#7 Selectie van recruitmenttooling: maak de uiteindelijke keuze met goede voorwaarden

Het selecteren van recruitmenttooling is een grote stap, maar biedt wel de kans om het recruitmentproces flink te optimaliseren. Aangezien het overstappen naar of het kiezen van een nieuwe tool flinke gevolgen kan hebben, zetten we in de serie ‘Selectie van recruitmenttooling’ stapsgewijs op een rij hoe je dit tot een goed einde brengt. In deel VII staan we stil bij het maken van de uiteindelijke keuze met goede voorwaarden.

Doel

De beste prijs en voorwaarden krijgen zonder het koopproces al te zeer te vertragen. Het is duidelijk dat we de beste prijs willen krijgen voor wat we ook kopen. We willen ook de belangrijkste voorwaarden begrijpen die van invloed kunnen zijn op onze relatie met deze leverancier met betrekking tot de manier waarop een contract kan worden geannuleerd, het delen van gegevens, de beveiliging van gegevens en de andere belangrijke punten die je als interne stakeholder belangrijk vindt.

Het proces

  1. Ontvang een eerste telefonische offerte van de leverancier.
  2. Vraag hen hoe ze tot deze offerte zijn gekomen, wat is hun prijsmodel?
  3. Vraag hen hoeveel speelruimte er is om te onderhandelen.
  4. Vraag hen de dingen die ze kunnen geven en wat voor hen van belang is.
  5. Breid de taart uit die je uiteindelijk zal splitsen door te begrijpen welke hefbomen aan beide zijden kunnen worden getrokken om iedereen gelukkig te maken.

Best Practices

  1. Bijna elk bedrijf dat zijn prijzen niet op hun website vermeldt, heeft ruimte om te onderhandelen.
  2. Start de contractonderhandelingen voordat je hart voor 100% is gewonnen door één leverancier. Als je doodsbang bent om verder te gaan met een bepaalde oplossing, ga je het hefboomeffect verliezen.
  3. Voorbeelden van zaken die je bij de meeste tech-leveranciers korting zullen opleveren: meerjarige deals, vooruitbetaling, casestudygegevens, aanbod om een klantreferentie te zijn.
  4. Veel HR-softwarebedrijven geven korting op eenmalige kosten, zoals voor de implementatie. De meeste SaaS-bedrijven worden gewaardeerd op een veelvoud van hun terugkerende inkomsten, en dus geeft het bestuur (dat de strategie voor verkopers bepaalt) minder om de lage marge voor eenmalige inkomsten in vergelijking met wat jij elk jaar voor de software betaalt.
  5. Laat je competitieve streak niet te controversieel worden.
  6. Laat de onderhandelingen niet zo lang aanslepen dat je de focus op de eigenlijke taak verliest.
  7. Handel altijd te goeder trouw, dit is geen spelletje poker.

Dit was deel VII van de serie ‘Selectie van recruitmenttooling’.

Deel I kun je hier teruglezen: #1 Selectie van recruitmenttooling: de businesscase
Deel II kun je hier teruglezen: #2 Selectie van recruitmenttooling: oriënteren op leveranciers met de longlist
Deel III kun je hier teruglezen: #3 Selectie van recruitmenttooling: management van de stakeholders
Deel IV kun je hier teruglezen: …..

Deel V kun je hier teruglezen: …

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 7e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 18 november 2021. 


    Ontvang naast de wekelijkse update ook e-mail alerts van nieuwe berichten in één of meerdere categorieën.

LAAT EEN REACTIE ACHTER