De analyse van intake gesprekken met AI levert een besparing van 400 uur per maand en leidt tot 12% meer kwalitatieve plaatsingen. Lees de hele case van Nomilk2day die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2024.
Case van Nomilk2day
Omschrijving van de case
Nomilk2day, een recruitment specialist met activiteiten in Nederland, Azië en de Verenigde Staten, staat voor de uitdaging om zowel topfuncties op C-niveau als grootschalige interim-recruitmenttaken efficiënt te beheren. Goede kandidaten zijn schaars en selectief. Ze kunnen vaak uit veel opties kiezen. Zijn maar kort in de markt. Het is daarom essentieel goede gesprekken te hebben, kandidaten echt goed te begrijpen, om tot een duurzame match te komen. Daarnaast is er de behoefte om administratieve taken, zoals het schrijven van rapporten, te stroomlijnen, zodat de recruiter zich volledig op de kandidaat en de opdrachtgever kan richten.
NM2D heeft het Byner ATS platform gekozen vanwege de inzet van technologie met geïntegreerde AI om efficiënter te werken. In2Dialog biedt een robuuste oplossing met een interviewtool, die AI-gestuurde linguïstische analyse en psychometrie integreert. Deze tool registreert automatisch interviews, genereert transcripties en organiseert belangrijke kandidaat-informatie in categorieën zoals motivatoren en competenties. Hierdoor kunnen recruiters zich volledig richten op de dialoog zonder zich zorgen te maken over het maken van notities, aangezien alle relevante gegevens worden vastgelegd en in een gestandaardiseerd formaat worden gepresenteerd. De AI assistent van Byner verwerkt deze diepgaande rapportages verder, naar matchingsrapporten en voorstellen aan opdrachtgevers.
Daarboven verschaft het systeem inzichten in de prestaties en communicatiestijlen van de interviewers, waardoor NM2D de interview processen kon optimaliseren.
Met minder moeite hebben recruiters kwalitatieve informatie in handen. Schaarse en kieskeurige kandidaten voelen zich beter begrepen. Dit resulteert in een tastbaar concurrentievoordeel, tijdsbesparing voor recruiters, betere database, kwalitatieve en duurzame matching, meer plaatsingen door beter begrip van kandidaten en opdrachtgevers.
Welke tooling is gebruikt in de case?
Het ATS systeem van Byner is voor ons het kernplatform, met specifieke features voor onze dienstverlening. In2Dialog biedt de mogelijkheid gesprekken op te nemen en te analyseren. Nomilk2day Byner en In2Dialog hebben krachten gebundeld om tot een geïntegreerde oplossing te komen. De output van In2Dialog levert kwalitatieve input voor de AI Assistant van Byner. Verder zijn er integraties met MS Teams en Calendar, Google Meet en Zoom relevant waardoor alle type gesprekken met kandidaten verwerkt
Welk probleem is (deels) opgelost met de tool(ing)?
In2Dialog een openbaring: het automatiseert verslaglegging, wat vaak een uitdaging is voor recruiters, en stelt hen in staat om volledig op het gesprek te focussen, wat leidt tot betere en meer inhoudelijke gesprekken. Daarnaast genereert het systeem automatisch kwalitatieve verslagen voor het ATS en opdrachtgevers. Het biedt ook inzichten in gesprekstechnieken, zoals vraagstelling en spreektijd, wat helpt om interviews te verbeteren. Dit leidt toe een toename van plaatsingen met 12%.
Wat was het resultaat van de case?
Het In2Dialog-platform vermindert de administratieve last van de recruiters met een gemiddelde tijdsbesparing van 15-20 minuten per interview. Dit verbetert de efficiëntie, en ook de kwaliteit van de matches door duidelijke, consistente rapporten, die objectieve vergelijkingen vergemakkelijken. Het geautomatiseerde systeem integreerde ook naadloos met Byner, het ATS systeem van NM2D.
Effectiviteit > het maken van een gespreksverslag doen we niet meer zelf maar is geautomatiseerd. Dit levert een tijdsbesparing van 15-30 minuten per gesprek, ongeveer 15% tijdswinst voor de recruiters, in totaal 400 uur per maand.
Kwaliteit > de technologie legt beter vast dan een persoon zelf zou doen. Het uiteindelijke verslag wat je naar opdrachtgever bij introductie stuurt, vraagt nog om een persoonlijke touch die je handmatig kunt toevoegen. Dus past deze kandidaat als persoon is iets wat je als recruiter natuurlijk zelf moet inschatten: dat gaat AI niet overnemen en gelukkig maar, want het menselijk contact, de menselijke factor blijft belangrijk. Dit leidt tot hogere matching resultaten.
Interviewtechniek > inzichten en benchmarks over gesprekstechniek is echt een interessante innovatie. Je ziet hoeveel open of gesloten vragen je hebt gesteld. De tool geeft advies over onderwerpen en hoe je daar bijvoorbeeld meer of andere vragen over kunt stellen. Hoeveel procent ben je zelf aan het woord t.o.v. de kandidaat. Op deze manier leer je om betere interviews af te nemen.
Wat is de visie op technologie binnen recruitment?
Nomilk2day gebruikt graag de mogelijkheden die technologie biedt voor verbeteren van kwaliteit en efficiency. Deze technologie biedt voor het eerst de mogelijkheid om een belangrijk proces: de gesprekken met kandidaten in te zien en verbeteren. Praktisch is dat er tijd bespaard wordt op verslaglegging, daar worden de recruiters direct blij van. Maar de inzichten in de communicatiestijlen en gedrag van de recruiters bieden de mogelijkheid om van elkaar te leren en beter te worden in wat een kern is, zorgen voor een goed begrip van kandidaten en daarmee een goede, duurzame matching creëren. Long term leidt deze technologie tot een betere database met kandidaten, zodat we verwachten ook effectiever te kunnen matchen.
In ons segment zal AI naar onze visie nooit het gesprek kunnen overnemen, omdat het verder gaat dan alleen een CV en beschikbaarheid. Men zoekt binding op waarden en competenties, op gevoel en ratio. Daarom zoeken wij vooral een tooling die bijdraagt aan enerzijds efficiency en anderzijds aan verdieping.
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Ik denk dat echte innovatie binnen de recruitment schaars is en naar mijn mening is deze technologie een gamechanger, die in de toekomst de standaard gaat worden. Veel aspecten van recruitment zijn gedigitaliseerd, zoals job marketing en ATS systemen. Omdat deze technologie voor het eerst een nieuw domein opent, verdient deze case een award.
Het behoud het menselijke contact wat in onze visie belangrijk is voor kandidaten om een binding te krijgen met een organisatie, terwijl tegelijkertijd de kracht van AI gebruikt wordt voor efficiëntie en concrete resultaten.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Nomilk2day
- Wim van de Worp, opdrachtgever
- Bas van Os, applicatie manager
- In2Dialog
- Roderick Bronzwaer, technische realisatie en onboarding
- Jan van Goch, partner manager
- Byner
- Martijn Brandse, CTO
- Matthijs Kuiper, customer success manager