Stan Wasowicz, co-founder en VP of Growth Partnerships bij Scotty AI, schuift tijdens het Recruitment Tech Event op 7 november aan bij één van de talkshows. In een vooruitblik deelt Wasowicz zijn visie op de transformatie van de arbeidsmarkt én de rol van AI. “Ik voorspel dat tegen 2028 bijna alle sourcers, screeners, interviewers, coördinatoren en admins volledig geautomatiseerd zullen zijn.”
De missie van Scotty
Scotty AI wil de manier waarop recruiters werken fundamenteel veranderen. “Onze missie is om zowel mensen als bedrijven te bevrijden van cognitief werk”, stelt Wasowicz, waarmee hij doelt op het automatiseren van witteboordbanen door middel van geavanceerde AI. “We zijn een cognitief proces automatiseringsplatform. We bieden modules die verschillende kanalen ontsluiten en systemen verbinden, waardoor de communicatie tussen mensen en systemen geautomatiseerd wordt.”
“Ik voorspel dat tegen 2028 bijna alle sourcers, screeners, interviewers, coördinatoren en admins volledig geautomatiseerd zullen zijn.”
Met de opkomst van AI zullen recruitmentprocessen volgens Wasowicz niet langer hetzelfde blijven. Hij voorspelt een wereld waarin recruiters véél minder handmatig werk hoeven te doen. “Ik voorspel dat tegen 2028 bijna alle sourcers, screeners, interviewers, coördinatoren en admins volledig geautomatiseerd zullen zijn.”
‘Kandidaten willen gewoon weten waar ze staan’
“Dat brengt niet alleen aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee, maar verbetert ook de ervaring voor kandidaten aanzienlijk”, voegt Wasowicz toe. “Kandidaten willen nu gewoon meteen weten waar ze staan. On-demand. En ja, dan is eigenlijk de rol van een mens arbitrair. Voor meer complexe rollen, zoals IT, willen hiring managers vaak nog zelf een selectie maken en een kandidaat persoonlijk spreken. Maar bij blue-collar functies zien we steeds vaker dat bedrijven zeggen: ‘Stuur maar gewoon door. Werkt het niet tijdens de proefdag, dan niet.’ Interviewrondes zijn in die gevallen niet meer nodig.”
“Steeds meer mensen laten AI automatisch bij duizenden bedrijven solliciteren, en ze landen er fantastische banen mee.”
“Ik voorspel een wereld waarin het zowel kandidaten als hiring managers niet meer uitmaakt wie er solliciteert of waar iemand werkt. Het idee dat kandidaten actief naar een baan willen zoeken en werkgevers kandidaten willen vergelijken, is achterhaald. Steeds meer mensen laten AI automatisch bij duizenden bedrijven solliciteren, en ze landen er fantastische banen mee. Na een paar keer geloof je het wel.”
PostNL als voorbeeld
Als voorbeeld van de effectiviteit van AI in recruitment, verwijst Wasowicz naar een project met PostNL. “We hebben een virtuele recruiter gecreëerd onder de naam Charlie”, legt hij uit. “Deze AI-agent reageert binnen één minuut op sollicitaties, screent kandidaten — en plant gesprekken in. De resultaten zijn indrukwekkend. 75% kostenbesparing, een conversie van 73% van sollicitant naar afgerond sollicitatieproces en 95% van de interacties resulteren in zeer tevreden kandidaten.”
“Wat nodig is, is sterke samenwerking tussen werkgevers en service-integrators.”
“Er moet veel meer aandacht komen voor educatie rondom AI en de voordelen ervan. Ik hoop dat mensen leren van de case van PostNL tijdens het Recruitment Tech Event, zodat andere bedrijven zien dat het niet zo moeilijk is om AI te implementeren. Als bedrijven inzien dat ze eenvoudig een businesscase kunnen maken voor AI, zal de adoptie snel volgen. Net zoals we dat in de consumentenmarkt zagen met AI-agenten. Wat nodig is, is sterke samenwerking tussen werkgevers en service-integrators.”
AI wapenwedloop
Ondanks zijn enthousiasme, erkent Wasowicz ook de uitdagingen. “Wat me zorgen baart, is de wapenwedloop binnen bedrijven die AI ontwikkelen, gedreven door macht. Ze denken dat als ze een soort ‘half-God’ creëren, waarmee ze een economisch voordeel hebben. Dit is zorgwekkend, want in plaats van over de risico’s te praten, blijven we in de recruitmentsector discussiëren over irrelevante zaken zoals CV’s en motivatiebrieven.”
“Ik denk dat wij met z’n allen als maatschappij te weinig praten over hoe we ons voorbereiden op een wereld waarin we niet meer hoeven te werken.”
“Ondertussen maken we in de wereld met AI enorme medische vooruitgangen, zoals het terugdraaien van ouderdom bij muizen en honden. Tegen 2045 zouden we zelfs ‘longevity escape velocity’ kunnen bereiken, wat betekent dat we langer kunnen leven dan de tijd die verstrijkt. Dit soort ontwikkelingen gebeuren nu, maar in onze sector praten we nog steeds over CV’s. Ik denk dat wij met z’n allen als maatschappij te weinig praten over hoe we ons voorbereiden op een wereld waarin we niet meer hoeven te werken. Wat gaan we dan doen? Hoe gaan we dan welvaart verdelen?”
‘Controle nemen’
Wasowicz sluit af met een dringende oproep aan recruiters: “Als je ziet dat je iets aan het doen bent dat zo duidelijk op een pad staat volledig geautomatiseerd te worden, dan kan je twee dingen doen. Of je gaat gewoon wachten tot die verandering plaatsvindt en je overkomt. Of je neemt controle, je leert wat er nou precies speelt en jij wordt degene die de business cases maakt en naar de C-level brengt.”
Wil jij bij het Recruitment Tech Event zijn?
Donderdag 7 november vindt het Recruitment Tech Event 2024 plaats. Hét toonaangevende event over de recruitmenttechnologie van morgen. Met talkshow, breakout programma en 3 inspirerende keynotes. Thema is ‘Coming home’. Kandidaten maar ook recruiters moeten zich thuis voelen bij gebruik van tooling. En het event keert terug naar de plek waar het in 2015 begon: DeFabrique in Utrecht. Meld je hier aan!