Door middel van chatbots kunnen mogelijke kandidaten op een eenvoudige manier communiceren met organisaties. Luuk van Neerven, CEO van Joboti, vertelt in gesprek met Recruitment Tech TV over de door hun ontwikkelde chatmodule.
Buiten kantoortijden
Een van de grote voordelen van chatbots is dat deze niet tijdgebonden zijn. “We zien dat een derde van de gesprekken die onze bot voert buiten de kantoortijden plaatsvindt. Ze hadden dan niet kunnen bellen natuurlijk, alleen het contactformulier invullen maar dat is weer een hoge drempel”, aldus Van Neerven, die in bovenstaande video ook andere voordelen benoemt. Eerder verscheen op deze site al een artikel over de voor- en nadelen van de ruwe diamant die chatbot heet.
Leuke conversatie
De chatbot kan eigenlijk gezien worden als geautomatiseerd contact- of sollicitatieformulier. “Wij kunnen zo’n formulier in een leuke conversatie gieten. Dat leuke vind ik erg belangrijk. Het moet natuurlijk ook in de toon van de klant zijn. Als we bijvoorbeeld met Albert Heijn in gesprek zijn, dan zal hun toon voor de vakkenvuller net anders zijn dan voor de supermarktmanager. Wij gaan dan kijken hoe ze zo’n gesprek het beste vorm kunnen geven. We zeggen dan wel: wees er eerlijk in dat het een virtuele recruiter of medewerker is, ga niet doen alsof het een echte medewerker is.”
Het hele interview met Van Neerven is in bovenstaande video te bekijken.
Joboti
Joboti heeft een virtuele recruitment-assistent ontwikkeld welke eenvoudig kan communiceren met kandidaten via de chat. Volgens de organisatie verhoogt deze chatbot niet alleen de candidate experience, maar zorgt het ook voor een betere band tussen de organisatie en de mogelijke kandidaat.
Commentaar 1