Nakama is een digitaal platform om referral recruitment te beheren. Gebruik het sociaal netwerk van uw medewerkers om uw volgende talent te vinden. Lees over de recruitment tool van Nakama HR die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2019.

Recruitment tooling van Nakama HR

Omschrijving van de tooling

Nakama is een digitaal platform om referral recruitment te beheren.

Nakama transformeert werknemers in ambassadeurs. Via een centraal platform worden werknemers op de hoogte gehouden van nieuwe vacatures die zij kunnen delen op de meest populaire sociale media kanalen zoals WhatsApp, LinkedIn en Facebook. Job kandidaten kunnen in een paar tellen appliceren voor een job.

Medewerkers kunnen ook rechtstreeks een kandidaat aanbrengen. Nakama zorgt er voor dat alles conform de GDPR gebeurt.

Medewerkers worden automatisch op de hoogte te houden van de progressie die de kandidaat maakt in het rekruteringsproces.

Medewerkers worden gestimuleerd om goede referrals te doen door hen punten te laten verzamelen naargelang de kandidaat progressie maakt. Deze punten kunnen worden ingeruild voor een reward (cash, non-cash, goed doel of iets ludieks).

De HR-administrator kan gemakkelijk zijn Employee Referral Programma monitoren en krijgt slimme analytics.

Welk probleem lost de tool op?

Organisaties hebben vandaag moeite tijdig goede mensen te vinden. Referral recruitment biedt hiervoor een oplossing want het heeft de laagste time-to-hire en de kwaliteit van gerefereerde kandidaten ligt hoger dan niet gerefereerde kandidaten.

Maar, bedrijven hebben moeite om een goede referral strategie te handhaven. Vaak wordt dit manueel beheert via email en Excel. Medewerkers krijgen weinig feedback over hun aangebrachte kandidaat en zij worden eenzijdig aanmoedigt om referrals te doen. Nakama maakt het gemakkelijk om een referral programma te beheren door dit te digitaliseren. Nakama boost de resultaten door medewerkers een ervaring aan te bieden en zorgt ervoor dat alles conform de GDPR gebeurt.

Hoe werkt de tool?

Jobs worden ofwel handmatig ofwel automatisch ingeladen in Nakama. Nakama informeert medewerkers over deze jobs en zij kunnen deze jobs delen op de belangrijkste social media kanalen. Medewerkers kunnen ook zelf een kandidaat refereren. Gerefereerde kandidaten worden beheerd binnen Nakama of worden geëxporteerd naar ATS/database.

Recuiters kunnen medewerkers stimuleren door hen punten te laten verzamelen. Deze punten kunnen dan ingeruild worden voor een reward (cash, non-cash, charity). De recruiter kan deze rewards zelf beheren of Nakama kan de bestelling, levering en opvolging automatiseren.

De recuiter kan medewerkers verder stimuleren door berichten, bvb. een video testimonials van een aangeworven kandidaat, via Nakama te delen met medewerkers. De recuiter kan medewerkers gemakkelijk op de hoogte houden van de evolutie van een kandidaat doorheen het rekruteringsproces.

Wat levert gebruik van de tooling op?

Wij beloven de kandidaat meer referrals. Dit resultaat in meer aanwervingen via referrals wat de algemene time-to-hire doet dalen en de kost per rekrutering (zoals productiviteitsverlies, directe aanwervingskosten) doet dalen. We zijn dat een stijging van 30% referrals resulteert in een kostendaling van 17%. Verder verbeter de employer brand doordat medewerkers over hun organisatie praten op social media.

De kandidaat krijgt een beter beeld van de organisatie waarvoor hij of zij solliciteert. Hierdoor maakt de kandidaat een meer doordachte keuze. Nakama zorgt voor een betere match. Dat resulteert in langere retentie en meer gelukkige werknemers.

Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?

Nakama heeft de mogelijkheid om elke organisatie te laten genieten van de voordelen van referral recruitment. Elk bedrijf zou zoveel mogelijk aanwervingen via referrals moeten kunnen doen omdat dit zorgt voor een gelukkigere en betere medewerker.

Stuur jouw case of tool in tot en met 9 september 2019

Heb je als gebruiker van recruitmenttooling een mooie case? Of als leverancier een nieuwe tool (of nieuwe feature of module), zend dan uiterlijk 9 september 2019 jouw case of tool in en wie weet ontvang je op 21 november tijdens het Recruitment Tech Event de Recruitment Tech Awards 2019. Kijk voor meer informatie, de deelnamevoorwaarden, de planning en om gratis in te zenden op de speciale pagina’s van de Recruitment Tech Awards.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 5e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 21 november 2019. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER