandoor op Recruitment Tech 2019 - Werf&

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

3 februari 2023
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

3 februari 2023
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

2 februari 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
985
Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

31 januari 2023
412
Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

25 januari 2023
264
Volgend artikel
Assessment chatbot met ‘Big Five’ analyse op linguïstiek (TalentSwot)

Assessment chatbot met 'Big Five' analyse op linguïstiek (TalentSwot)

Onze top events & media

  • Recruitment Tech Case_Day
  • Recruitment Tech Awards
  • Recruitment Tech Demo_Day
  • Recruitment Tech Event
  • Recruitment Tech Survey
  • Recruitment Tech Landscape
Recruitmenttech.nl

Recruitmenttech.nl is hét platform over recruitmenttechnologie. Met nieuws, interviews, video, podcasts, landscape, survey, events en awards is het dé informatie- én inspiratiebron voor recruiters In Nederland.

Recruitmenttech.nl is de grote zus van Recruitmenttech.be, Recruitmenttech.de, Recruitmenttech.com en Recruitmentsystemen.nl.

Beslissers en beïnvloeders op het gebied van recruitmenttechnologie bereiken in binnen- en/of buitenland? Kijk voor meer informatie over partnerships op Recruitmenttechnetwork.com.

Laatste artikelen

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

Martine Timmers & Daan Huisman (provincie Zuid-Holland) over selectie en implementatie nieuw ATS

3 februari 2023
22
RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

RecruitNow lanceert AI-assistent voor volledig geautomatiseerd schrijven van vacatures

3 februari 2023
45
Recruitment Tech Monthly februari: Appical-nieuws en ChatGPT met gast Laurens Waling (8vance)

Recruitment Tech Monthly februari: investeringen en Appical-nieuws met gast Laurens Waling (8vance)

2 februari 2023
28
Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitment technologie

Volg deze 7 Webinar Week-webinars over recruitmenttechnologie

2 februari 2023
25
Inzenden Recruitment Tech Demo_Day Startup Pitch 2023 van start: deadline 3 maart

Inzenden Recruitment Tech Demo_Day Startup Pitch 2023 van start: deadline 3 maart

1 februari 2023
5

Meest gelezen

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten voor recruitment van ChatGPT?

Hoe goed (of slecht) zijn de AI-teksten van ChatGPT voor recruitment?

12 december 2022
985
Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

Wietske van Hees nieuwe managing director Appical; focus op Europese groei

31 januari 2023
412
Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

Wouter de Jong (Arbeidsmatchplatform): ‘We kunnen mensen matchen voor een vak waarvoor ze goed op te leiden zijn’

25 januari 2023
264
Gerrit Brouwer (voormalig ceo Appical): ‘Ik wil de donkere steegjes van het ondernemerschap tonen’

Gerrit Brouwer (voormalig ceo Appical): ‘Ik wil de donkere steegjes van het ondernemerschap tonen’

5 januari 2023
256
Demo_Day 2023 open voor aanmelden: schrijf je gratis in en ontdek de nieuwste tools

Demo_Day 2023 open voor aanmelden: schrijf je gratis in en ontdek de nieuwste tools

10 januari 2023
149

© 2015 - 2022 - Recruitment Tech Network

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Trend_Day
  • Demo_Day
    • Startup pitch 2023
      • Inzenden Startup Pitch 2023
  • Meer events
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Recruitment Tech Event 2023
    • Staffing Tech Show: Outlook 2023 (replay)
    • e-Assessment Show: Outlook 2023 (replay)
    • Case_Day 2022 (terugblik)
  • Survey 2023
    • Recruitment Tech 35 (2022)
    • Recruitment Tech Trend_Day 2023
    • Survey 2022 – download
  • Leveranciersgids
    • Vermelding wijzigen
  • Landscape 2023
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2022 - Recruitment Tech Network