Bedrijven investeren miljarden in Generative AI-technologie ten behoeve van HR en recruitment, maar de vraag blijft: wanneer betalen deze investeringen zich daadwerkelijk terug? We duiken in een aantal voorspellingen van tech-guru Josh Bersin én MIT, Goldman Sachs en New York University-experts.
Te weinig gedefinieerde succescriteria
Wat wordt precies de invloed van AI op ons werk? De dystopische voorspellingen hebben we allemaal gelezen. MIT-professor Daron Acemoglu schat dat AI in de komende tien jaar slechts 4,6% van alle taken zal beïnvloeden, wat resulteert in een bescheiden productiviteitsgroei van 0,5% en een GDP-groei van 0,9%. “Veel van die taken, zoals het beoordelen van sollicitaties, het diagnosticeren van gezondheidsproblemen, het geven van financieel advies, hebben geen duidelijk gedefinieerde objectieve succescriteria”, stelt Acemoglu.
“Ze omvatten vaak complexe, contextuele variabelen: wat goed is voor de ene patiënt, is niet noodzakelijk goed voor een andere”, aldus Acemoglu. “In deze gevallen is leren door externe observatie veel moeilijker en moeten generatieve AI-modellen in plaats daarvan vertrouwen op het gedrag van bestaande werknemers.”
Instorting op komst, of tóch optimisme?
Gary Marcus, emeritus professor psychologie en neurowetenschappen aan de New York University, gaat nóg verder. Hij voorspelt een mogelijke ineenstorting van Gen AI, met als gevolg privacy-verlies en cyberdreigingen. “Generatieve AI zelf zal zeker niet verdwijnen”, zo stelt Marcus. “Maar investeerders zullen waarschijnlijk stoppen met het uitgeven van geld in het huidige tempo, het enthousiasme zal afnemen en veel mensen zullen hun geld verliezen. Bedrijven die nu miljarden waard zijn, kunnen failliet gaan of worden opgeknipt. Weinig van de darlings van vorig jaar zullen ooit aan de recente verwachtingen voldoen, waarbij de geschatte waarden vaak enkele honderden keren de huidige winst bedroegen. Eind 2024 kan alles er heel anders uitzien dan een paar maanden geleden.”
“Investeerders zullen waarschijnlijk stoppen met het uitgeven van geld in het huidige tempo, het enthousiasme zal afnemen en veel mensen zullen hun geld verliezen.”
Aan de andere kant van het spectrum staat het optimisme van Goldman Sachs Global Economist, die voorspelt dat AI 25% van de werktaken zou kunnen automatiseren en de Amerikaanse productiviteit met 9 biljoen dollar zou kunnen verhogen, wat resulteert in een GDP-groei van 6,1% over het komende decennium. “Hoewel het op dit moment niet kosteneffectief is om veel AI-gerelateerde taken te automatiseren, ben ik ervan overtuigd dat het grote potentieel voor kostenbesparing en de waarschijnlijkheid dat de kosten op lange termijn zullen dalen”, stelt analist Joseph Briggs. “Zoals vaak, zo niet altijd, het geval is bij nieuwe technologieën – uiteindelijk zal leiden tot meer AI-automatisering,” stelt Briggs. “We staan aan de vooravond van een significante verschuiving in hoe we werk benaderen en uitvoeren.”
‘Glans is eraf’
In de recruitmentwereld zien we een gemengd beeld. Sommige bedrijven rapporteren teleurstellende resultaten met generieke AI-tools. In een artikel citeert Josh Bersin citeert weer een ander artikel uit Business Insider waarin een groot farmaceutisch bedrijf zijn Microsoft Copilot-licenties annuleerde vanwege gebrek aan toegevoegde waarde. Bersin ziet juist kansen in domeinspecifieke AI-toepassingen. Hij noemt drie verschillende succesvolle voorbeelden aan uit de recruitmentindustrie: Paradox, HiredScore (recent overgenomen door HiredScore) en Eightfold. “Elk van deze bedrijven is uniek, en tijdens onze samenwerking zien we flitsen van innovatie: niet in de AI zelf, maar in het vinden van nieuwe manieren om problemen op te lossen en wat ik ‘de waardecurve beklimmen’ noem”, aldus Bersin.
“We zijn verblind geweest door de kracht van ChatGPT en nu zijn we op zoek naar echte oplossingen voor problemen.”
De Amerikaan benadrukt dat het vinden van de juiste toepassingen voor AI tijd kost. Hij voorspelt een verschuiving van brede, generieke AI-toepassingen naar meer gerichte, domeinspecifieke oplossingen in de komende jaren. “Innovators, ondernemers en oprichters van startups zijn degenen die Gen AI zullen toepassen op unieke manieren om problemen op te lossen,” stelt Bersin. “Zoals bij alle nieuwe technologieën die snel de markt betreden, is ‘de glans eraf’. We zijn verblind geweest door de kracht van ChatGPT en nu zijn we op zoek naar echte oplossingen voor problemen.”