• Recruitmenttech.nl home
  • E-mail update
  • Privacy
  • Cookies
  • Bekijk Mediakit 2025
  • Contact
  • Inloggen Club
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event3-2-actie t/m 18 sep.
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event3-2-actie t/m 18 sep.
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025Download nu!
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.nl
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Technologie voor intermediairs: meer digitalisering betekent alarmfase 1 voor recruiters

Meer digitalisering betekent alarmfase 1 voor recruitmentbureaus uit lager segment

7 maart 2018
in Kennisbank, Nieuws
Leestijd:2 minuten leestijd
Tags: ABN AMRODigitaliseringgamesgamificationonderzoekrecruitmentrecruitment techwerving en selectie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op TwitterDeel op WhatsappDeel via e-mail

Liefst 95 procent van de taken van werving-en-selectiebureaus in het lagere segment kan sterk worden gedigitaliseerd. Dit schrijft ABN Amro in het recente rapport Werving en Selectie 3.0.

Onderzoek

Werving en selectie 3.0 rapport ABN AmroNa kwalitatief onderzoek onder vijftien werving-en-selectiebureaus heeft ABN Amro naar eigen zeggen een goede indruk gekregen van de uitdagingen in de branche. In het rapport Werving en Selectie 3.0 geven analisten van de bank inzicht in de huidige recruitmentbranche. In totaal behandelen ze drie deelsegmenten binnen werving en selectie: het lagere recruitmentsegment, het middensegment en de headhunters. In dit eerste artikel wordt ingegaan op het eerste deelsegment.

Recruitmentsegment

ABN Amro omschrijft het eerste segment als het recruitmentsegment. Hierin werft men talent voor functies met een jaarsalaris tot 50.000,- euro, zo valt te lezen in het rapport. Volgens de bank hebben veel bureaus in dit segment een uitzend- of detacheringsachtergrond, waardoor de businessmodellen vaak gebaseerd zijn op ‘no cure, no pay’. Dit komt mede door de zware concurrentie die er in dit segment bestaat.

Digitalisering

Volgens ABN Amro is het bijzondere aan dit segment dat de keten verlengd kan worden door digitalisering. Zo wordt er gewezen op RPO (Recruitment Process Outsourcing), wat een extra stap tussen de leverancier en de opdrachtgever oplevert. Het recruitmentproces heeft in dit lagere segment al een flinke ‘digitaliseringsgolf’ gehad en volgens de bank zal dit nog wel even doorzetten.

95 procent

Liefst 95 procent van het proces in dit segment is te digitaliseren. Bij de preselectie is dit percentage inmiddels al gehaald. Bij deze verregaande automatisering gaat het volgens het rapport voornamelijk om de onderkant van de markt.

Stappen in het werving-en-selectieproces ABN Amro
Bron: Werving en Selectie 3.0, rapport ABN Amro.

Harver

Deze 95 procent kan gehaald worden door middel van gamification, digitale testen en kunstmatige intelligentie. In het rapport wordt Harver een interessante ontwikkeling genoemd. Dit is een preselectieplatform dat aan de hand van puzzels en bijvoorbeeld een quiz kan testen of een kandidaat geschikt zou zijn voor een functie.

Gamification in het wervingsproces

Eerder vertelde expert Jacco Valkenburg tijdens in een interview met Recruitment Tech TV dat hij in de toekomst op data gebaseerde selectie verwacht. Volgens hem is het hele wervingsproces al te automatiseren en de rol van video en gamification zal hierbij alleen maar groter worden. Games toepassen in het recruimentproces is een goede manier om te werven, zo onderstreepte ook Bas van de Haterd eerder.

Sterke digitalisering

De analisten van ABN Amro laten in het rapport duidelijk merken dat de digitalisering vroeg of laat flink toe zal slaan in dit segment. Naar verwachting zal 95 procent van de taken in dit segment gedigitaliseerd worden. De selecties vinden of zullen plaats gaan vinden via bijvoorbeeld gamification, video, kunstmatige intelligentie en de tests van Harver.

In het volgende artikel wordt stilgestaan bij de digitalisering in het tweede segment, namelijk dat van werving-en-selectiebureaus uit het middensegment. Dit artikel zal 22 maart verschijnen op deze website. Benieuwd naar het hele rapport van ABN Amro? Dat vind je hier.

Vorig artikel

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Chatbots worden gelukkig steeds vaker ingezet’

Volgend artikel

Centric start onboarding via Appical: ‘Eerste reacties zijn positief’

Gerelateerde Artikelen

Bekijk alle inzendingen voor de Recruitment Tech Awards 2025
Awards

Bekijk alle inzendingen voor de Recruitment Tech Awards 2025

Door Karina Karpova
15 september 2025
OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’
Nieuws

OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’

Door Jasper Spanjaart
8 september 2025
Deze events over recruitmenttech & AI wil je niet missen in najaar 2025
Nieuws

Deze events over recruitmenttech & AI wil je niet missen in najaar 2025

Door Redactie
28 augustus 2025
Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)
Nieuws

Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

Door Bernadette Magrié
25 augustus 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd: ‘Grote potentie in AI als interviewer-coach’

18 september 2025
Automatisering in het recruitmentproces in 2025: ambitie botst nog altijd op realiteit

Automatisering in het recruitmentproces in 2025: ambitie botst nog altijd op realiteit

17 september 2025
Deze 5 cases en tools zitten in de Voorselectie Recruitment Tech Awards 2025

De Voorselectie van de Recruitment Tech Awards 2025 is bekend

16 september 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Workday koopt Paradox, SAP koopt SmartRecruiters: ‘Nu is Oracle is aan zet’ (2/2)

Workday koopt Paradox, SAP koopt SmartRecruiters: ‘Nu is Oracle aan zet’ (2/2)

2 september 2025
OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’

OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’

8 september 2025
Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

25 augustus 2025
Volgend artikel
Centric start onboarding via Appical: 'Eerste reacties zijn positief'

Centric start onboarding via Appical: 'Eerste reacties zijn positief'

  • Recruitment Tech Event 2025
  • Recruitment Tech Awards 2023
  • Recruitment Tech Trend_Day 2024
  • Recruitment Tech Demo_Day 2024
  • Recruitment Tech Survey 2023 – Download
  • Recruitment Tech Landscape

Laatste artikelen

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd: ‘Grote potentie in AI als interviewer-coach’

18 september 2025
Automatisering in het recruitmentproces in 2025: ambitie botst nog altijd op realiteit

Automatisering in het recruitmentproces in 2025: ambitie botst nog altijd op realiteit

17 september 2025
Deze 5 cases en tools zitten in de Voorselectie Recruitment Tech Awards 2025

De Voorselectie van de Recruitment Tech Awards 2025 is bekend

16 september 2025
Remy Gieling sluit tiende RTE af: 'HR- en recruitment zitten qua AI in de middenmoot'

Remy Gieling sluit tiende RTE af: ‘HR- en recruitment zitten qua AI in de middenmoot’

16 september 2025
Global Talent Strategy & Intelligence Conference 2025

De 4 factoren die de toekomst van talent intelligence bepalen

15 september 2025

Meest gelezen

Workday koopt Paradox, SAP koopt SmartRecruiters: ‘Nu is Oracle is aan zet’ (2/2)

Workday koopt Paradox, SAP koopt SmartRecruiters: ‘Nu is Oracle aan zet’ (2/2)

2 september 2025
OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’

OpenAI bouwt aan eigen recruitmentplatform voor 2026: ‘Directe bedreiging voor LinkedIn’

8 september 2025
Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

Workday koopt Paradox: waarom deze overname de recruitmenttech-markt openbreekt (1/2)

25 augustus 2025
De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

De top 5 Recruitment Marketing-leveranciers van Nederland in 2025

21 augustus 2025
Deze 5 cases en tools zitten in de Voorselectie Recruitment Tech Awards 2025

De Voorselectie van de Recruitment Tech Awards 2025 is bekend

16 september 2025

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Spreker

Technologie voor intermediairs: meer digitalisering betekent alarmfase 1 voor recruiters
Klik hier voor meer informatie over Demo_Day en om je aan te melden
00
dagen
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024. Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
00
uren
00
minuten
00
seconden

Meld je vandaag nog aan voor het Recruitment Tech Event 2024.
 
Let op, het event is voor 96% uitverkocht

Ontdek 7 november de recruitmenttechnologie van 2025 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
uren
00
minuten
00
seconden
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting (verlengd!)

Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
00
dagen
00
uren
00
minuten
Meld je aan voor het Recruitment Tech Event 2025 met early bird korting
Ontdek 6 november de recruitmenttechnologie & AI van 2026 en verder 🚀
Info + aanmelden >
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Tech Event
    • Home
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Terugblik RTE24
  • Meer events
    • Demo_Day 2025
      • Programma
      • Plattegrond
      • Leveranciers
      • Locatie
      • FAQ
    • Trend_Day 2025 (on demand)
    • Staffing Tech: Outlook 2025 (talkshow + e-book)
  • Awards
    • Vakjury
    • Voorwaarden
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
    • Over de Recruitment Tech Awards
  • Benchmark
    • Survey 2025
    • RT35
  • Leveranciers
    • Leverancier wijzigen
    • Leverancier toevoegen
  • Landscape
  • Agenda
    • Agenda item toevoegen

© 2015 - 2024 | Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland