Albert Heijn innoveert sollicitatieproces voor winkels en boekt verbluffende resultaten. Lees de hele case van Albert Heijn die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.
Case van Albert Heijn
Omschrijving van de case
Met meer dan 300.000 sollicitanten per jaar, verdeeld over 1000 locaties, heeft Albert Heijn een aantal operationele uitdagingen:
- In grootstedelijke gebieden wordt het steeds moeilijker om vacatures snel in te vullen. Het aantal sollicitanten per vacature daalt en het inkopen van dure sourcing campagnes lost dit probleem niet op vanwege de concurrentie in het retaillandschap.
- De “time to hire” is te lang. Doordat recruitment in handen ligt van winkelmanagers is de gemiddelde time to hire 20 dagen. Voor hen is recruitment traditioneel gezien een administratieve taak. Dit terwijl kandidaten directe actie verlangen.
- Er is een te hoog verloop. Kandidaten starten aan hun baan, maar hebben onvoldoende een beeld van het werk waardoor ze snel de deur uitlopen.
- Onze sollicitanten zijn onze klanten en wij willen hen dezelfde service en snelheid geven, ook als ze niet worden aangenomen.
Samen met Harver hebben we het hele sollicitatieproces op de schop gegooid. Met de volgende uitgangspunten:
- Sollicitanten gaan niet meer op een winkel solliciteren, maar op een winkelgebied. Harver matcht op het moment van solliciteren de kandidaat aan de locatie met de hoogste hiring need. Hiermee kan het aantal sollicitaties significant stijgen, zonder een euro aan sourcing uit te geven.
- Het proces van apply tot interview moet volledig digitaal. Winkelmanagers moeten worden ontlast en geen enkele administratieve rol meer hebben in het proces. Op deze manier kunnen we de time to interview naar 24 uur krijgen en de time to hire naar enkele dagen.
- We maken een AH Game waarin kandidaten het werk al ervaren voordat ze aan de slag gaan, hiermee kunnen we ongewenst verloop tegengaan.
- Iedere kandidaat krijgt direct feedback en kan zelfs naar andere functies worden doorverwezen (bezorger, distributiecentra) we meten real time de kandidaattevredenheid.
En dit alles in een ervaring, korter dan 10 minuten. Volledig in stijl van de nieuwe generatie!
Welke tooling is gebruikt in de case?
Harver
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
- Lange time to hire
- Matige candidate experience
- Manueel selectieproces
- Hoog-volume recruitment
- Multi-location recruitment
- Krapte op de arbeidsmarkt
Wat was het resultaat van de case?
- Doordat kandidaten niet meer solliciteren op een winkel maar op een winkelgebied, komen er structureel 41% meer sollicitaties binnen. Er zijn nu winkels die meer ‘geroute’ kandidaten van andere winkels aannemen dan ‘eigen’ sollicitanten. Dit is allemaal gerealiseerd zonder geld uit te geven aan wervingscampagnes.
- Harver handelt het hele proces van apply tot interview af. Winkelmanagers spelen geen rol meer in dit proces. Time to first response is minder dan 24 uur en time to scheduled interview is minder dan 48u. De totale time to hire is van 20 dagen naar 12 dagen gegaan, een 40% verbetering.
- De kandidaten geven in de feedback aan een veel beter beeld te hebben van het werk. 95% van de kandidaten maakt het proces af, er is nagenoeg geen drop-off meer.
- Tevens vragen we aan het eind van de experience de kandidaten het proces te beoordelen en feedback te geven. 87% van hen geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn met deze manier van solliciteren.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
We verbeteren met 1 oplossing de 4 grootste en meest belangrijke KPI’s in retail recruitment. Quality of hire, time to hire, candidate satisfaction en cost per hire. Op al dez KPI’s zien we significante verbeteringen.
Albert Heijn heeft, als grote sollicitantenmachine, een enorm risico durven nemen met dit initiatief. Het lef in combinatie met de oplossing en het resultaat is een recruitment tech award waard!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Albert Heijn
Martijn Ulehake – Employer Branding Specialist
Rene Herremans – Directeur Employer Branding & Employee Engagement
Harver
Barend Raaff – CEO
Matthijs Metzemaekers – CCO
Dionne Koemeester – Customer Success Manager
Mitchel de Bruin – Marketing Lead
Fernon Kat – Digital Marketeer
Commentaar 1