Iedereen weet ondertussen wel dat er meer vacatures uitstaan dan dat er kandidaten zijn, dus dat verhaal gaan we je besparen. Maar wat nou als we vertellen dat je ook kunt roeien met de riemen die je hebt. De sleutel tot meer kandidaten kunnen namelijk ook je eigen medewerkers zijn.
Referral marketing blijkt nog steeds een van de meest effectieve methoden te zijn voor het werven van kandidaten. Wat is het, hoe werkt het en de voordelen hebben voor jou op een rij gezet.
Wat is Referral Recruitment
Laten we beginnen bij de basis en je vertellen wat Referral Recruitment precies is. Referral Recruitment is een speciale wervingsmethode waarbij je alleen gebruik maakt van het netwerk van je eigen medewerkers. Klinkt als een makkie toch? Dit kan de deur openen naar interessante kandidaten die je anders niet zou bereiken.
Natuurlijk zit er een klein addertje onder het gras. Je moet er wel voor zorgen dat jouw medewerkers trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken. Je employee experience moet daarom op en top zijn, zodat jouw medewerkers anderen aansporen om bij jou te komen werken. Ook moet je ervoor zorgen dat je een zorgvuldige sollicitatieprocedure hebt. Je wilt namelijk goed omgaan met het privé netwerk van je medewerkers. Achteraf wil je niet horen dat medewerkers zich schamen voor hun werkgever. Als laatste kan je ervoor kiezen om een beloning te geven aan de medewerker die voor een nieuwe kandidaat heeft gezorgd. Je kan deze beloning bijvoorbeeld uitbetalen als de kandidaat door zijn/haar proefperiode heen is gekomen. Dit kan een extra aansporing zijn voor andere medewerkers om kandidaten aan te leveren bij nieuwe vacatures.
Voordelen Referral Recruitment
Nu we weten wat Referral Recruitment precies is, vertellen we je ook graag de voordelen ervan. En geloof ons als we zeggen dat dit er wel een aantal zijn.
Sneller een kandidaat aan de haak
In feite worden al jouw medewerkers recruiters voor het bedrijf. Zij gaan de vacature op hun privé platformen delen, en op deze manier wordt het bereik van de vacature groter en groter. Je zal dus sneller geschikte kandidaten vinden. Het grote voordeel? Als je medewerkers fanatiek bezig zijn met recruiten krijg je misschien wel meerdere goede kandidaten tegelijk.
Lage wervingskosten
Doordat jouw medewerkers de vacature aan het promoten zijn op verschillende platformen, hoef jij dit niet meer te doen. Je hoeft dus geen advertenties te plaatsen op betaalde vacaturebanken en/of social media advertenties. Hierdoor heb je veel lagere wervingskosten als dat je geen gebruik zou maken van Referral Recruitment. Je moet er wel rekening mee houden dat je de medewerker wel moet belonen met een wervingsbonus, maar in werkelijkheid ben je alsnog minder geld kwijt als dat je ‘’normaal’’ zou uitgeven bij het werven.
Betere kandidaten die bij het bedrijf passen
Jouw medewerkers weten als geen ander hoe de bedrijfscultuur is. Zij kunnen dus als geen ander beoordelen of iemand in je organisatie past. Zij zullen dus niet zomaar de eerste de beste voordragen. Als iemand achteraf totaal niet geschikt blijkt te zijn, dan kan dit nadelig uitwerken op de medewerker die die persoon heeft voorgedragen. Jouw medewerkers zullen dus extra zorgvuldig zijn bij het selecteren van de juiste kandidaat. Uit onderzoek is ook gebleken dat door Referral Recruitment aangenomen medewerkers vaak langer in dienst blijven. Ze hebben eerder een klik met het bedrijf, waardoor ze zich helemaal thuis voelen.
Verbetering van de employer branding
Ieder bedrijf wil natuurlijk dat zijn imago zo goed mogelijk is. Hierdoor wordt het immers aantrekkelijk om bij een bedrijf te solliciteren. Aanbevelingen van werknemers zullen altijd meer waard zijn dan alle marketingacties die je zal doen. Op deze manier behoud je jouw werknemers langer en krijg je een aangename bedrijfscultuur.
Hoe werkt Referral Recruitment
Nu je weet wat Referral Recruitment is en wat de voordelen hiervan zijn, nemen we je graag een stapje verder mee in het proces. Namelijk, hoe werkt Referral Recruitment.
Plan van aanpak
Het begint allemaal bij een goed opgezet plan. Zonder plan geen correcte uitvoering van Referral Recruitment. Hierdoor zorg je ervoor dat je geen dingen over het hoofd ziet. Ook kan je later beter evalueren en eventueel het plan aanpassen. Te beginnen bij de belangrijkste vraag: Past Referral Recruitment bij mijn bedrijf? Daarna moet je gaan nadenken over het uiteindelijke doel wat je wil bereiken. Vraag jezelf ook af of jouw medewerkers wel goede ambassadeurs zijn. Ze moeten uiteraard erg enthousiast zijn over het bedrijf en dit enthousiasme ook goed overdragen naar anderen.
Maak spelregels
Dit is een belangrijk punt voor jezelf, maar zeker ook voor je medewerkers. Zo schep je verwachtingen en weten werknemers ook wat ze kunnen verwachten als ze een kandidaat in de wacht slepen. Dit zal veel discussie achteraf voorkomen en heeft iedere partij duidelijke richtlijnen. Betaal je bijvoorbeeld de bonus al uit zodra iemand in dienst is of pas na de proefperiode? Dit zijn allemaal belangrijke details die je voor jezelf en de werknemers moet noteren.
Maak de vacature vindbaar
Zorg ervoor dat de vacature gemakkelijk is te vinden en dat jouw werknemers hier gemakkelijk naar kunnen refereren. Zet de vacature dus op jouw vacaturepagina en zorg dat iedereen deze link krijgt. Ook kan je het delen van de vacature vergemakkelijken door de social media icons aan de onderkant te plaatsen. Zo kunnen werknemers met één druk op de knop het delen op hun social media, zonder dat ze er zelf veel moeite in hoeven steken.
Hang het aan de grote klok
Dit is misschien een open deur intrappen, maar voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat er zoveel mogelijk medewerkers aangehaakt zijn. Dit kan je gemakkelijk doen door een interne e-mail te versturen of een korte meeting. Je legt in deze e-mail/meeting uit waarom je hun inzet nodig hebt en verwijst naar de vacaturepagina. Zet eventueel ook in je e-mail voorbeeld teksten die ze kunnen gebruiken bij hun social media post.
Duidelijke communicatie
Zodra de vacature is uitgezet en door iedereen is gedeeld, is het belangrijk om je medewerkers altijd op de hoogte te houden. Zij zetten zich immers in voor het vinden van de juiste kandidaat. Het is dus van belang dat je ze op de hoogte houdt van de voorgang van de sollicitatieprocedure. Ze krijgen naderhand dan niet het gevoel dat hun inspanningen voor niks zijn geweest. Als laatste moet je bij een afwijzing ook een duidelijke terugkoppeling geven aan de werknemer waarom de kandidaat niet geschikt is.
Voor wat, hoort wat
Uiteraard komt nu het laatste onderdeel van het rijtje: de wervingsbonus. Dit onderdeel moet tevens ook goed omschreven worden in de spelregels. Het is van belang dat je de werknemer niet te lang laat wachten met het geven van de bonus. Als je te laat bent of dit zelfs vergeet, dan heb je de volgende keer kans dat jouw medewerkers toch niet zo enthousiast meer zijn voor het werven van nieuwe kandidaten. De beloning kan verschillen tussen een geldbedrag, cadeaubonnen of extra vrije tijd. Dit is geheel zelf in te vullen door het bedrijf.
Beheren van het referral programma
Tevens kunnen diverse tooling helpen bij het beheren van het referral programma. Bij OTYS staan we klaar om je te helpen met behulp van onze Referral Recruitment Portal. Ons portaal zorgt ervoor dat er een strategie zit achter deze manier van werven en dat het een vast onderdeel wordt van je recruitmentproces. Ad hoc wervingsacties via het eigen personeel, wat vaak niet serieus wordt genomen, worden hiermee voorkomen. Niet alleen je organisatie profiteert van het OTYS Referral Recruitment Portal, ook je werknemers merken direct de voordelen.
Hopelijk hebben we je genoeg handvaten gegeven om zelf aan de gang te gaan met Referral Recruitment. Want in deze krappe arbeidsmarkt heb je zoveel mogelijk hulpmiddelen nodig om de beste kandidaten te werven!
Veel mensen doen aan referral recruitment zonder dat ze weten wat het is. Uit het employer branding onderzoek van Randstad is gebleken dat referral recruitment nummer 1 staat in het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers.