Alles draait om de kandidaat, zo blijkt uit de Recruitment Tech Survey 2023, een onderzoek onder gebruikers van recruitmenttechnologie. We zetten de top 10 belangrijkste business drivers voor corporates op een rij.
1. Candidate experience optimaliseren
De wereld van HR- en recruitmenttechnologie het grootste aantal investeringen in de historie. Unicorns zijn geen schaars goed meer — en het aantal gebruikers neemt jaarlijks toe. Wanneer we in de belangrijkste business drivers voor organisaties corporates duiken: waarom ze überhaupt in technologie investeren, komt eenzelfde antwoord naar voren: alles draait om de kandidaat.
Het optimaliseren van de candidate experience is de nummer één prioriteit voor 2023.
Voor corporates geldt dat het optimaliseren van de candidate experience de nummer één prioriteit is voor 2023, zo blijkt uit het Recruitment Tech Survey 2023, het grootste onderzoek onder gebruikers van recruitmenttechnologie in Nederland. De nadruk op de ervaring van kandidaten is al langer een topprioriteit onder corporates; het eindigde in 2021 en 2022 op de tweede plek op de lijst van prioriteiten.
2. Kandidaat beter bereiken
Make no mistake: écht alles draait om de kandidaat. Om diverse experts te quoten: the war for talent is over, the talent has won. Het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten is voor corporates de nummer twee zakelijke drijver om te investeren in recruitmenttechnologie. Het beter bereiken van kandidaten stond in eerdere jaargangen respectievelijk op plek 4 (2021) en 3 (2022), maar is dus geleidelijk aan het stijgen qua prioriteiten.
3. Optimaliseren van recruitmentproces
In de twee voorgaande edities van de survey was de optimalisatie van het recruitmentproces nog de unanieme nummer één, maar staat nu op plek drie. Het is dus een duidelijke verschuiving in businessprioriteiten: van het proces naar de kandidaat.
4. Latent zoekende beter bereiken
Terwijl het überhaupt bereiken van kandidaten dus al op nummer 2 staat, wordt ook de latende baanzoeker een belangrijkere prioriteit in 2023, zo blijkt uit het onderzoek. In 2021 stond het slechts op plek 7, en in 2022 op plek 5. Baanzoekers die dus zelf niet actief op zoek gaan kunnen rekenen op extra aandacht in 2023.
5. Actief zoekende beter bereiken
Terwijl de latente baanzoeker dus al benoemd wordt als prioriteit, kan ook de actieve baanzoeker niet achterblijven als vijfde belangrijke business driver voor investeringen in recruitmenttechnologie. Het beter bereiken van actieve baanzoekers stond eerder in 2021 op de 14e plek, en in 2022 op de 10e plek.
6. Krappe arbeidsmarkt voor doelgroepen
De krappe arbeidsmarkt voor doelgroepen komt voor corporates als een opzichzelfstaand element terug op plek 6 in de lijst. Daarmee is het een nieuwkomer in de lijst; in zowel 2021 en 2022 haalde hij de lijst niet.
7. Proces beter managen
Het beter managen van het proces maakt een kleine val: van de vierde plek in 2022 naar de zevende plaats in 2023. Ook hier geldt: nog steeds belangrijk, maar minder direct gericht op de schaarse doelgroep.
8. Eigen medewerkers inzetten als ambassadeur
Retentie is één van de terugkomende trends op alle lijstjes, maar ook voor gebruikers van recruitmenttechnologie in Nederland. Het beter inzetten van eigen medewerkers als ambassadeurs stijgt namelijk één plek in vergelijking met 2021 en 2022 toen het op de negende stond.
9. Communicatie verbeteren
Ook de communicatie verbeteren met kandidaten en/of hiring managers daalt onder corporates: van de zevende plek in 2022 naar de negende plek in 2023.
10. Recruitmentproces beter doormeten
Terwijl data nog steeds een hoofdonderwerp is in recruitmentland, is het (beter) doormeten van het recruitmentproces over het algemeen minder belangrijk onder corporates. Een vrije val kunnen we het nog net niet noemen, maar terwijl het in 2021 nog de derde business driver was, staat het nu slechts op de 10e plek.
Gratis download: Recruitment Tech Survey 2023
Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2023 nog meer in geïnvesteerd? En welke leveranciers worden het beste beoordeeld? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2023, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van recruitmenttooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers: 88-pagina’s die niet kunnen missen in jouw boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2023 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hardcopy.