Bij het traditionele recruitmentproces wordt vertrouwd op gestandaardiseerde tests, die meestal niet helemaal in staat zijn om het potentiële succes binnen een functie te voorspellen. De toekomst ligt in predictive analytics, volgens Markellos Diorinos, CEO van Talent Intelligence-platform Bryq. Recruitment Tech sprak met Diorinos voor een interview.
Talent intelligence-platform en gevalideerde psychometrie
Het in Athene-gevestigde Bryq is een Talent Intelligence-platform, gebouwd bovenop gevalideerde psychometrie. Bryq wil niet alleen de time-to-hire verkorten, maar wil ook teams diversifiëren en bouwen aan organisatieculturen. Het bedrijf werd in 2017 opgericht door het kwartet van Alex Vratskides, Guy Krief, Hassan Chahrour en Markellos Diorinos. “We proberen predictive analytics groot te maken”, zegt Diorinos, de CEO van het bedrijf, in een interview met Recruitment Tech.
“Bedrijven kunnen niet meer vertrouwen op het steeds maar werven van nieuwe mensen.”
“In andere woorden: we proberen uit te zoeken wie goed gaat presteren”, zegt Diorinos. “En dat kun je gebruiken voor het werven buiten de deur, maar juist ook intern. We willen ervoor zorgen dat de juiste persoon bij het juiste bedrijf binnenkomt, maar ook dat hij of zij vervolgens het juiste pad binnen het bedrijf volgt. Dat is essentieel voor zakelijk succes. Bedrijven kunnen niet meer vertrouwen op het steeds maar werven van nieuwe mensen. Als bedrijven niet optimaal gebruik maken van de mensen die ze al hebben, zullen ze uiteindelijk verliezen.”
Gepersonaliseerde inzichten
Om dat probleem aan te pakken introduceerde Bryq een API die een functieomschrijving doorgeeft aan het platform. “Het platform kijkt vervolgens naar de feitelijke functie die de persoon moet uitvoeren en stelt op basis van de vaardigheden die voor die functie vereist zijn een profiel samen”, aldus Diorinos. “Het online assessment duurt 10 tot 20 minuten, afhankelijk van de functie. Het assessment is altijd hetzelfde, maar Bryq stemt de eisen af op wat de kandidaten inbrengen. Zo worden alle kandidaten, of het er nu tien of 100.000 zijn, gerangschikt op basis van hoe goed ze passen bij wat het bedrijf zoekt.”
“Door het gebruik van objectieve criteria en het aanpassen van profielen voor elke rol en elk team, hebben we een aanzienlijke verbetering gezien in het soort mensen dat wordt aangenomen.”
En dat heeft een tal van voordelen, ziet Diorinos. “De kwaliteit van kandidaten verbetert, de time-to-hire is sneller — terwijl je ook ziet dat bedrijven met Bryq diverser kunnen werven. Door objectieve criteria voor recruitment te gebruiken, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze betere mensen krijgen. Met een beperktere pool van kandidaten kunnen recruiters sneller de kandidaten bereiken die er daadwerkelijk toedoen. Tot slot hebben we door het gebruik van objectieve criteria en het aanpassen van profielen voor elke rol en elk team een aanzienlijke verbetering gezien in het soort mensen dat wordt aangenomen.”
Succes én culture fit voorspellen
Bryq is vooral trots op de hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden die het klanten kan bieden. “We zetten voorop dat ieder apart team verschillende prestatieniveaus heeft. We hebben iets gecreëerd dat profielen op maat kan maken voor elke rol, elk team en elke locatie. Dat draagt allemaal bij aan een grotere nauwkeurigheid bij het voorspellen van potentieel succes. Dit vertaalt zich naar een breed scala aan functies. Denk aan call center agents, front-end en uurwerkers, bezorgers, magazijnmedewerkers en ontwikkelaars. En ga zo maar door.”
“Ontwikkelaars falen niet omdat ze niet weten hoe ze in Java moeten coderen. Ze falen omdat ze het bedrijf haten.”
Diorinos wijst op ontwikkelaars als het perfecte voorbeeld van waarom het soms gewoon niet botert tussen werknemer en werkgever. “Ontwikkelaars falen niet omdat ze niet weten hoe ze in Java moeten coderen. Ze falen omdat ze het bedrijf haten. Omdat ze de werkomgeving én de werkcultuur haten. Het kunnen meten van culture fit geeft iedere organisatie een concurrentievoordeel.”
‘Recruiters hebben genoeg werk aan hun handen’
De klantenlijst van Bryq bestaat vooral uit grotere corporates en bedrijven met een groot aantal openstaande functies. Maar Bryq ondersteunt ook starters. “We hebben een apart ondersteuningspakket voor start-ups, omdat zij de bedrijven zijn die onder druk staan om elke hire goed te doen. Maar dat is wel een soort niche voor ons. We gaan echt achter de corporates aan en de bedrijven met 500 en meer werknemers. We krijgen ook af en toe verzoeken van wervingsbureaus of marktplaatsen; dat zijn mensen die hun wereld willen verrijken met onze data om betere beslissingen te nemen.”
“Het is belangrijk om de ervaring eenvoudig te houden voor de recruiters. Ze hebben al genoeg werk aan hun handen.”
Het bedrijf heeft er ook de nadruk op gelegd dat het volledig geïntegreerd is in ‘s werelds bekendste Applicant Tracking Systems (ATS), voegt Diorinos toe. “Of je nu SuccessFactors, Lever, Greenhouse of SmartRecruiters gebruikt — het is belangrijk om de ervaring voor de recruiters eenvoudig te houden. Ze hebben al genoeg werk aan hun handen. Voor ons is het dus belangrijk dat onze dienst naadloos werkt.”
Macht geven aan de werknemer
Wat betreft de roadmap voor de rest van 2023, verwacht Diorinos voor Bryq meer focus op interne mobiliteit. “Voor ons gaat het erom dat we alle informatie die we hebben teruggeven aan de feitelijke gebruiker. Dat is niet HR, maar de werknemer. De werknemer moet zijn of haar carrièrepad uitzoeken; hij of zij is degene die zich moet verbeteren. Die visie streven we met Bryq na, om de werknemer uiteindelijk zelf meer macht te geven.”