Werving- en selectiebureaus uit het middensegment mogen wel wat harder lopen om technologische innovatie plaats te laten vinden in het werving-en-selectieproces. Dit concludeert ABN Amro in het recente rapport Werving en Selectie 3.0.
Onderzoek
Na kwalitatief onderzoek onder vijftien werving-en-selectiebureaus heeft ABN Amro naar eigen zeggen een goede indruk gekregen van de uitdagingen in de branche. In het rapport Werving en Selectie 3.0 geven analisten van de bank inzicht in de huidige recruitmentbranche. In totaal behandelen ze drie deelsegmenten binnen werving en selectie: het lagere segment w&s-bureaus, het middensegment en de headhunters. In dit tweede artikel wordt ingegaan op het tweede deelsegment.
Middensegment
Volgens ABN Amro, dat het middensegment omschrijft als het ‘werving-en-selectiesegment’, werft deze groep voor specialisten en managers met een salaris tussen de 50.000,- en 125.000,- euro. Bureaus in dit middensegment kennen volgens de organisatie hun niche ‘door en door’ De consultants in dit segment worden dan ook als vrij ervaren beschouwd.
Onder druk
De werving en selectie in dit segment staat onder druk, zo valt te lezen in het rapport. Doordat organisaties tussenlagen laten verdwijnen, zijn er ook minder managementfuncties om voor te werven. Het resultaat van deze krimpende markt is dat veel bureaus uit het middensegment hun diensten uitbreiden, waarbij de focus meer komt te liggen op het gedrag van de al zittende teams en het behalen van organisatiedoelstellingen.
Digitalisering
In tegenstelling tot het lagere segment, is er in dit middensegment een stuk minder sprake van digitalisering: volgens ABN Amro is er slechts ‘enigszins sprake van digitalisering’ Het belang van big data wordt onderkend door het middensegment, maar nog niet omarmd. Volgens het rapport worden de ICT-mogelijkheden voor werving en selectie nog niet actief genoeg verkend.
Harde woorden
De hardste woorden in het rapport zijn dan ook voor dit segment. Niet alleen wordt de digitalisering ‘vrij oppervlakkig’ genoemd, ook is er kritiek op de terughoudendheid wat betreft nieuwe technologieën. Volgens ABN mag er in dit segment dus wel wat harder gelopen worden: “Er is sprake van een (zeer) afwachtende houding”.
Onduidelijkheid
De mate van digitalisering is in deze groep lastig te meten. In dit segment is namelijk nog een aanzienlijk deel van de bureaus overtuigd van de toegevoegde waarde van de consultant bij de match op zachte factoren. Hierbij moet gedacht worden aan drijfveren of overeenkomsten met de cultuur. Toch wordt aangestipt dat er in de toekomst, als de digitale ontwikkelingen toenemen, naar alle waarschijnlijkheid steeds meer sprake zal gaan zijn van digitalisering.
Positief
Er wordt één positief punt aangehaald, wat een uitzondering is op de ‘zeer afwachtende houding’. In het middensegment wordt namelijk wel veel gebruik gemaakt van assessments. In het rapport wordt aangegeven dat er steeds meer online tools zoals gaming worden ingezet. ABN Amro verwacht dat de digitale ontwikkelingen, vooral die van Artificial Intelligence, toe zullen nemen bij dit segment.
Lager segment w&s-bureaus: Alarmfase 1
In het eerste deel van het drieluik stonden we al stil bij het lagere segment werving- en selectiebureaus, voor wie het alarmfase 1 bleek. Bij deze groep bleek dat liefst 95 procent van de taken in het werving-en-selectieproces sterk gedigitaliseerd kan worden.
In het volgende artikel wordt stilgestaan bij de digitalisering in het derde en laatste segment, namelijk dat van de headhunters. Dit artikel zal begin mei verschijnen op deze website. Benieuwd naar het hele rapport van ABN Amro? Dat vind je hier.