10 trends voor recruitmenttechnologie in 2016 (2/2)

Technologie speelt een steeds grotere rol binnen recruitment. Het automatiseren van de werving & selectie wordt niet alleen meer gedaan om het proces te faciliteren, maar ook om bijvoorbeeld de candidate experience te optimaliseren. Recruitmenttech.nl zet 10 trends op een rij. In dit tweede artikel de overige 5 trends op het gebied van recruitmenttechnologie in 2016.

5 trends

In het eerste artikel bespraken we reeds 5 trends op het gebied van recruitmenttechnologie in 2016. Hieronder vind je de overige 5 trends:

1Video

Van video wordt al jaren gezegd dat het een trend wordt binnen recruitment, maar toch zetten maar weinig werkgevers en bureaus het structureel in. Dit terwijl we dagelijks al veel online video consumeren. Zo wordt inmiddels meer dan 50% van het online verkeer via smartphones gerealiseerd door video. Youtube is nog steeds het grootste videoplatform, maar Facebook wordt door bedrijven steeds meer gebruikt om video’s te distribueren. Ook de engagement (liken, delen etc.) is op Facebook vele malen hoger dan op Youtube. Omdat een groot deel van de views van een video op een smarthone of tablet wordt gerealiseerd zijn er experts die zelfs adviseren om vertical (staande) video’s te maken. Wanneer je live streamt via apps als Periscope, dan kun je ook alleen maar verticaal filmen.

2Virtual reality

Virtual reality is een vorm van video, maar zo belangrijk dat we hem apart noemen. 2016 wordt het jaar van virtal reality genoemd. Tijdens de belangrijkste smartphone beurs CES in Barcelona presenteerde Samsung haar 360 graden camera. Tijdens deze presentatie kwam Mark Zuckerberg de CEO van Facebook op het podium, om vanuit Facebook het belang van virtual reality te benadrukken. De camera’s om 360 graden te filmen zijn de afgelopen jaren flink in prijs gedaald en liggen nu rond de 500 euro. Daarnaast herkennen Youtube en Facebook automatisch 360 graden video’s. Er zijn inmiddels al een aantal partijen in Nederland die virtual reality video’s gebruiken voor werving, zoals Young Capital. In Engeland gebruikt defensie op carrièrebeurzen virtual reality om bezoekers een ‘levensechte’ ervaring mee te geven.

3Candidate experience monitoring

Over candidate experience wordt ook al jaren gesproken, maar het monitoren ervan wordt met tooling uit de online marketing een stuk eenvoudiger. Met name voor de recruitmentsite kun je met veel tooling aan de slag die gemaakt zijn voor consumentenmarketing. Een inteerssante tooling is bijvoorbeeld Hotjar. Met een abonnement op deze tooling kun je heatmaps maken (waar wordt op geklikt en hoe wordt gescrolled), muisbewegingen bijhouden (hoe wordt over een pagina met de muis gegaan) of op invulveldniveau van (sollicitatie)formulieren zien waar men afhaakt, zonder dat een formulier wordt verstuurd. Ook kun je bezoekers aan je recruitmentsite een aantal vragen stellen via een poll om zo hun kandidaatervaring te bevragen.

4Vacatureteksten tooling

Vacatureteksten zijn nog steeds het meestgebruikte middel binnen recruitment, maar de manier waarop deze tot stand komt is weinig verandert. In de VS bestaat de tool Textio die de schrijver van een Engelstalige vacaturetekst adviseert hoe deze de vacaturetekst kan optimaliseren voordat deze wordt gepubliceerd. In Nederland komt Intelligence Group medio juni met een soortgelijke tool voor de Nederlandse markt: de Vacancy Optimizer. Door een bestaande vacaturetekst te uploaden krijg je adviezen hoe je jouw tekst kunt aanpassen om beter aan te sluiten op de doelgroep.

5Data-based recruitment

De hype/hysterie rondom big data is gelukkig voorbij, maar dat wil niet zeggen dat het overwaait. Data kunnen op verschillende manieren worden gebruikt binnen recruitment. De meest bekende is achteraf om te evalueren. Steeds meer recruiters investeren in goede rapportages, bijvoorbeeld via dashboards waarbij je realtime kunt zien hoe het ervoor staat. Maar data uit het verleden kan goed worden gebruikt om te voorspellen: predictive recruitment analysis. Op basis van gegevens uit het verleden gecombineerd met actuele data, kun je dan bijvoorbeeld zien hoeveel respons je kunt verwachten op specifieke vacatures de komende maanden.

Bronnen: HR Grapevine | Blogging4jobs | Monsterboardblog.nl | ERE Media

Bekijk ook

LAAT EEN REACTIE ACHTER