In 2024 wordt voor de tweede maal de Benelux AI in Recruitment Award uitgereikt. Wie wordt de opvolger van Knowledgemarker? Dít zijn de 6 kanshebbers om er met de jury-prijs vandoor te gaan, voor beste AI-toepassing binnen een recruitmenttool óf -case: ORANJEGROEP, NoMilk2Day, PostNL, In2Dialog, sympl en The Selection Lab.
1. ORANJEGROEP (case)
ORANJEGROEP werd geconfronteerd met de uitdaging om met slechts een klein team grootschalige recruitment processen te beheren in tien landen, verspreid over heel Europa en in meer dan tien talen. “Dit was een complexe situatie, waarin het werven, pre-screenen en plannen van interviews handmatig veel tijd en middelen kostte. Dankzij de integratie van Recrubo.ai met Carerix is het proces volledig geautomatiseerd.”
“Wanneer een vacature wordt aangemaakt, vertaalt Recrubo deze binnen enkele seconden naar een AI Recruiter, die kandidaten automatisch pre-screent op basis van harde vacature-eisen en de juiste kandidaten direct inplant voor een interview via WhatsApp. Voldoet de kandidaat niet aan de harde eisen? Dan kan de kandidaat gematcht worden aan een beter passende vacature. In slechts 6 maanden tijd hebben drie recruiters meer dan 15.000 kandidaten succesvol verwerkt, verspreid over tien landen: Nederland, België, Portugal, Roemenië, Polen, Slovenië, Litouwen, Estland, Hongarije en Bulgarije. Dankzij Recrubo zijn er meer dan 300 unieke AI-chatflows gemaakt in meer dan 10 verschillende talen.”
2. NoMilk2Day (case)
NoMilk2Day is een recruitmentspecialist met activiteiten in Nederland, Azië en de Verenigde Staten. Het bedrijf staat voor de uitdaging om zowel topfuncties op C-niveau als grootschalige interim-recruitmenttaken efficiënt te beheren. NoMilk2Day heeft het Byner ATS-platform gekozen vanwege de inzet van technologie met geïntegreerde AI om efficiënter te werken. “In2Dialog registreert automatisch interviews, genereert transcripties en organiseert. AI wordt op diverse manieren ingezet om talen te verwerken en te analyseren. Door audio om te zetten naar tekst, deze te samenvatten en te bewerken, kunnen ze nu efficiënter werken met grote hoeveelheden gesproken informatie.”
“Daarnaast kan AI persoonlijkheidstrekken, competenties en motivatie uit deze teksten halen. Zelfs de ontwikkeling van eigen AI-modellen voor specifieke doeleinden zoals psychometrie en communicatiestijlen is mogelijk. Door deze AI-output te combineren met andere data, kunnen we bijvoorbeeld automatisch rapporten genereren, wat leidt tot tijdsbesparing en gestroomlijnde processen.”
3. PostNL (case)
PostNL kampte met capaciteitsproblemen. In andere woorden: teveel sollicitanten om effectief op te pakken, ghosting en stevige concurrentie. Ze besloten daarom een digitale recruiter in the leven te roepen ter ondersteuning, in samenwerking met Scotty AI. “De agent, Charlie, reageert sindsdien binnen één minuut op sollicitaties en biedt kandidaten de mogelijkheid om met hem te WhatsAppen, of te bellen. Vervolgens kan Charlie bijna alles doen wat een menselijke recruiters zou doen: screenen, afwijzen, cross-sellen óff inplannen van kandidaten bij de juist mensen en het meten van candidate experience. Maar dan 24/7, 500.000 gesprekken tegelijk en zonder enkele menselijke emoties of vooroordelen.”
4. In2Dialog (tool)
In2Dialog biedt een AI-gedreven gespreksanalyse tool die live, online en telefonische interviews opneemt, samenvat en analyseert. “Voor online gesprekken neemt een bot deel aan het gesprek. Met de app op de smartphone worden live gesprekken opgenomen. In2Dialog integreert een telefonieoplossing, zodat vanuit hun app gebeld kan worden om deze gesprekken op te nemen. De audio wordt eerst deels met eigen AI bewerkt, bijvoorbeeld ontdaan van filled pauses (de oehs en ahs) en sprekersidentificatie. Het gegenereerde transcript wordt geanalyseerd naar drie aspecten: de kandidaat, de recruiter en de interactie tussen beide.”
Over de kandidaat ontstaat een rapport met gedetailleerde samenvatting, pitch, competenties, psychometrische inzichten en specifieke informatie, zoals arbeidsvoorwaarden, urgentie en wensen voor een nieuwe functie. “Daarbij combineren wij de best beschikbare LLM’s met eigen ontwikkelde modellen voor psychometrie. De communicatiestijlen van de recruiters analyseren wij op een veertigtal kenmerken, zoals mate van open vragen, informatiedichtheid, spreektijd, levendigheid, hoeveel tijd de recruiter aan bepaalde onderwerpen besteedt. Dit benchmarken we vervolgens, waarbij organisaties een eigen benchmark kunnen creëren.”
5. sympl (tool)
sympl is een SaaS-oplossing die bedrijven ondersteunt bij het opzetten en beheren van recruitment marketingcampagnes via sociale media. “Het automatiseringssysteem stelt HR- professionals zonder marketingkennis in staat om effectieve campagnes te creëren. Gebruikers kunnen advertentieteksten, video’s en andere creatieve content maken met behulp van AI, die ontworpen is om hen te ondersteunen bij taken waar ze geen kennis van hebben.”
AI wordt gebruikt om HR-professionals te ondersteunen bij taken die buiten hun gebruikelijke werkzaamheden liggen, zoals het schrijven van advertentieteksten en het monteren van video’s. “Hierdoor kunnen zij hoogwaardige en effectieve marketingcampagnes creëren zonder diepgaande marketingkennis. De optimalisatie van de campagnes wordt uitgevoerd door een algoritme dat gebruik maakt van data van historische en lopende campagnes, en dat platformoverschrijdend werkt met onder andere geautomatiseerde A/B-tests.”
6. The Selection Lab (tool)
The Selection Lab heeft op basis van generatieve AI video-assessments ontwikkeld in meer dan 40 talen, speciaal voor high volume recruiting. “Deze assessments, die afhankelijk van de behoefte vanuit de klant 5-45 minuten duren, maken gebruik van generatieve AI om de indruk te wekken dat kandidaten communiceren met recruiters vanuit de organisatie. Een recruiter vanuit de organisatie levert een video van minimaal 3 minuten, waarin deze persoon bijvoorbeeld over het weer praat.”
Vervolgens kan The Selection Lab deze persoon geautomatiseerd alle vragen in het assessment laten stellen in 40 verschillende talen. “De testen meten persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden en zijn gevalideerd voor een efficiënte en grootschalige screening. Dit helpt bij het verbeteren van de matching en retentie van kandidaten en maakt het recruitmentproces persoonlijker, door ook de employer branding mee te nemen in het recruitment proces.”
Wil jij bij het Recruitment Tech Event zijn?
De winnaar wordt op donderdag 7 november bekendgemaakt tijdens het Recruitment Tech Event 2024. RTE is hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met talkshows, een breakout-programma en drie inspirerende keynotes. Het thema voor 2024 is ‘Coming home’. Kandidaten maar ook recruiters moeten zich thuis voelen bij gebruik van tooling. En het event keert terug naar de plek waar het in 2015 begon: DeFabrique in Utrecht. Meld je hier aan!