Steeds meer zaken kunnen geautomatiseerd worden, ook de werkzaamheden van recruiters. Kunstmatige intelligentie speelt hier een grote rol in. Wat is de impact hiervan op het werk van recruiters?
Welkome aanvulling
Het is geen gekke gedachte dat deze automatisering ervoor kan zorgen dat recruiters zelf binnenkort op de banenmarkt beschikbaar zijn. In dit artikel ligt de focus op de andere kant: de welkome aanvulling die kunstmatige intelligentie is voor het wervingsproces.
Tijdrovende zaken
De recruiter is volgens RecruitingDaily het grootste deel van zijn tijd kwijt aan tijdrovende zaken als het doorzoeken van cv-databases, het onderzoeken welke bedrijven eventueel geschikte kandidaten zouden bieden, de beperkingen van LinkedIn Inmail en het hele proces plannen.
Kunstmatige intelligentie neemt over
Hier zit echter ook een positieve kant in: dit zijn precies de zaken die door kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI), op schaal kunnen worden uitgevoerd. Hier zal kunstmatige intelligentie een enorme impact hebben. Door deze verschuiving houdt de recruiter meer tijd over voor belangrijkere taken.
Resultaat in enkele minuten
Kunstmatige intelligentie kan weken of zelfs maanden werk, die de recruiter kwijt is aan het vinden van de geschikte kandidaat, in enkele minuten realiseren. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat er niet meer door cv-databases gegraven hoeft te worden. Door specifieke targeting, (zoals aantal jaren werkervaring, salarisrange, behaalde diploma’s) analyseert AI honderden variabelen van miljoenen bedrijven.
Eenvoudig overzicht
Aan de hand van de geanalyseerde kandidaatgegevens zal kunstmatige intelligentie een breed scala aan kandidaat pools leveren aan de hand van diverse scoretechnieken. De recruiter heeft dan vrijwel direct de resultaten voor zijn neus. Zo ziet de recruiter eenvoudig wat de geschatte omvang van de beschikbare kandidaten is, maar ook hoeveel reacties er worden verwacht en hoeveel tijd dit proces in beslag neemt.
Succesvollere werving
Volgens RecruitingDaily heeft AI ook invloed op andere tijdrovende wervingsactiviteiten. Het zorgt ervoor dat kandidaten makkelijker bereikt kunnen worden, waardoor het eenvoudiger is om persoonlijker, relevanter en effectiever te zijn. Dit zorgt voor een hoger slagingspercentage en meer succesvolle werving.
Kosten omlaag
Kortom, de inzet van kunstmatige intelligentie bespaart veel tijd. Recruiters kunnen kandidaten steeds beter weten te identificeren, het wordt beter te voorspellen hoeveel tijd een aanname inneemt en de kosten van het recruitmentproces gaan omlaag. En last but not least kan AI helpen om het tekort aan recruiters op te vangen. De impact van artificial intelligence moet zeker niet worden onderschat.
Voor- en nadelen AI
Benieuwd naar de voor- en nadelen van kunstmatige intelligentie? Recruitment Tech heeft deze in dit artikel op een rij gezet.
Bron: RecruitingDaily