Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van career- en werkenbij-websites? Bekijk nu de replay van de online Recruitmentsites Show 2023, waarin Sidney Hiele (JobPage), Robbert Speet & Ricardo Risamasu (SteamTalmark) en Jisca Mannessen & Randy Cillekens (Getnoticed) je bijpraten over de laatste ontwikkelingen.
Het bouwen van een huis
Voordat je een recruitmentsite kunt bouwen, moet je eerst onderzoek doen naar zaken als de doelgroep en de Employer Value Proposition (EVP). En daarin is een parallel met het bouwen van een huis of een winkel een geschikte vergelijking, ziet Randy Cillekens van Getnoticed. “Als ik praat over een klemende deur, wanneer je een winkel of een huis binnen wil lopen, dan snap je dat dat niet fijn is. Dat is hetzelfde als een website die traag laadt. Dat is vervelend en daar krijg je en bepaald gevoel bij.”
“Je moet je doelgroep kunnen aanspreken op een manier die voor hen herkenbaar is. Een soepele, laagdrempelige sollicitatieprocedure is daarin heel belangrijk.”
Is daar dan een gouden regel voor, om een website optimaal in te richten dat bezoekers uiteindelijk resulteren in leads of recruitmentconversie? Zodat de deur niet klemt? “Voor mij is het een harde eis dat je op doelgroepniveau kan communiceren”, voegt Jisca Mannessen toe. “Je moet je doelgroep kunnen aanspreken op een manier die voor hen herkenbaar is. Zodat zij zich thuisvoelen. Een soepele, laagdrempelige sollicitatieprocedure is daarin heel belangrijk. Geen accounts of verplichte velden.”
Employer branding en leadgeneratie
Eén van de belangrijkste trends op het gebied van employer branding is dat steeds meer bedrijven en sectororganisaties samenwerken om mensen binnen de sector te houden en meer talent aan te trekken. Om dit te bereiken, ontwikkelen bedrijven steeds meer websites die gericht zijn op leren en ontwikkelen, naast het ondersteunen van veiligheid en het helpen van kandidaten om een loopbaantraject te volgen. Een andere belangrijke trend is leadgeneratie. Door middel van job pages en landingspagina’s kunnen bedrijven visueel aantrekkelijke inhoud creëren om kandidaten naar één plek te leiden en conversies te optimaliseren.
“Naast je actuele vacatures willen we vooral proberen met recruitmentsites de engagement te creëren.”
“We kijken vanuit de employer brandinghoek wat meer daar de langere termijn”, zegt Robbert Speet van SteamTalmark. “Naast je actuele vacatures willen we vooral proberen met recruitmentsites de engagement te creëren. Een zaadje planten bij de bezoeker van je site. Wij noemen dat dan de oriënterende bezoekers; iemand die niet voor een actieve vacature gaat, maar wel kennis wil maken met jouw organisatie. Om vervolgens op de lange termijn, op het juiste moment nader te komen kennismaken en wellicht in dienst te treden.”
‘Sourcen is verleiden’
Tegelijkertijd moeten organisaties steeds meer nadenken over het hele pakket. Niet zomaar een werkenbij-site, maar over alle facetten. “Alleen maar roepen: kijk wat voor mooie vacature, jij moet bij ons solliciteren. Dat werkt niet meer”, zegt Sidney Hiele van JobPage/QSXL. “Wij zeggen 85-90% van de mensen die je benaderd, dat moet écht kloppen. Die mensen moeten denken: ‘dat je mij benadert, dat is heel logisch, want ik zou hierin geïnteresseerd kunnen zijn.’
“Het gaat om het bedrijf, interesse wekken, de juiste content voorschotelen. Gericht op hun vakgebied.”
“Wat je nu in de huidige arbeidsmarkt ziet, is dat sourcen een van de belangrijkste elementen is in recruitment. Maar wat je ziet is dat het nog heel onprofessioneel wordt toegepast. Mensen worden de hele dag door benaderd, maar je moet ze verleiden. Dat is veel meer dan mensen geïnterneerd maken voor die ene vacature. Het gaat om het bedrijf, interesse wekken, de juiste content voorschotelen. Gericht op hun vakgebied. Daarin zit dat verleiden, op de inhoud.”
‘AI maakt je leven een stuk makkelijker’
Waar moet een jobpage dan aan voldoen, om dat te bewerkstelligen? “Het moet heel makkelijk converteren naar reacties”, stelt Hiele. “Het allerbelangrijkste is het contact leggen met jouw kandidaten, of dat nu passieve of actieve bezoekers zijn. AI-matching moet je vervolgens hebben. Als je ziet hoeveel inspanning en kosten je kwijt bent om überhaupt bezoekers naar jouw website. Recruitment is nog steeds persoonlijk contact. Hoe meer je in dat voorwerk kunt automatiseren of digitaliseren, dat is key. AI maakt je leven een stuk makkelijker. Zeker nu.”
ChatGPT en de recruitmentsite
Alle experts zijn al aan het kijken hoe ze ChatGPT kunnen gebruiken bij het bouwen en/of optimaliseren van recruitmentsites. “Er zit nog wel een gat tussen integraties met je platform en ook met het ATS”, zegt Ricardo Risamasu van SteamTalmark. “Ik volg de GPT-ontwikkeling al enkele jaren en dat het nu out in the open is, geeft het wat meer schwung. In de praktijk vergelijk ik het met rijden van een Tesla. Door de drukke binnenwegen van Amsterdam gaat dat nog niet. Maar op snelwegen heeft het systeem eerder dingen in de gaten dan de bestuurder. Het zit nu dus nog in de ondersteunende fase, maar ik ben benieuwd wat het gaat brengen.”
Bekijk de online talkshow
De Recruitment Tech Talkshow 2023 is een must-see voor iedereen die geïnteresseerd is in de nieuwste trends op het gebied van recruitmentsites. Vraag de replay aan met onderstaand formulier en je krijgt de replaylink toegestuurd: