Artifical intelligence (AI) kan de mensheid veel brengen, maar tegelijkertijd nemen ook de zorgen omtrent dit onderwerp toe. In deze serie hebben we het eerder gehad over wat AI is en hoe het momenteel wordt ingezet in recruitment. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen op een rij. Ook werpen we een voorzichtige blik op de toekomst.

De voordelen

Kunstmatige intelligentie (KI) kan grote voordelen hebben voor de mensheid in het algemeen. Denk aan; secuurdere scans in de gezondheidszorg, zelfrijdende auto’s, verkeersplanning, gezichtscans op vliegvelden etc. Technologie die spraak, beeld en patronen herkent en hiervan leert, maakt ons leven gemakkelijker en efficiënter.

Razendsnelle cv-scans

In het HR-vak kan de inzet van artificial intelligence veel tijd besparen. Bijvoorbeeld in het scannen en beoordelen van cv’s. Zo trekt een openstaande vacature ongeveer 250 cv’s aan. Daarvan komen ongeveer 4 tot 6 sollicitanten op gesprek. Als recruiter wil je ongeveer 8 tot 12 hires per maand verwezenlijken. Dat betekent dat je ruim 2000 cv’s onder je neus krijgt. Dat kan sneller, beter en handiger dankzij KI. Kunstmatige intelligente technologie scant namelijk de cv’s razendsnel op een aantal keywords en komt zo met een shortlist aan kandidaten. Als recruiter heb je dan meer tijd om de cv’s te bekijken die ‘er echt toe doen.’

Echt objectief

Een andere groot pluspunt is dat KI helpt vooroordelen en andere cognitieve tekortkoming tegen te gaan, zoals het geval was in de volgende case;

Duizend HR-managers kregen hetzelfde cv voor zich van een kandidaat die goed bij de fictieve functie past. Er was slechts één verschil. Groep één kreeg het cv van ‘Simon’ te zien. Bij de tweede groep was de naam veranderd naar ‘Susan’. Wat bleek? Van de HR-managers zou 62% Simon aannemen, maar slechts 56% zou Susan aannemen.

Een scan gemaakt met KI alleen kijkt naar kwaliteiten en niet naar geslacht en afkomst. Zo voorkom je dat partijdigheid en vooroordelen je keuze beïnvloeden.

Nog even kort de voordelen op een rij:

  • Snelheid
  • Efficiëntie
  • Secuurder
  • Gemak
  • Objectief

De nadelen

Er is voorspeld dat artificial intelligence technologieën rond 2025 een economische waarde van vijftig biljoen dollar vertegenwoordigen. Maar tegelijkertijd met de waarde nemen ook de zorgen omtrent AI toe. Want als technologie gezichten kan herkennen, hoe hou je dan misbruik tegen van dictators, maffia en andere criminelen? Halverwege 2015 publiceerden top wetenschappers al deze brandbrief waarin ze waarschuwen voor de gevaren van ‘killerbots’. Hoewel dat futuristisch klinkt, is die toekomst volgens Stephen Hawking, Elon Musk en soortgelijke binnen handbereik.

Werkloosheid

Naast killerbots bestaat er ook een kans dat functies uiteindelijk worden overgenomen door KI-technologie. Onderzoekers in Oxford voorspellen dat over twintig jaar bijna de helft van alle huidige banen vervangen zijn door computers. Kunstmatige intelligentie zal recruiters niet zo snel overbodig maken, maar het zou wel een deel van de repeterende taken kunnen overnemen waardoor er minder recruiters nodig zijn.

Nieuwe vorm van discriminatie

Hoewel KI-technologie ontworpen is om cognitieve tekortkomingen tegen te gaan, is dit tegelijkertijd ook zijn valkuil. Het programma is immers net zo goed als zijn maker. Het mag dan wel leeftijden en geslacht overslaan, maar het kan nog wel ‘discrimineren’ als het om kwaliteiten gaat. Als de technologie zo wordt geprogrammeerd dat het cv’s alleen scant op buzzwords, sluit het wellicht een deel van een relevante doelgroep buiten.

Niet zelfstandig

Momenteel is artificial intelligence nog niet ver genoeg gevorderd dat er geen menselijk toezicht nodig is. Het is lastig om technologie te ontwerpen die ook daadwerkelijk een beslissing zelf kan maken. Daarnaast rest de vraag of dat wel wenselijk is. Willen we namelijk dat een computer beslist over leven en dood? Of over het wel of niet aannemen van iemand in een topfunctie? AI is (nog) niet zelfstandig. Het is echter een ethisch vraagstuk of dat eigenlijk wel de bedoeling is, want technologie kent geen moraal of emoties. Zo komen we bij ons volgende nadeel.

Geen moraal of emoties

Technologie is niet goed in het oppikken van emoties en uitingen daarvan. Een goed voorbeeld hiervan is sarcasme tijdens een gesprek met een chatbot. Alleen mensen kunnen tot nog toe aanvoelen of ‘lekker bezig hoor’ oprecht bedoeld is, of als een sneer.

Daarnaast weet je eigenlijk alleen door echt te spreken met kandidaten of er een perfecte match is. Het kan er op papier nog zo goed uitzien, een klik met de kandidaat en het bedrijf voel je, of je voelt hem niet.

Nog even kort de nadelen op een rij:

  • Werkloosheid
  • Nieuwe vorm van discriminatie
  • Niet zelfstandig
  • Geen emoties of moraal

Er zitten nadelen en voordelen aan kunstmatige intelligentie, maar we kunnen er niet langer omheen. Sterker nog, we gebruiken het al volop! In ons eerste artikel gaven we al wat praktijkvoorbeelden van KI in recruitment. In het derde en laatste stuk over dit onderwerp gaan we hier dieper op in.

Blijf op de hoogte met de e-mail update

Ontvang twee keer per maand de e-mail update met het laatste nieuws op gebied van recruitmenttechnologie. En maak kans op vrijkaarten voor de 5e editie van het Recruitment Tech Event op donderdag 21 november 2019. 


LAAT EEN REACTIE ACHTER