De júiste tooling in huis halen en vervolgens het recruitmentproces vullen met de juiste data én AI. Dit zijn de 6 belangrijkste trends op gebied van recruitmenttechnologie van techselectie en implementatie-expert Daan Huisman. Bekijk het uitgebreide video-interview of lees de trends.
Selectie, implementatie én optimalisatie
Daan Huisman is inmiddels al 16 jaar actief in recruitment, waarvan de eerste jaren daadwerkelijk als recruiter, met eigen IT-gespecialiseerd headhuntkantoor. Daarna maakte Huisman zelf een careerswitch, waarna hij begon met het geven van trainingen op gebied van recruitment. “Daardoor kwam ik in de interimwereld terecht. En doordat je bij al die verschillende klanten met HRM- of recruitmentsoftware te maken hebt, trok dat mijn interesse. Wat ik nu doe is het helpen van klanten met hun strategie op het gebied van recruitmenttechnologie, selectie, implementatie én optimalisatie.”
Trend 1: Zorg voor de juiste basis
“Misschien niet zozeer een trend, maar zorg eerst dat je jouw basis op orde hebt”, zegt Huisman. “Zorg dat je een goed recruitmentsysteem hebt, waarin de meeste van jouw administratieve processen zijn geautomatiseerd. Het kan gewoon. Het maakt het werk als recruiter een stuk beter. Bovenop die basis kun je vervolgens gaan werken met tooling die ervoor zorgt dat je betere kwaliteit kunt leveren.
Trend 2: Geen trendy tooltjes, maar platformdenken
Huisman adviseert nu al enkele jaren klanten over all things recruitmenttechnologie. Terwijl tijdens Recruitment Tech Trend_Day trends centraal stonden, komt het volgens Huisman ook met een legitieme waarschuwing. “Het is heel verleidelijk om achter alle trendy tooltjes aan te gaan. Maar je moet zorgen dat je vanuit een platformgedachte werkt. Het koppelen tussen een HRS, een ATS, de werkenbij-website. Dat moet de basis zijn.”
“Het is heel verleidelijk om achter alle trendy tooltjes aan te gaan. Maar je moet zorgen dat je vanuit een platformgedachte werkt.”
“Er bestaan allerlei tools die echt wel waarde toevoegen, maar je moet zorgen dat je ze goed kunt koppelen en dat ze passen binnen je partnerlandschap. Niet alleen op technisch vlak, maar vooral ook op basis van waar je zelf behoefte aan hebt. Doe altijd een stukje voorselectie, zodat je zeker weet dat de partijen die jij wil uitnodigen ook daadwerkelijk interesse hebben om iets voor jou te gaan doen.”
Trend 3: Kom niet achteraan in de rij te staan
Daarnaast ziet Huisman het belang van een partnership. “Ik heb zo vaak meegemaakt dat in projecten zit met een leverancier die in de Verenigde Staten zit — dat heeft verkocht aan één centrale internationale organisatie en over landen heeft uitgerold. Dan heb je dus núl flexibiliteit. Iedere vraag moet eerste via een aparte afdeling, en vervolgens gaat je vraag naar de supportafdeling van de leverancier. Dan sta je achteraan in de rij te staan.”
“Voordat je overgaat tot een samenwerking met een bedrijf, Europees of Amerikaans, test dan hoe snel je antwoord krijgt op bepaalde vragen.”
Het is hetgeen om vooraf al te testen, zegt Huisman. “Voordat je overgaat tot een samenwerking met een bedrijf, Europees of Amerikaans, test dan hoe snel je antwoord krijgt op bepaalde vragen. Hoe wordt er met problemen omgegaan? Hoe snel worden dingen opgelost? Je wilt snelheid. Die snelheid is een belangrijk experiment.”
Trend 4: Omgang met data
Een analytics-systeem is niet all be all, ziet Huisman. “Omgaan met data is al jaren een toenemend fenomeen in recruitment, maar ook in het kader van privacy wordt dat steeds belangrijker. Welke data van kandidaten kun je rechtvaardig gebruiken? Wat stop je wel in je recruitmenttechnologie en wat is meer van toepassing op HR? Het heeft ook te maken met waar je het proces afbakent.”
Trend 5: De opkomst van AI
“Het blijft een groot, groot thema”, zegt Huisman. “Er komt heel veel nieuwe AI-gebaseerde tooling op ons af. ChatGPT wordt daarin continu genoemd. Het zijn ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden, die in grote mate kunnen ondersteunen bij het verhogen van de kwaliteit van kandidaten. Unbiased hiring, op basis van games en assessments vroeg in het proces, terwijl je nog niet weet wie de kandidaat is, maar wel waardevolle data kunt ophalen.”
“Het zijn ontwikkelingen waar je rekening mee moet houden, die in grote mate kunnen ondersteunen bij het verhogen van de kwaliteit van kandidaten.”
Hoe je dan met die data en gegevens omgaat, is wel weer heel belangrijk, stelt Huisman, wijzend op het belang van goede omgang met data. “We hebben te maken met wetgeving. Dat klinkt supersaai, maar het is wel van groot belang voor de organisatie waar je voor werkt. Aan de andere kant, is het belangrijk dat je kandidaten kan uitleggen dat je goed met hun gegevens omgaat en dat zij in controle blijven over hun gegevens.”
Trend 6: Recruitment is niet standalone
Wanneer je een implementatieproces aangaat, ziet Huisman het belang van samenwerking binnen de organisatie. “Of het nu inkoop, juridische zaken of privacy is — de recruitmentafdeling is niet standalone: je hebt met andere afdelingen te maken. Ik zie nog vaak dat vanuit recruitment een selectie gemaakt wordt, maar die tool vervolgens nog langs een aantal loketten binnen je organisatie moet. Dat levert vragen en vooral vertraging op. Daardoor strandden er een hoop projecten heel vroeg in het proces. Dat is zonde.”
Bekijk de video
















