Sommigen zien onboarding slechts als de volgende stap in de recruitment lifecycle. Anderen misschien zelfs als de laatste, saaie stap van het plaatsingsproces. Dat is jammer, want het kan juist een grote impact hebben op je bedrijf. Een goed gestroomlijnd programma geeft niet alleen de reputatie van een bedrijf een boost, maar het komt ook onderaan de streep voordeliger uit. In dit artikel de trends op het gebied van onboarding en de tooling die je hiervoor kunt inzetten.
De winst van betrokken medewerkers
Volgens het Amerikaans researchbedrijf Gallup is maar liefst 87 procent van alle werknemers wereldwijd niet betrokken bij de eigen organisatie. Echter zien bedrijven met zeer betrokken medewerkers dat hun winstprestatie per aandeel 147% beter is dan bij hun concurrenten met geen betrokken werknemers. Een goed onboardingsprogramma is de eerste stap in de juiste richting van geëngageerde werknemers. Onderzoek toont namelijk aan dat bijna 70 procent van de new hires die binnen zijn gekomen via een gestructureerd onboardingsprogramma 3 jaar of langer bij het bedrijf blijven. Tijdens zo’n programma wordt tegelijkertijd steeds meer gestuurd op engagement. Meer dan ooit wordt hiervoor technologie en tooling ingezet.
Onboarding-technologie rukt op
Dat tooling voor onboarding een opmars maakt, lijken de cijfers uit het rapport van het Top Employers Institute te ondersteunen. Ongeveer 88% van de ondervraagden gebruikt onboardingportals, daarvan gebruikt 34% een systeem voor het managen van taken en activiteiten. Daarnaast komen er steeds meer leermethodes bij: van video’s tot blogs en games. Die onboardingprogramma’s worden ook direct gelinkt aan andere interne opleidings- en ontwikkelingssystemen.
Ook het meten van het succes van het onboardingsprogramma wordt steeds belangrijker, aldus het rapport:
- 40% rapporteert op KPI’s (+7%)
- 70% meet de eerste indruk van nieuwe werknemers (+15%)
- 79% heeft een evaluatie door HR (+23%)
Maar dat is niet het enige dat gemeten wordt: met de feedback van eerdere new hires worden de programma’s verbeterd. Platformen houden de voortgang van een nieuwkomer bij en sturen notificaties als de resultaten achterblijven. Ondertussen zorgen meer digitale documenten dat er minder papierwerk overblijft, schrijft Werf&.
Wat voor tooling is er beschikbaar?
Een onboardingsprogramma wordt dus sterker met het gebruikt van goede tooling. Maar wat voor technologie is er op dit gebied eigenlijk? Laten we hieronder enkelen bespreken.
Appical
In 2012 ontwikkelde Appical als eerste Nederlandse speler een onboardingsapp die organisaties inzetten om nieuwe medewerkers in te werken. De new hire begint al ruim voor zijn/haar eerste werkdag met inwerken, gewoon thuis op de bank. Appical biedt een native iOS & Android App, maar is ook toegankelijk vanuit de browser.
Tip: Vul de ROI Calculator in op de site van Appical en ontdek wat een goed onboardingprogramma kan opleveren voor jouw organisatie.
It’sallabout
In de E-HRM-oplossing van It’sallabout zit een pre- en onboarding module die het mogelijk maakt alle formele documenten plaatsen, maar ook video’s en tutorials. In de module kunnen afspraken worden vastgelegd en de doelstellingen van de nieuwe collega over de eerste maanden worden bepaald.
Xylos
Ook Xylos heeft een onboardingsapp ontwikkeld. Deze is gebaseerd op SharePoint-technologie en maakt het mogelijk om op een gestructureerde manier informatie uit te wisselen met de nieuwe werknemer. Maar ook om administratieve processen op te starten en inzicht in de organisatie te krijgen.
Wil je meer lezen over recruitmenttechnologie in het onboardingsproces? Neem eens een kijkje in de Tech Guide. Ben je zelf leverancier? Voeg je tooling gratis toe aan deze gids.