Elke websitebezoeker die werkzoekend is een unieke candidate experience geven op de website o.b.v. gepersonaliseerde content en beïnvloedingstechnieken. Lees de hele case van VNOM, een bemiddelingsbureau in de techniek & bouw die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2018.
Case van VNOM, een bemiddelingsbureau in de techniek & bouw
Omschrijving van de case
Bij VNOM zijn wij gespecialiseerd in het bemiddelen van vaklieden in de techniek en bouw. Het marketingteam van VNOM probeert zo veel mogelijk de kandidaten te helpen in hun zoektocht naar een baan. Zo min mogelijk zoeken op onze website naar die ene functie, maar direct vacatures die bij jou passen. Hoe? Sinds 1 juni zijn wij gestart met een DMP systeem, oftewel een Data Management Platform. Dit is één omgeving waarin al je bronnen en externe kanalen worden samengebracht. In ons geval is dat Carerix, Google Analytics, Google Adwords, e-mailmarketing en onze social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn. Al deze bronnen geven data mee over jou. Waarom is deze data zo belangrijk?
Een maand lang hebben wij data verzameld via de bovengenoemde bronnen om klantprofielen op te bouwen. Want zeg nu zelf: wat weet je eigenlijk van je websitebezoekers? Natuurlijk kun je in Google Analytics wel wat informatie vinden, maar niet de individuele wensen en behoeften van jouw bezoeker/ kandidaat. De data die wij verzamelen geeft antwoord op twee heel belangrijke vragen:
- Hoe lang duurt de Candidate Journey?
- Hoe speel je in op deze Candidate Journey?
Na een maand hadden wij genoeg data om antwoord te geven op deze vragen en hebben wij binnen twee weken onze Candidate Journey ingericht. Onze Candidate Journey (de weg die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij een vacature ziet, totdat hij aan de slag gaat) bestaat uit 4 fases:
- Oriëntatiefase
- Vergelijkingsfase
- Beslissingsfase
- Evaluatiefase
Dankzij het DMP systeem, weten wij precies wat een lasser uit Woerden zoekt en tonen wij gepersonaliseerde content. Daarnaast gebruiken wij beïnvloedingstechnieken om hen over de streep heen te trekken, zoals: ‘op dit moment kijken 10 mensen naar de vacature’. Kortom: Wij creëren content om hen zo snel mogelijk te voorzien van een behoefte, namelijk een vacature die bij de persoon past en trekken hen vervolgens over de streep met zogeheten ‘Triggerpoints’.
Wat was het resultaat van de case?
In 1 maand tijd (13-07-18 t/m 12-08-18) hebben we maar liefst een conversieverhoging van 42% (tijdens de BOUWVAK). Dit cijfer is te controleren door bijlage “2. DMP cijfers” te bekijken en bijlage “1. Google Analytics”. Zowel het DMP systeem als Google Analytics laten dezelfde cijfers zien (minimaal verschil, vandaar twee bronnen). In Google Analytics dien je de doelconversieratio van “DMP | VNOM” (de geoptimaliseerde website) en “DMP | VNOM Control Group” (de normale website zonder optimalisatie) cijfers te gebruiken door de rekensom: (nieuw – oud) / oud. Som is: (8,87% – 6,29%) / 6,29%.
Het DMP systeem maakt gebruik van A/B testen om te kijken of de optimalisaties ook daadwerkelijk meer opleveren. In ons geval zagen 50% van de bezoekers de “normale website” en 50% de “geoptimaliseerde website”. In 1 maand tijd zijn dit 150 conversies meer. Onze ROI is dat wij gemiddeld 17 conversies nodig hebben voor 1 plaatsing. Dankzij het DMP systeem hebben wij in 1 maand 9 nieuwe plaatsingen gerealiseerd (150 : 17). Een gemiddelde plaatsing levert ons €8.500 euro (1500 uur werkend tegen een winstmarge van €5,67) op en dit maal 9 is een EXTRA van ruim €75.000 per maand. Vertaal je dit door naar een jaar dan levert het ons bijna €1.000.000 euro extra op.
Vergelijk je de conversies en percentage met dezelfde periode vorig jaar 2017, dan zie je ook een enorme stijging. Van 519 conversies naar 882 (groei van bijna 70%) en een conversiepercentage is van 3,30% naar 5,87% (groei van bijna 78)
Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?
Wij zijn de “Booking.com in de arbeidsbemiddeling”. Dankzij een DMP systeem kun je alle data die je hebt verzamelen in één omgeving en hier op in spelen. Dat maakt onze case uniek. Tegenwoordig is het belangrijk om je te focussen op de “Human side of hire”, dus is elke journey die een werkzoekende aflegt anders. Wij spelen hierop in door de candidate journey te personaliseren op gebruikersniveau.
Kortom:één op één marketing. Door direct de juiste content, in ons geval vacatures, te tonen op het juiste moment zorg je ervoor dat de weg naar succes korter is. Daarnaast spelen wij goed in op de populariteit en het verwachtingspatroon door aan te geven dat een bepaalde vacature al door ‘x’ aantal bezoekers is bekeken en dat als je vandaag reageert je binnen 24-uur reactie krijgt. Kleine triggerpoints die de kandidaat over de streep trekken, maar ontzettend succesvol!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Jessey de Charon, Boyd van Dongen (Dept), Lisa van Nes (content marketeer), Robert & Daphne. De makers bedenkers van het DMP systeem, maar ook alle consultants bij VNOM die alle informatie over de kandidaat goed bijhouden in Carerix, waardoor wij beter en specifieke klantprofielen kunnen opbouwen.
[thrive_leads id=’9022′]
Commentaar 1