Van het schrijven van pakkende vacatureteksten tot het vinden van de perfecte match: AI laat geen aspect van het wervingsproces ongemoeid. Maar welke toepassingen zijn nu écht populair onder recruiters? De antwoorden komen rechtstreeks uit de Recruitment Tech Survey 2024.
ChatGPT Heerst Oppermachtig
Het is onmiskenbaar: ChatGPT is de onbetwiste koning van AI-tools in de recruitmentwereld. Een overweldigende 72,9% van de professionals maakt gebruik van de gratis versie van ChatGPT. De betaalde versie volgt op respectabele afstand met 31,8% gebruikers.
Een overweldigende 72,9% van de professionals maakt gebruik van de gratis versie van ChatGPT.
Opvallend is het verschil met Google Gemini (voorheen bekend als Google Bard), dat ondanks zijn latere lancering in Europa, slechts door 15,3% van de professionals wordt gebruikt. Hoewel beide tools als rivalen worden gezien, is hun onderliggende technologie fundamenteel anders. ChatGPT is gebaseerd op het GPT-taalmodel, getraind op een enorme hoeveelheid tekst. Google Gemini gebruikt daarentegen LaMDA (Language Model for Dialogue Applications), specifiek getraind op dialogen.
AI gaat verder dan Gen-AI
Het is cruciaal om te beseffen dat AI in recruitment veel meer omvat dan alleen generatieve tools. AI-algoritmes zijn al geruime tijd geïntegreerd in diverse recruitmenttooling. Denk hierbij aan: AI binnen recruitmentsystemen (34,7% gebruik) en Search- en matchsoftware (22,9% gebruik). Deze tools gaan verder dan tekstgeneratie en kunnen bijvoorbeeld kandidaten matchen met vacatures op basis van hun vaardigheden.
De 6 populairste AI-toepassingen in recruitment
In totaal zien we de volgende 6 toepassingen die het populairst zijn. Met een overduidelijke (logische) winnaar op één.
1. Schrijven van vacatureteksten (83,3%)
Veruit de populairste toepassing. AI helpt hier bij het genereren van relevante teksten die bovendien de SEO-waarde van vacatures verhogen.
2. Search & match (39,3%)
Op de tweede plaats staat het gebruik van AI voor het vinden en screenen van kandidaten.
3. Recruitment marketing (34,5%)
AI wordt ingezet om potentiële kandidaten effectiever te bereiken en te beïnvloeden.
4. Chatbots (25,6%)
Een groeiend aantal recruiters zet chatbots in om kandidaatvragen te beantwoorden en hen door het sollicitatieproces te loodsen.
5. Data-analyse (21,4%)
AI helpt recruiters bij het identificeren van trends en het nemen van betere beslissingen.
6. Selectie (6,0%)
Hoewel nog in de kinderschoenen, begint AI ook een rol te spelen in het selectieproces.
Download de Recruitment Tech Survey 2024
Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2024 nog meer in geïnvesteerd? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2024, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van recruitmenttooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers — een must voor de boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2024 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hard copy.