Vacatures sneller invullen, kosten besparen, kwaliteit verhogen – en dat alles zonder kennis of ervaring in marketing of recruitment, dankzij MAXrecruit. Lees de hele case van Hoekstra Installatietechniek die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2024.
Case van Hoekstra Installatietechniek
Omschrijving van de case
Voor een mooie installateur uit Friesland gevestigd in het mooie Heerenveen, genaamd Hoekstra Installatietechniek, is de tool MAXrecruit ingezet.
Hoekstra heeft inhouse geen recruitment- en of marketingafdeling. Geen kennis of expertise. Op de site stond wel een vacature, maar daar bleef het dan bij.
Waar ze in het verleden sollicitanten aan de deur kregen, was het al jaren geleden dat ze sollicitanten zich melden. Via bureaus kregen ze veel kandidaten aangeboden. Soms geschikt, maar vaak niet geschikt. Bij een geschikte kandidaat waren de tarieven behoorlijk te noemen. Bij een inleen waren de inleen uren uiteenlopend van 1500 tot 2500 uur. Het bedrag dat tussen eigen personeel en inleen personeel loopt uit een van 10 euro tot 30 euro. Wat neerkomt op minimaal 15.000 euro tot wel 75.000 euro. Bij het aannemen is er geen naamsbekendheid voor Hoekstra, de kandidaat heeft niet zelf gesolliciteerd en is bij meerdere partijen voorgesteld. Zo werkt de markt nu “éénmaal.”
Hoekstra wilde werven onder hun eigen merk, een eigen stroom met sollicitanten, grip op hun eigen werving en af van de afhankelijkheid van bureaus voor personeel.
Met MAXrecruit heeft Hoekstra de kennis en expertise voor het werven van personeel nu inhouse. Met MAX is de werken-bij-site opgezet, vacaturepagina’s gemaakt en de wervingscampagnes gestart. Dat allemaal zonder menselijke kennis of expertise. We zijn eind april begin mei gaan werven voor Monteurs (doorlopende campagne), Service Coordinator (eenmalig) en KAM Coordinator (eenmalig).
De vacature Service Coördinator is in 6 weken ingevuld, de vacature KAM Coördinator in 5 weken. Doorlopend melden monteurs zich bij Hoekstra met interesse in hun bedrijf. Ze bouwen hierdoor een eigen pool met ZZP’ers op in plaats van dat ze moeten inlenen via een uitzendbureau, en ze kunnen monteurs aannemen. Ook bouwen ze door de werving een eigen talentpool op met geschikte monteurs die ze eventueel in de toekomst kunnen aannemen.
Welke tooling is gebruikt in de case?
De tooling die is ingezet voor deze case is MAXrecruit met de software genaamd MAX, die gebruikmaakt van platform.openai.com. De campagnes worden gedraaid op META (Facebook en Instagram). Daarnaast is Zapier ingezet voor het ophalen van kandidaten en het versturen van automatische WhatsApp-berichten. Er is ook gebruikgemaakt van e-mail voor contact met sollicitanten.
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
Hoekstra Heerenveen had geen eigen kennis of ervaring inhouse voor het werven en selecteren van personeel. Hierdoor waren ze afhankelijk van derden. Met MAXrecruit hebben ze de werving&selectie staan en kunnen ze zelf werven en selecteren.
Wat was het resultaat van de case?
VVoor bedrijven zoals Hoekstra Heerenveen, die voorheen nauwelijks directe sollicitaties ontvingen en sterk afhankelijk waren van bureaus, hebben we de impact van MAXrecruit beoordeeld op het aantal aannames. Dit biedt een concreet uitgangspunt om de resultaten te vergelijken met eerdere methoden.
MAXrecruit heeft voor Hoekstra Heerenveen duidelijke resultaten opgeleverd. Voorheen ontvingen ze geen directe sollicitaties onder hun eigen merknaam en waren ze afhankelijk van bureaus met een omrekenfactor van 2,3 tot 3,0 en inleenuren van 1500 tot 2500, wat resulteerde in kosten van €15.000 tot €75.000 per aanname. Dankzij MAXrecruit hebben ze in 3 maanden tijd vier succesvolle aannames gerealiseerd voor slechts €1.500 aan tooling en €2.490 aan ad spend.
De kosten per aanname via MAXrecruit bedragen nu €997,50, een fractie van de kosten via een detacherings- of uitzendbureau, waar de kosten per aanname tussen de €15.000 en €75.000 liggen. Dat is minimaal 15 tot 75 keer duurder dan via MAXrecruit.
Ook vergeleken met een marketingbureau is MAXrecruit veel voordeliger. De opzet en monitoring door een marketingbureau zouden tussen de €6.660 en €13.410 liggen, exclusief ad spend, terwijl het onzeker blijft of hun methodiek net zo effectief zou zijn.
MAXrecruit heeft niet alleen de kosten per aanname drastisch verlaagd, maar ook de naamsbekendheid van Hoekstra vergroot en hen volledige controle over het wervingsproces teruggegeven.
Wat is de visie op technologie binnen recruitment?
Onze visie is dat recruitment, marketing, automatisering en AI de manier waarop de recruitmentmarkt werkt, fundamenteel gaan veranderen. Met MAXrecruit willen we een toegangspoort creëren die deze krachtige tools beschikbaar maakt voor iedereen, niet alleen voor grote bedrijven of gespecialiseerde bureaus. We zien veel kleine oplossingen die elkaar versterken en vooral gunstig zijn voor bureaus, waardoor die nog meer verdienen. Deze oplossingen zijn goed, maar onze visie gaat verder dan dat.
Wij geloven dat recruitment bij de wortel begint: bij de bedrijven zelf. Ons doel is om hen een eerlijke kans te geven in de markt met één systeem waarmee ze snel, effectief en tegen lage kosten personeel kunnen werven. Dit moet ze in staat stellen om onafhankelijk te opereren, zonder direct afhankelijk te zijn van dure bureaus. Mocht het werven niet lukken, dan kunnen ze altijd nog kiezen om de hulp van bureaus in te schakelen.
Het kan echter niet zo zijn dat bedrijven volledig afhankelijk blijven van bureaus. MAXrecruit biedt daarom de helpende hand door bedrijven de tools te geven waarmee ze zelfstandig succesvol kunnen werven en zo meer grip krijgen op hun wervingsprocessen en kosten.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Er zijn veel prachtige oplossingen en cases in de markt. Wat voor ons bijzonder is, is dat we een bedrijf hebben kunnen helpen dat afhankelijk was van derden, en hen weer controle hebben gegeven over hun werving. Het feit dat ze nu, zonder diepgaande kennis van marketing of recruitment, hun vacatures weer zelf kunnen invullen, is fantastisch. MAXrecruit biedt een unieke combinatie: vanaf het begin van de vacature tot aan de classificatie ondersteunen we het proces en nemen we taken uit handen waar mogelijk. We verhogen de kwaliteit, versnellen het proces, en zorgen voor resultaat. Daarbij verlagen we ook nog eens de kosten per aanname en de doorlooptijd van vacatures. In deze case hebben we de kwaliteit van de werving verhoogd, de doorlooptijd verkort en de werkgever geholpen het probleem structureel aan te pakken in plaats van alleen symptoombestrijding. Het mooiste is dat we dit voor nog veel meer bedrijven kunnen doen.
Credits case
De betrokkenen bij deze case zijn Roel Mussche, bedrijfsleider van Hoekstra Heerenveen, en Yentl Ellens, Robin Jongmans en Caron Ellens van MAXrecruit.