The Selection Lab heeft op basis van generatieve AI video-assessments ontwikkeld in meer dan 40 talen, speciaal voor high volume recruiting. Lees over de recruitment tool van The Selection Lab die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2024.
Recruitment tooling van The Selection Lab
Omschrijving van de tooling
The Selection Lab heeft op basis van generatieve AI video-assessments ontwikkeld in meer dan 40 talen, speciaal voor high volume recruiting. Deze assessments, die afhankelijk van de behoefte vanuit de klant 5-45 minuten duren, maken gebruik van generatieve AI om de indruk te wekken dat kandidaten communiceren met recruiters vanuit de organisatie. Een recruiter vanuit de organisatie levert een video van minimaal 3 minuten, waarin deze persoon bijvoorbeeld over het weer praat. Vervolgens kunnen we deze persoon geautomatiseerd alle vragen in het assessment laten stellen in 40 verschillende talen. De testen meten persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden en zijn gevalideerd voor een efficiënte en grootschalige screening. Dit helpt bij het verbeteren van de matching en retentie van kandidaten en maakt het recruitmentproces persoonlijker, door ook de employer branding mee te nemen in het recruitment proces.
Op basis van de resultaten van de testen, kunnen bedrijven achterhalen wat de eigenschappen zijn van succesvolle medewerkers binnen de organisatie. Deze voorspellers voor succes kunnen vervolgens gebruikt worden om de selectie van kandidaten verder te optimaliseren en daarmee hiring quality en retentie te verhogen.
Welk probleem lost de tool op?
Standaard vragenlijsten schrikken veel (blue collar) kandidaten af. Deze innovatie oplossing zorgt voor een dynamische ervaring voor de kandidaat (volledig in de employer branding van het bedrijf), met als cadeau een rapport waarin wordt toegelicht wat de sterke competenties, drijfveren en cultuurwaarde van de kandidaat zijn. Daarbij biedt het voor bedrijven een betrouwbare manier soft skills te bepalen in minder dan 15 minuten en in 40 verschillende talen.
Hoe werkt de tool?
Deze innovatie oplossing zorgt voor een dynamische ervaring voor de kandidaat (volledig in de employer branding van het bedrijf), met als cadeau een rapport waarin wordt toegelicht waar de sterke competenties, drijfveren en cultuurwaarde van de kandidaat zijn. Voor bedrijven biedt het een betrouwbare manier soft skills te bepalen in minder dan 15 minuten en in 40 verschillende talen. Op basis van deze soft skills krijgt een organisatie op een objectieve manier inzicht of de kandidaat aansluit op het functieprofiel binnen de organisatie, ook kan de organisatie kijken of iemand op een ander functieprofiel beter uit de verf zou komen.
Door op basis van competenties te werven, wordt het mogelijk om binnen een grotere pool aan talent te werven. Zo kan een organisatie bijvoorbeeld in kaart brengen of iemand binnen een sales functie past, doordat vanuit de testen naar voren komt dat die persoon bijvoorbeeld sterk is in “netwerken”, “proactief” en “enthousiast” is.
Wat levert gebruik van de tooling op?
The tool is zeer effectief in het matchen van kandidaten met specifieke functieprofielen bij klanten waar ze het meest waarschijnlijk zullen excelleren. De nauwkeurigheid van deze assessments zorgt ervoor dat elke kandidaat uniek geschikt is voor een specifieke functie, wat productieve en succesvolle samenwerkingen bevordert. Kandidaten tonen sterke betrokkenheid met een hoog voltooiingspercentage van 84% zodra ze aan het assessment beginnen. De gemiddelde beoordeling van kandidaten is 4,1 sterren (op schaal van 5), en 97% voelt zich positief of neutraal na het assessment.
Wat maakt de tool innoverend/vernieuwend?
De tool heeft nu al gezorgd dat circa 75.000 sollicitanten geautomatiseerd gescreend kunnen worden op soft skills én gematcht met de best passende opdrachtgever(s). Dit zorgt niet alleen voor een enorme efficiëntieslag (het scheelt gemiddeld 30 minuten screening per kandidaat), maar ook voor een hogere retentie van de medewerkers. Ook krijgen de sollicitanten een beter gevoel bij de identiteit van de organisatie door de gepersonaliseerde video’s.
Wat is de visie op technologie in recruitment?
Tegenwoordig leiden selectieprocessen vaak tot suboptimale resultaten door een gebrek aan gedeelde kennis over wat wel en niet werkt. Daarom hebben we in 2020 The Selection Lab opgericht, met als missie om een van de belangrijkste vragen op het gebied van HR te beantwoorden – wat bepaalt een succesvolle aanwerving?
Het belang van deze vraag kan niet worden overschat; op feiten gebaseerde werving transformeert niet alleen levens, maar revolutioneert ook organisaties en daarmee de samenleving. Bij The Selection Lab zijn we vastbesloten om deze vraag met de grootst mogelijke zorgvuldigheid te beantwoorden.
Waarom moet deze tooling een Recruitment Tech Award winnen?
Deze case geeft een innovatieve én praktische toepassing van de inzet van generatieve AI in combinatie met nieuwe generatie assessment technologie voor het screenen van kandidaten in high volume recruitment. Door de schaalbare opzet heeft het ook een enorme impact op een doelgroep die voorheen lastig (geautomatiseerd) te screenen was. Tegelijkertijd zijn de kandidaten die de testen maken megatevreden over de ervaring en krijgen ze zelf meer inzicht in hun eigen competenties.