De impact van kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds groter, ook op recruitment. DK Bartley, vicepresident & Head of Talent Acquisition bij Dentsu Aegis Network gaf een presentatie tijdens Unleash 2018 in Londen over AI en waarom recruitment de zogenoemde ‘AI Nirvana’ nodig heeft.
Omarm AI
DK Bartley is overtuigd van het enorme potentieel van AI. “Niet alleen is AI hier, maar het zal hier ook nog een tijdje blijven. En dat gebeurt veel sneller dan je denkt. Of je nu een dokter, een leraar of wat dan ook bent, kunstmatige intelligentie zal hier blijven en het zal een deel van je werk worden. Dus, het is beter om het te omarmen dan om te denken dat het je niet gaat beïnvloeden.”
Onpartijdig
Een van de grootste voordelen is volgens DK Bartley dat AI het recruitmentproces onbevooroordeeld maakt. “Het belangrijkste is dat AI een zeer gerichte manier is om de bias te verwijderen, dit vanuit het oogpunt van een algoritme. Met betrekking tot waar je organisatie naar op zoek is – of het nou ras, geslacht of iets anders is – de bias verdwijnt. Het zorgt ervoor dat je een manier hebt om de gegevens vanuit een KPI-perspectief te bekijken en er zeker van te zijn dat het een echt onbevooroordeeld proces is.”
Kosten
Maar de belangrijkste vraag van zijn verhaal is: waarom heb je AI Nirvana nodig? “De belangrijkste reden is eigenlijk heel simpel: het gaat altijd om kosten, het gaat altijd om geld. Met AI kan je de kosten voor het vinden van de juiste kandidaat verlagen. Daarnaast word je meer betrokken en bewust van kandidaten én worden de kandidaten meer betrokken en bewust van jou en je organisatie.”
De echte Nirvana
“Er is meer: ​​het vermindert het verloop op alle niveaus van het Talent Acquisition-proces en het zorgt voor meer efficiëntie bij de recruiter”, vervolgt hij. “Je hebt nauwkeurige statistieken en beschikt over realtime analyses. En dit is de echte Nirvana: je wordt een werkgever die gekozen wordt. Dát is de AI Nirvana. Wanneer je kunstmatige intelligentie implementeert en kunt zeggen: dit is de uitstraling en het gevoel van de organisatie.”
Verbeter de carrière van kandidaten
Dit ‘gevoel’ is enorm belangrijk. “Ze krijgen door AI de mogelijkheid om op een eenvoudige manier zelf hun zaken te regelen en te managen. Wie die kandidaat ook mag zijn, hij of zij heeft een perceptie van jou. Niet alleen dat jij een voorloper bent, maar dat je ook echt laat voelen dat je iets doet om hen te helpen hun carrière echt te verbeteren”, besluit DK Bartley zijn verhaal over de AI Nirvana tijdens Unleash 2018 .
De ‘AI Nirvana’ in het kort:
- Lagere wervingskosten voor kandidaten
- Meer betrokken en bewuste kandidaten
- Verminderde verloop op alle niveaus van het TA-proces
- Grotere efficiëntie van de recruiter en controbleerbaarheid
- Nauwkeurige statistieken en realtime-analyses
- Je wordt een gekozen werkgever
- Innovatie en technologie als concurrentievoordeel