OTTO Work Force verbetert matching via generatieve AI in assessments, wat leidt tot meer tevredenheid en succes bij klanten en kandidaten. Lees de hele case van OTTO Work Force die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2024.
Case van Otto Work Force
Omschrijving van de case
Sinds de oprichting van OTTO Work Force in 2000 heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt en zijn ze gegroeid tot de grootste internationale arbeidsbemiddelaar in Europa. Ze helpen internationale werknemers uit het ene land aan tijdelijk werk in een ander land. Ruim 27.000 medewerkers werken via OTTO Work Force.
De strategie van OTTO Work Force voor 2020-2024 is getiteld: ‘The Happy Employee Journey’, met de focus op het vinden en behouden van de beste medewerkers. Bij ons werk draait alles om mensen; We take care of our people. Om dit te realiseren heeft OTTO aan The Selection Lab gevraagd om door middel van hun geavanceerde assessment technologie beter te begrijpen welke eigenschappen en voorkeuren bijdragen aan het geluk en succes van potentiële werknemers.
The Selection Lab heeft op basis van generatieve AI video-assessments ontwikkeld in 14 talen, speciaal voor blue-collar kandidaten. Deze assessments, die minder dan 15 minuten duren, maken gebruik van generatieve AI om de indruk te wekken dat kandidaten communiceren met OTTO Work Force medewerkers. De testen meten persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden en zijn gevalideerd voor een efficiënte en grootschalige screening. Dit helpt bij het verbeteren van de matching en retentie van kandidaten en maakt het recruitmentproces persoonlijker.
Na het analyseren van de assessmentresultaten blijkt dat OTTO Work Force met de assessment technologie van The Selection Lab, zeer effectief is in het matchen van kandidaten met klanten waar ze het meest waarschijnlijk zullen excelleren. De nauwkeurigheid van deze assessments zorgt ervoor dat elke kandidaat uniek geschikt is voor een specifieke klant, wat productieve en succesvolle samenwerkingen bevordert. Kandidaten tonen sterke betrokkenheid met een hoog voltooiingspercentage van 84% zodra ze aan de assessment beginnen. De gemiddelde beoordeling van kandidaten is 4,1 sterren (op schaal van 5), en 97% voelt zich positief of neutraal na de assessment.
Welke tooling is gebruikt in de case?
The Selection Lab heeft op basis van generatieve AI video-assessments ontwikkeld in 14 talen, speciaal voor blue-collar kandidaten. Deze assessments, die minder dan 15 minuten duren, maken gebruik van generatieve AI om de indruk te wekken dat kandidaten communiceren met OTTO Work Force medewerkers. De testen meten persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden en zijn gevalideerd voor een efficiënte en grootschalige screening.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Omdat standaard vragenlijsten veel blue collar-kandidaten afschrikken, zocht OTTO Work Force naar een oplossing waarmee op een dynamische, maar toch betrouwbare manier soft skills bepaald konden worden in minder dan 15 minuten en in 14 verschillende talen.
Wat was het resultaat van de case?
Na het analyseren van de assessmentresultaten blijkt dat OTTO Work Force met de assessment technologie van The Selection Lab, zeer effectief is in het matchen van kandidaten met klanten waar ze het meest waarschijnlijk zullen excelleren. De nauwkeurigheid van deze assessments zorgt ervoor dat elke kandidaat uniek geschikt is voor een specifieke klant, wat productieve en succesvolle samenwerkingen bevordert. Kandidaten tonen sterke betrokkenheid met een hoog voltooiingspercentage van 84% zodra ze aan de assessment beginnen. De gemiddelde beoordeling van kandidaten is 4,1 sterren (op schaal van 5), en 97% voelt zich positief of neutraal na de assessment.
Voor elke specifieke klant waar OTTO Work Force mee werkt, zijn specifieke eigenschappen naar voren gekomen die aantonen wat een succesvolle kandidaat maakt binnen die organisatie. Een voorbeeld voor klant X van OTTO is als volgt: Gegevens tonen aan dat proactiviteit en zelfbeheersing duidelijke voorspellers zijn van succes voor klant x met functieprofiel Y. Werknemers die bovengemiddeld presteren, scoren 6% hoger op proactiviteit, wat betekent dat ze sneller initiatief nemen en niet afwachten op instructies, wat cruciaal is in een snel veranderende werkomgeving. Daarnaast scoren deze medewerkers 10% hoger op zelfbeheersing, wat hun vermogen benadrukt om gefocust en gedisciplineerd te blijven. Dit maakt hen betrouwbaarder en effectiever in hun werk, vooral in omgevingen met veel afleidingen en verleidingen.
Wat is de visie op technologie binnen recruitment?
Sinds de oprichting van OTTO Work Force in 2000 heeft het bedrijf een enorme groei doorgemaakt en zijn ze gegroeid tot de grootste internationale arbeidsbemiddelaar in Europa. Om de grootste internationale arbeidsmiddelaar te blijven en deze groei te continueren gelooft OTTO Work Force in het gebruik van technologie zoals die van The Selection Lab.
De strategie van OTTO Work Force voor 2020-2024 is getiteld: ‘The Happy Employee Journey’, met de focus op het vinden en behouden van de beste medewerkers. Bij ons werk draait alles om mensen; We take care of our people. Daarbij gelooft OTTO Work Force in het begrijpen welke eigenschappen en voorkeuren bijdragen aan het succes van potentiële werknemers, om zo beter en effectief matches te kunnen maken.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Deze case geeft een innovatieve én praktische toepassing van de inzet van generatieve AI in combinatie met nieuwe generatie assessment technologie voor het screenen van kandidaten. Door de schaalbare opzet heeft het ook een enorme impact op een doelgroep die voorheen lastig (geautomatiseerd) te screenen was.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Joeri Everaers – COO van The Selection Lab
- Jordi Wippert – CTO van The Selection Lab
- Marcel Thomassen – Manager Projecten OTTO Work Force
- Thomas Vos – Learning & Development Specialist
- Kim van Rens – Project Manager OTTO Work Force