Is het mogelijk om het keuzeproces van een kandidaat te beïnvloeden? Daarvoor zal eerst moeten gekeken hoe dit proces in z’n werk gaat. Neuromarketing speelt in op neuro-analyse. In dit artikel zet Recruitment Tech op een rij hoe neuromarketing in recruitment in z’n werk gaat en welke opties hiervoor zijn.
Wat is neuro-analyse
Neurowetenschappers houden zich simpelgezegd bezig met het in kaart brengen van wat de hersenen doen en hoe deze werken. Dankzij de vele technologische voorderingen zit het onderzoek hiernaar al sinds de jaren negentig in de lift. Door het analyseren van de hersenen, kan het gedrag of de reactie van iemand beter worden voorspeld en verklaard. Een voor iedereen bekende partij die gebruik maakt van neuromarketing is Google. Deze grootmacht heeft gekeken hoe de hersenen van mensen reageren op verschillende advertenties, hierdoor kan Google bijvoorbeeld het advertentiebeleid verbeteren.
Neuromarketing in recruitment
Bij neuro-analyse wordt vaak naar consumenten gekeken, waarbij het keuzeproces wordt blootgelegd door diep in het brein naar de keuzes te kijken. Maar er kan ook gekeken worden naar het keuzeproces van een sollicitant of kandidaat. Er zijn vier bekende methoden die binnen recruitment neuromarketing worden toegepast, namelijk eye-tracking, EEG, Facial Expression Recognition en fMRI. Wat dat precies inhoudt zetten we hieronder op een rij.
Eye-tracker: Waar kijkt de doelgroep naar?
Alles moet tegenwoordig sneller en sneller. Hierdoor is het belangrijk dat jouw boodschap, of in dit geval bijvoorbeeld jouw vacature, opvalt. Door uit te zoeken waar de doelgroep naar kijkt, wordt duidelijk waar het beste wat geplaatst kan worden. Dit kan worden gedaan door middel van eye-tracking.
EEG (elektro-encefalogram): Is het aantrekkelijk?
Met een EEG worden hersenactiviteiten gemeten. Dit geeft voornamelijk inzicht in of bijvoorbeeld een kandidaat of sollicitant zich aangetrokken voelt tot de vacature of uiting. Een simpel voorbeeld hierbij is dat kan worden gekeken of de aandacht verslapt tijdens het lezen van een vacaturetekst. Samen met eye-tracking kan dan worden gekeken waar deze persoon dan wel naar kijkt.
Facial Expression Recognition: Welke emoties worden geuit?
Ook gezichtsexpressies zijn hierbij van groot belang. Mico-expressies kunnen tegenwoordig nauwkeurig worden gemeten, waarbij (in combinatie met een EEG) kan worden gekeken welke emoties worden opgeroepen bij het zien van een werkgeversuiting of het lezen van (een bepaald deel van) de vacaturetekst.
fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging): Hoe komt dat?
Door middel van een 3D-hersenscan kunnen de precieze hersenactiviteiten worden blootgelegd. Door op de scan te kijken waar er zuurstofrijk bloed aanwezig is, kan worden gekeken waar er hersenactiviteit heeft plaatsgevonden. Aangezien elk deel van de hersenen een functie heeft, kan wordt bekeken welke emotie iemand op welk moment ervaart, zoals het gevoel van vertrouwen, verwachting of begeerte. Deze informatie kan leidend zijn om erachter te komen of mensen wel of niet solliciteren bij je.
Voorbeelden binnen recruitment
Zoals gezegd zit neuro-analyse in de lift en ook binnen recruitment zijn er al tools die hierop inspelen. Zo maakt Neurolytics gebruik van psychofysiologische biometrie om recruiters te helpen bij een betere pre-selectie van kandidaten op basis van soft skills. Co-Founder Belen Hein vertelde eerder aan Recruitment Tech: “Onze tool analyseert video’s van kandidaten om informatie te geven over soft skills. (…) Wij zien het als essentieel voor organisaties en kandidaten om de juiste match te vinden en daarvoor is objectieve informatie van hoge kwaliteit nodig om een positief verschil te maken.”
Een andere bekende Nederlandse tech-leverancier is BrainsFirst. In de zomer werd bekend dat BrainsFirst de DFB, de Deutscher Fußball-Bund, gaat helpen met het identificeren en het ontwikkelen van talent puur door naar de hersenen van jeugdspelers te kijken. CTO Andries van der Leij vertelde aan Recruitment Tech hoe de neuro tool via FC Barcelona bij de DFB uit is gekomen. Het hele verhaal lees je hier.
Bronnen: intemarketing, Brandchart, Recruitment Tech