Maak kennis met Matthijs, onze virtuele recruiter! Hij helpt jou op weg om bij ons te komen werken! Lees de hele case van A.S. Watson Benelux die is ingezonden voor de Recruitment Tech Awards 2018.

Case van A.S. Watson Benelux

Omschrijving van de case

Maak kennis met Matthijs, onze virtuele recruiter! Hij geeft antwoord op jouw vragen over o.a. werken bij onze winkelformules, onze opleidingen & trainingen en onze sollicitatieprocedure. Indien hij een vraag niet voldoende kan beantwoorden zorgt hij ervoor dat je zo snel mogelijk wordt geholpen door een van onze recruitmentmedewerkers.

De chatbot is gestart op de recruitmentsite van Kruidvat (werkenbijkruidvat.nl) en binnenkort op Trekpleister (werkenbijtrekpleister.nl) en ICI PARIS XL (werkenbijiciparisxl.nl), waarbij een sollicitant 24 uur per dag een vraag kan stellen die ook direct beantwoord kan worden. Deze vragen kunnen betrekking hebben op onze (actuele) vacatures maar ook op onze opleidingen en trainingen of vragen over reeds gedane sollicitaties. Binnenkort voegen we ook de werkenbij video’s toe, zodat de chatbot ook bijdraagt aan employer branding.

In fase II (najaar 2018) breiden wij deze digitale dienstverlening uit met de mogelijkheid voor vulploegmedewerkers om ook daadwerkelijk via de chatbot te solliciteren. Zij hoeven dus niet meer zelf op zoek naar een vacature, maar kunnen eenvoudig solliciteren door middel van een gesprek met ‘Matthijs’. De vragen uit ons sollicitatieformulier zullen door de chatbot worden uitgevraagd waardoor de sollicitant de beleving heeft dat hij daadwerkelijk een sollicitatiegesprek heeft. Wij verwachten dat het aantal sollicitanten voor deze functie zal gaan toenemen, doordat het steeds laagdrempeliger wordt om te solliciteren. Zeker voor deze jonge doelgroep is dat heel belangrijk.

Wat was het resultaat van de case?

Het aantal vragen wat onze recruitmentmedewerkers per dag ontvangt is gedaald, het scheelt daarmee het recruitmentteam tijd die wij graag gebruiken om na te denken over nieuwe campagnes, wervingsactiveiten of het verbeteren van de dienstverlening van onze chatbot. De chatbot ‘spreekt’ momenteel maandelijks ca. 7000 potentiele collega’s. De chatbot maakt gebruik van machine learning en is daardoor in staat om de vragen op een doelgerichte en snelle manier te af handelen.

Waarom moet deze case een Recruitment Tech Award winnen?

De doelgroep die wij zoeken is jong, heeft een korte spanningsboog en wil direct, 24/7 antwoord op zijn/haar vraag. Zelf zoeken in een vacaturelijst is iets wat niet meer past bij deze doelgroep en generatie. Door het proces om te draaien en de website/chatbot het zoekwerk te laten doen, willen we de manier van solliciteren omdraaien. Jij geeft aan waar je wilt werken, ‘Matthijs’ zoekt voor jou de beste vacature in de buurt. We spelen daarmee optimaal in op een positieve candidate experience tijdens het sollicitatieproces. In de toekomst kun je zelfs solliciteren via Matthijs! Komend jaar gaan we aan de slag met de bouw van onze nieuwe recruitmentsite. Het uitgangspunt dat we de potentiele sollicitant optimaal ‘helpen’ in het proces en zorgen voor een positieve candidate experience, staat centraal in het ontwerp van de nieuwe sites. Zo gebruiken we de chatbot als inspiratie voor ons toekomstige recruitmentproces.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Recruitmentteam A.S. Watson Benelux, Kruidvat, Trekpleister, Joboti, OTYS

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor het Recruitment Tech Event op 22 november 2018. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER