Het selecteren van recruitmenttools is een grote stap, maar biedt wel de kans om het recruitmentproces flink te optimaliseren. Aangezien het overstappen naar of het kiezen van een nieuwe tool flinke gevolgen kan hebben, wordt er in de serie ‘Selectie van recruitmenttools’ stapsgewijs op een rij gezet hoe je dit tot een goed einde brengt. In deel III wordt er stilgestaan bij stakeholder management.
Doel
Het uiteindelijke doel is om de organisatie de oplossing te laten “trekken”, in plaats van dat u ze opdringt. Dit kan door betere beslissingen te maken terwijl u de buy-in krijgt van de relevante delen van de organisatie om het kopen en implementeren van uw oplossing veel gemakkelijker te maken. Bovendien kan het perspectief van andere slimme bedrijfsleiders in de organisatie waardevolle inzichten bieden in hoe u het pijnpunt kunt oplossen dat u aanpakt.
Proces
- Maak een lijst van de potentiële belangrijkste stakeholders in uw organisatie die betrokken moeten worden bij uw proces, en op welk punt u ze wilt betrekken.
- Als dit een groot genoeg initiatief is, vorm dan een functionele inkoopcommissie om de inzichten uit meerdere functies in de organisatie te verkrijgen, evenals hun buy-in. Dit zal van onschatbare waarde zijn bij het veiligstellen van het budget en het implementeren van de oplossing die u kiest.
- Organiseer een eerste brainstormgesprek met uw interne stakeholders om hun ideeën te krijgen over hoe je het probleem dat u presenteert kunt oplossen, en drijf hen vervolgens naar een consensus over een voorgestelde oplossing (ofwel een oplossing uit uw oorspronkelijke plan.)
- Creëer herinneringen aan wanneer je verschillende delen van de organisatie moet contacteren. Bijvoorbeeld, een maand op voorhand kunt u in uw agenda zetten: “Vraag beveiliging voor nieuwe leveranciers checklist te sturen naar Employee Engagement vendors”, zodat u niet vergeet.
- Stel een tweewekelijkse cadans in om uw stakeholders op de hoogte te houden van uw vooruitgang. Dit kan een 5-zins-e-mail zijn die uitgaat met een korte update. In een meer formele organisatie wil je misschien een 45 min. durende vergadering opzetten die elke maand of week terugkomt.
Tips
- Maak contact met elke leider van elke belangrijke functie die van belang zijn voor uw initiatief. Als het een nieuwe carrière site is, betekent dat waarschijnlijk marketing en IT. Als het een medewerkersbetrokkenheidstool is, kan het betekenen dat u tijdens de implementatie een leider uit elk functioneel gebied krijgt.
- Zorg ervoor dat u uw functionele inkoopcommissie leidt die baadt heeft bij meerdere leiders in het bedrijf en laat deze niet ontsporen. De mensen die hier deel van uitmaken moeten adviseurs zijn voor uw project, maar niet het gevoel hebben dat het hun baby is.
- Maak gebruik van de kracht van de mensen in uw commissie om de juiste boodschap te krijgen voor de persoon die de controle heeft over het budget in een vroeg stadium. Andere delen van de organisatie die niet worden gezien als kostencentra hebben meestal meer invloed bij het krijgen van een nieuw budget.
- De ideeën van veel mensen zijn beter dan één. Een eerste brainstormsessie rond oplossingen voor uw pijnpunt is een geweldige manier om te beginnen met deze interne stakeholder buy-in.
- Door mensen op de hoogte te houden en ze af en toe om advies te vragen, blijven ze betrokken en aan uw kant tijdens dit proces.
Steun
Wanneer eensgezindheid bestaat over de belangrijkste focus die de organisatie heeft
bij de invoering van tool of software vergroot dat de slagkracht van het project . Leg deze businesscase voor aan relevante personen binnen de organisatie en het is altijd voordelig om meerdere perspectieven te hebben tijdens een project. Leg deze businesscase voor aan relevante personen binnen de organisatie en neem het proces en de tips mee in het dagelijkse werk.
Dit is deel III van de serie ‘Selectie van recruitmenttooling’. In deel IV wordt er stilgestaan bij het …..
Deel I kun je hier teruglezen: #1 Selectie van recruitmenttooling: de businesscase