Het selecteren van recruitmenttooling is een grote stap, maar biedt wel de kans om het recruitmentproces flink te optimaliseren. Aangezien het overstappen naar of het kiezen van een nieuwe tool flinke gevolgen kan hebben, wordt er in de serie ‘Selectie van recruitmenttooling’ stapsgewijs op een rij gezet hoe je dit tot een goed einde brengt. In deel II wordt er stilgestaan bij de longlist.
Doel
Een lijst van 5-7 leveranciers ontwikkelen om te kijken naar een mogelijke oplossing van het probleem dat u wenst op te lossen. Dit kan gebeuren door middel van aanbevelingen, conferenties, etc. Wanneer u een nieuwe tool wilt toevoegen, is hier ons advies over hoe u een longlist van leveranciers kunt samenstellen om demo’s mee te doen.
Het proces
- Begin met je netwerk. Dit is duidelijk en wat de meeste mensen doen. Wie zijn de 2 tot 3 slimste HR- of talentacquisitie collega’s die u heeft? Vraag wat ze doen – en waarom. Probeer hun vooringenomenheid te begrijpen, zodat u kunt achterhalen welk advies voor u relevant is.
- Google is je vriend. Een passende google-zoekopdracht voor “Beste XYZ-software” geeft je een paar lijsten waarmee je kunt beginnen. Wees gewoon voorzichtig, want de meeste van deze lijsten zijn te lang om nuttig te zijn, of zitten vol met willekeurige leveranciers die niet eens doen wat u zoekt. Meestal zijn de top 2-3 van een lijst de moeite waard om naar te kijken. Ook zal elk bedrijf dat google advertenties kan kopen voor dat trefwoord zeker een verkoper zijn die het goed genoeg doet om dure zoekwoorden te kopen (sommige van deze kosten $ 100/klik)!
- Er zijn veel online HR- en rekruteringsgroepen. Het stellen van een open vraag als “wat is de beste ATS” kan u achterlaten met veel slecht advies. Maar, het stellen van een iets meer gedetailleerde vraag is een geweldige manier om te beginnen. Bijvoorbeeld: “Ik ben op zoek naar een nieuw ATS ter vervanging van XYZ. We zijn een snelgroeiend en verdeeld team van 400 mensen die veel bronnen hebben om nieuw talent te vinden. We willen een CRM ingebouwd kunnen gebruiken, samen met een partner netwerk omdat we puntoplossingen willen blijven gebruiken voor onboarding, enz. Eventuele aanbevelingen?”
- Hopelijk heb je een relatie opgebouwd met een paar mensen van de verkoper of thought leadership kant van de dingen. Vraag hen om advies – vaak zien ze leveranciers die niet voor de hand liggend zijn. De verkoper van uw favoriete HRIS heeft misschien wat inzicht in wat ATS u zou moeten bekijken.
Tips
- Wees op je hoede voor online lijsten met leveranciers. De meeste van deze lijsten zijn samengesteld voor een specifieke commerciële reden. Ik zag bijvoorbeeld net een lijst van de top 20 van leveranciers in een softwarecategorie. Als je diep genoeg hebt gegraven, kun je zien dat het is geschreven door leverancier nummer drie, de enige die was gekoppeld aan uit de post. De leveranciers in het overzicht van Recruitmenttech.nl hoeven niet te betalen voor een basisvermelding. Alle leveranciers met vestiging in NL en België vind je hierop terug.
- Online review sites kunnen ook bevooroordeeld zijn in de manier waarop ze informatie pushen. Sommigen zullen proberen je aan de telefoon te krijgen en je informatie door te verkopen aan welke leverancier dan ook. Sommige van hen proberen je naar een click event te brengen naar een leverancier die hen per lead betaalt.
- Online review sites kunnen ook bevooroordeeld zijn in de manier waarop ze informatie pushen. Sommigen zullen proberen je aan de telefoon te krijgen en je informatie door te verkopen aan welke leverancier dan ook. Sommige van hen proberen je naar een click event te brengen naar een leverancier die hen per lead betaalt.
Hier zijn onze tips over hoe u vendor discovery kunt doen als u niet op zoek bent naar een specifieke behoefte:
- Zet elke twee weken 45 min. opzij om een demo te doen met een nieuwe oplossing die interessant lijkt. Laat niemand die tijd zomaar op uw kalender achterwege, maar sta altijd open voor nieuwe ideeën en manieren om dingen te doen.
- Reageer altijd op de eerste e-mail van een verkoper. Als u dat niet doet, zullen ze u 10 keer e-mailen en 5 voicemails achterlaten. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Neem een minuutje de tijd om te zien wat ze verkopen, zoek uit of het je tijd waard is, en zeg dan ofwel “laten we een demo doen,” “niet geïnteresseerd,” of “vraag het nog eens binnen 6 maanden.”
- Sta open om overtuigd te worden. Je weet nooit wanneer je een interessante technologie tegenkomt. Overdreven sceptische mensen krijgen nooit de kans om een early adopter te zijn. Natuurlijk, als je het glimmende object syndroom hebt, dan is de sleutel hier om je te beperken tot die 45 min. om de twee weken.
Steun
Wanneer eensgezindheid bestaat over de belangrijkste focus die de organisatie heeft
bij de invoering van tool of software vergroot dat de slagkracht van het project. Leg deze businesscase voor aan relevante personen binnen de organisatie en start pas met de zoektocht van nieuwe tools wanneer je een uitgewerkte longlist hebt.
Dit is deel II van de serie ‘Selectie van recruitmenttooling’. In deel III wordt er stilgestaan bij : management van de stakeholders