Het gebruik van AI in HR en recruitment: het blijft een apart huwelijk, zo blijkt uit het laatste onderzoek van Fosway onder HR-professionals. Terwijl 72% van plan is het gebruik van AI in HR uit te breiden, heeft 85% met implementatieproblemen te maken gehad.
Té grote hype?
Bij het onderzoeken van hoe HR professionals naar kunstmatige intelligentie kijken, hoef je niet lang op LinkedIn te scrollen om de verschillen in meningen te zien. Terwijl de ene recruiter er absoluut dol op is, weigert de volgende om ook maar één enkele AI-gerelateerde post te ‘liken’. Het laatste onderzoek van de Fosway Group naar de manier waarop AI wordt gebruikt in HR schetst een soortgelijk beeld.
Op de vraag “denk je dat de claims over de impact van AI op HR overdreven gehyped zijn?” antwoordde 34% van de respondenten ‘nee’. 34% antwoordde ‘ja’, 32% antwoordde ‘misschien’.
“De respondenten uit onze enquête laten een gelijkmatige verdeling zien tussen degenen die denken dat AI in HR overhyped is, degenen die geloven dat AI aan de ‘gehypete verwachtingen’ zal voldoen en degenen die hun oordeel over de impact van AI op HR in beraad houden”, aldus het rapport. Al met al konden de resultaten niet dichter bij elkaar liggen. Op de vraag “denk je dat de claims over de impact van AI op HR overdreven gehyped zijn?” antwoordde 34% van de respondenten ‘nee’. 34% antwoordde ‘ja’, 32% antwoordde ‘misschien’.
Weinig impact op HR-functies
Hoewel het voor HR professionals en recruiters gemakkelijk is om in de hoeveelheid AI-ruis te verdrinken, is de impact ook enigszins teleurstellend. 17% zegt dat het geen effect heeft, en 35% merkt slechts een klein effect. Aan de andere kant van het spectrum ervaart slechts 7% ‘veel’ impact op hun HR-functie. “Dit komt overeen met het feit dat de helft van de mensen die we ondervraagd hebben aangeeft dat ze al op de een of andere manier AI-tools gebruiken om hun HR-processen te verbeteren”, aldus Fosway.
Gebruik van AI nog in beginfase
Slechts 16% van de ondervraagden vindt dat ze geavanceerd zijn in het toepassen van AI in HR. Dit kan komen doordat AI vooral wordt gebruikt voor specifieke taken binnen HR. “AI wordt steeds belangrijker in bepaalde specialistische HR-gebieden, waardoor de ervaring van medewerkers, managers én kandidaten verandert.”
‘Een grotere operationele efficiëntie en productiviteit’ is de belangrijkste drijfveer (76%) voor het gebruik van AI in recruitment.
Bij het kijken naar de belangrijkste drijfveren voor het gebruik van AI in recruitment, lijkt het rapport zichzelf enigszins tegen te spreken. ‘Een grotere operationele efficiëntie en productiviteit’ is de belangrijkste drijfveer (76%), maar dit kan nauwelijks als een ‘niche’-element van het HR-proces worden omschreven. Hetzelfde geldt voor het versnellen van processen (69%), het verbeteren van de werknemerstevredenheid (64%), het verhogen van nauwkeurigheid en kwaliteit (59%) en het ondersteunen van betere besluitvorming (55%).
72% wil meer AI gebruiken
Ondanks dat er ruimte is voor verbetering in het effect en de acceptatie van AI, zou de adoption rate de beslissende factor kunnen zijn in het huwelijk tussen AI en HR. Daarin zegt 72% van plan te zijn om hun gebruik van AI in HR uit te breiden. “Het momentum voor AI in HR is hoog”, stelt het rapport. “Slechts een kleine groep (20%) is onzeker over de plannen van hun HR organisatie voor AI.”
Veel implementatieproblemen
De integratie van AI in HR is geen eenvoudige klus. Terwijl het implementatieproces voor een gelukkige 14% vlekkeloos verliep, ondervond 22% ‘veel’ uitdagingen, terwijl de meerderheid (63%) tegen ‘enkele’ uitdagingen aanliep. Dit benadrukt het belang van grondig testen en valideren voor HR teams voordat ze zich er volledig in storten. Met andere woorden: begin niet zomaar met het implementeren van AI, maar zoek concrete gebruiksscenario’s waarin het waarde kan toevoegen aan HR of recruitmentprocessen.
Niet genoeg bias-audits
Met nieuwe wetgeving in aantocht, waarbij recruitmentsystemen door de Europese Commissie als een ‘hoog risico’ worden aangemerkt, bestrijdt slechts de helft van de gebruikers actief bias binnen hun systemen. 28% neemt géén maatregelen om bias tegen te gaan, terwijl 25% zegt ‘het niet te weten’. Slechts 15% controleert regelmatig de door AI-aangedreven HR-systemen op bias.
“Om succesvol te zijn, moeten HR-teams ethische richtlijnen volgen voor het gebruik van AI en personeel trainen om vooringenomenheid te herkennen.”
Dat is zorgelijk, zegt Fosway Group. “Om succesvol te zijn, moeten HR-teams ethische richtlijnen volgen voor het gebruik van AI, personeel trainen om vooringenomenheid te herkennen en verminderen, en regelmatig controles uitvoeren op AI-systemen om indien nodig aanpassingen te doen.”