Artificial intelligence en machine learning zijn buzzwords in HR-land. Maar wat is het precies, wat heb je eraan en hoe wordt het ingezet in recruitment? In deze serie gaan we dieper in op deze ontwikkeling. Maar eerst: wat is artificial intelligence eigenlijk?
Kort door de bocht gaat het om technologie waarvan wij zeggen dat het ‘slim’ is. Denk hierbij aan machines, software en apparaten die autonoom kunnen leren en optimaliseren (machine learning). Hiervoor wordt data verzameld en geanalyseerd: de software volgt algoritmes en herkent patronen en trekt hier conclusies uit. Bij kunstmatige intelligentie (KI) gaat het niet om de rekenkracht van zo’n apparaat, maar om de mogelijkheid autonoom te leren en te beslissen. Het imiteert eigenlijk het denkvermogen van een mens.
Sidenote: artificial intelligence en machine learning zijn niet hetzelfde, maar wel nauw met elkaar verbonden. Een duidelijke uitleg over het verschil vind je in dit artikel van Forbes.
Je gebruikt al kunstmatige intelligentie
We kennen allemaal wel films als ‘I, Robot’ en ‘The Matrix’ waarbij robots hun zinnen hebben gezet op de ondergang van de mens. Maak je geen zorgen; de hedendaagse toepassing van artificial intelligence (AI) komt hier niet eens bij in de buurt. Op het moment staat AI nog in de kinderschoenen. Echter maken we er wel al elke dag gebruik van, meer dan we misschien doorhebben. En dat is helemaal niet erg, want het is hartstikke nuttig. Enkele voorbeelden:
- Onze persoonlijke assistent Siri gebruikt ‘voice processing’
- Facebook scant onze gezichten wanneer we foto’s taggen
- Waze geeft ons de beste route en leert van het proces
- Google laat met algoritmes de zoekresultaten aansluiten bij onze wensen
KI in recruitment
Ook in recruitment wordt kunstmatige intelligentie al ingezet. Recruitment Tech Award winnaar Recruitz.io is daar een mooi voorbeeld van. Bij advertenties voor vacatures worden teksten, afbeeldingen, segmentatie, kanalen en tijdstip door de software onafhankelijk en automatisch gekozen op basis van de kenmerken van de vacature. Zo heeft de technologie van Recruitz.io zelf ontdekt dat een vacature voor een verpleegkundige beter ‘s nachts geplaatst kan worden. “Als we dit beredeneren klinkt het logisch: verpleegsters zijn beter te bereiken gedurende hun nachtdienst, omdat ze meer tijd hebben om op Facebook en Google te zitten. Tevens zijn er ‘s nachts nauwelijks andere adverteerders actief en is het dus ook goedkoper om te adverteren,” vertelt oprichter Lars Wetemans in dit artikel.
Beoordeling tijdens de selectie
Kunstmatige intelligentie wordt ook gebruikt bij de beoordeling van een kandidaat. Bedrijven nemen sollicitatiegesprekken op en gebruiken KI om te bepalen wie wordt aangenomen. ‘Dit is dan niet alleen gebaseerd op wat de kandidaten zeggen tijdens hun interview, maar ook op hóe ze het zeggen. Technologie kan van alles analyseren: de inhoud van het interview, het taalniveau, de stem, de toon, fysieke gebaren en zelfs de warmte in het gezicht,’ schrijft XPert HR. Als je al deze gegevens koppelt aan andere data, dan kun je veel secuurder voorspellen wie er een geschikte kandidaat is.
Het behouden van goede medewerkers
Ook na werving en selectie komt artificial intelligence nog steeds goed van pas. Het is bekend dat werknemers die een bedrijf weer snel verlaten, veel geld kosten (ongeveer een bruto jaarloon). Hoe hou je iedereen tevreden en je werknemers in je bedrijf? Door het analyseren van data over waarom werknemers je verlaten of overstappen naar een andere afdeling. De schrijver van dit artikel van Connexys is van mening dat ‘algoritmes je grootste hulpmiddel zijn om je werknemers tevreden te houden.’
De inzet van artificial intelligence kan veel tijd besparen en biedt voorlopig nog een ondersteunende rol voor recruiters. Daarnaast helpt het vooroordelen en andere cognitieve tekortkoming tegen te gaan. In een volgend artikel gaan we verder in op de voor- en nadelen van kunstmatige intelligentie en blikken vooruit op de toekomst.