Technologie voor intermediairs: meer digitalisering betekent alarmfase 1 voor recruiters

Liefst 95 procent van de taken van werving-en-selectiebureaus in het lagere segment kan sterk worden gedigitaliseerd. Dit schrijft ABN Amro in het recente rapport Werving en Selectie 3.0.

Onderzoek

Werving en selectie 3.0 rapport ABN AmroNa kwalitatief onderzoek onder vijftien werving-en-selectiebureaus heeft ABN Amro naar eigen zeggen een goede indruk gekregen van de uitdagingen in de branche. In het rapport Werving en Selectie 3.0 geven analisten van de bank inzicht in de huidige recruitmentbranche. In totaal behandelen ze drie deelsegmenten binnen werving en selectie: het lagere recruitmentsegment, het middensegment en de headhunters. In dit eerste artikel wordt ingegaan op het eerste deelsegment.

Recruitmentsegment

ABN Amro omschrijft het eerste segment als het recruitmentsegment. Hierin werft men talent voor functies met een jaarsalaris tot 50.000,- euro, zo valt te lezen in het rapport. Volgens de bank hebben veel bureaus in dit segment een uitzend- of detacheringsachtergrond, waardoor de businessmodellen vaak gebaseerd zijn op ‘no cure, no pay’. Dit komt mede door de zware concurrentie die er in dit segment bestaat.

Digitalisering

Volgens ABN Amro is het bijzondere aan dit segment dat de keten verlengd kan worden door digitalisering. Zo wordt er gewezen op RPO (Recruitment Process Outsourcing), wat een extra stap tussen de leverancier en de opdrachtgever oplevert. Het recruitmentproces heeft in dit lagere segment al een flinke ‘digitaliseringsgolf’ gehad en volgens de bank zal dit nog wel even doorzetten.

95 procent

Liefst 95 procent van het proces in dit segment is te digitaliseren. Bij de preselectie is dit percentage inmiddels al gehaald. Bij deze verregaande automatisering gaat het volgens het rapport voornamelijk om de onderkant van de markt.

Stappen in het werving-en-selectieproces ABN Amro
Bron: Werving en Selectie 3.0, rapport ABN Amro.

Harver

Deze 95 procent kan gehaald worden door middel van gamification, digitale testen en kunstmatige intelligentie. In het rapport wordt Harver een interessante ontwikkeling genoemd. Dit is een preselectieplatform dat aan de hand van puzzels en bijvoorbeeld een quiz kan testen of een kandidaat geschikt zou zijn voor een functie.

Gamification in het wervingsproces

Eerder vertelde expert Jacco Valkenburg tijdens in een interview met Recruitment Tech TV dat hij in de toekomst op data gebaseerde selectie verwacht. Volgens hem is het hele wervingsproces al te automatiseren en de rol van video en gamification zal hierbij alleen maar groter worden. Games toepassen in het recruimentproces is een goede manier om te werven, zo onderstreepte ook Bas van de Haterd eerder.

Sterke digitalisering

De analisten van ABN Amro laten in het rapport duidelijk merken dat de digitalisering vroeg of laat flink toe zal slaan in dit segment. Naar verwachting zal 95 procent van de taken in dit segment gedigitaliseerd worden. De selecties vinden of zullen plaats gaan vinden via bijvoorbeeld gamification, video, kunstmatige intelligentie en de tests van Harver.

In het volgende artikel wordt stilgestaan bij de digitalisering in het tweede segment, namelijk dat van werving-en-selectiebureaus uit het middensegment. Dit artikel zal 22 maart verschijnen op deze website. Benieuwd naar het hele rapport van ABN Amro? Dat vind je hier.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang iedere maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor het Recruitment Tech Event op 22 november 2018. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER