Het nieuwe recruitmenttech.nl thema gaat over een onderwerp dat vele ‘verschijningsvormen’ kent: recruitment marketing.
In de deze aflevering van de serie: een gesprek met Wiebe Mulder en Peter Woudenberg, managing partners van Jobmatix. Een gesprek over complexiteit verminderen en ‘groeien als kool’. ‘We hebben ons ten doel gesteld om binnen Europa in de top-drie te komen als het gaat om recruitment marketing automatiseringsplatformen’, zegt Mulder.
Verschillen tussen bureaus en corporates
Recruitment marketing is voor de meeste bureaus niets nieuws. “Ze zetten er al vaak op in”, zegt Woudenberg. “Werving en selectie is natuurlijk ook hun core business, dus ze werken veelal met eigen recruitment marketingteams. Zij sturen ook op kosten per sollicitatie. Bij corporates zie je dat minder. Die hebben doorgaans niet zo’n marketingteam en zijn ook minder bezig met wat een sollicitatie mag kosten. Zij willen simpelweg de vacatures invullen. Dat is wel een groot verschil. Voor ons zijn drie belangrijke uitgangspunten bij recruitment marketing: het versterken van je merk door goed werkgeverschap, het aantrekken van talent en het verbeteren van de kandidatenervaring.”
Exenzo
Jobmatix, inmiddels specialist in programmatic job advertising, ontstond in 2016 als spin-off uit het nog altijd bestaande Exenzo. Een bedrijf dat een niche bedient, met commerciële job board-software, onder meer voor vakbladuitgevers. De tool om te adverteren op meerdere performance job boards en alleen maar voor daadwerkelijk behaald resultaat, trok aandacht. “Het is inmiddels een super buzzwoord: programmatic job advertising”, zegt Mulder. “Je betaalt om zichtbaar te zijn, maar op basis van resultaat. Daar hebben wij techniek voor gebouwd: geprogrammeerd advertenties aan- en uitzetten. Van tevoren al bepalen, dit zijn de voorwaarden waaronder ik wil adverteren. Dat heet dan met een mooie term geprogrammeerd adverteren.”
“De tool om te adverteren op meerdere performance job boards en alleen maar voor daadwerkelijk behaald resultaat, trok aandacht.”
Complexiteit eruit halen
“Klanten komen bij ons met vragen als: hoe kan ik mijn vacatures snel en goed en efficiënt onder de aandacht krijgen bij mijn doelgroep?”, merkt Woudenberg. “Maar ook, hoe kan ik inzichtelijk krijgen welke kanalen wel en niet presteren? Hoe ga ik met minder resources mijn vacatures optimaal adverteren, hoe ga ik mijn kosten beter managen?”
“Doordat wij zo goed als alles geautomatiseerd hebben, kan je heel snel schakelen.”
Mulder: “Daarnaast halen wij de complexiteit eruit voor klanten. Klanten vragen bijvoorbeeld: kan ik niet via jou adverteren? Dat hoef ik niet met meerdere jobboards afzonderlijk te spreken. Of: we willen graag alles op één factuur, want dan kunnen we daar een budget aan toevoegen en een PO-nummer. Dat soort zaken. Maar misschien nog wel belangrijker: snelheid. Doordat wij zo goed als alles geautomatiseerd hebben, kan je heel snel schakelen.”
In één keer bij 20 jobbboards aanhaken
“Met het platform van Jobmatix log je in, maak je een campagne aan en selecteer je de banen die er toe doen. Je voegt daar een budget aan toe en drukt op ‘gaan’. Binnen een uur krijg je het eerste verkeer binnen en wellicht diezelfde dag nog sollicitanten. Woudenberg: “Het is écht anders dan multiposting. Je hoeft niet meer zelf te gaan schakelen met het job board, of zelf budgetten te verdelen. Het platform neemt het over en automatiseert dat. Dus in één keer kan je bij meer dan twintig jobboards aanhaken.”
Klikvalidatieregels
Het platform is zo gemaakt dat het automatisch stuurt op de best presterende kanalen, afhankelijk van je strategie. Woudenberg: “Daar gaat je budget naartoe. Op basis van de resultaten wordt het automatisch aangestuurd.” Mulder: “Daarnaast beschermen wij onze adverteerders met klikvalidatieregels. Botverkeer bijvoorbeeld. Dat detecteren wij en halen wij er uit. Wij kijken ook wat de rol is van een job board in de hele funnel als touchpoint. Het kan best zijn dat niet de eerste klik is, maar de derde of vierde klik heeft geleid tot een sollicitatie.”
Van kleine bedrijven tot grote corporates
Jobmatix bedient van kleine organisaties tot grote corporates, zoals bijvoorbeeld Kruidvat en DHL Express. Woudenberg: “Daarnaast ook uitzendorganisaties, onder meer Covebo of JAMWerkt. Maar er zijn ook internationaal opererende grote vacaturebanken die gebruik maken van onze diensten. Als je gemiddeld vijf vacatures per maand hebt, is het interessant om ons platform in te gaan zetten.”
In Europa binnen drie jaar in top-drie
Het nieuwe platform van Jobmatix is net live gegaan, wat staat er nog meer op het programma voor 2024 en de komende jaren? Woudenberg: “We zijn gestart met het koppelen van Applicant Tracking System (ATS), om uiteindelijk ook doormeten tot plaatsing in het platform te krijgen. Wanneer je klanten al kunt helpen met op vacature-, campagne- en kanaalniveau inzichtelijk maken met welke kanalen het beste presteren, vormt de ATS-koppeling de volgende stap. Daarnaast gaan we ook meerdere touchpoints aanbieden, zodat je kan adverteren op LinkedIn, maar ook op Facebook of op Instagram. En mocht Google for Jobs tóch ooit met een betaalmodel komen, zorgen wij er voor dat je daar kan adverteren. Verder speelt AI een steeds belangrijker rol bij onze jobdata, voor het classificeren en verrijken van de vacatures en het schrijven van advertenties.”
“In Duitsland kunnen we echt nog een wereld van verschil maken.”
“En we groeien als kool”, stelt Mulder. “We hebben ons ten doel gesteld om binnen Europa in de top-drie te komen als het gaat om recruitment marketing automatiseringsplatformen. In Duitsland kunnen we echt nog een wereld van verschil maken. Maar denk bijvoorbeeld ook aan Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk.”
Luister naar het volledige interview
Het nieuwe, meest recente, recruitmenttech.nl thema gaat over een onderwerp dat vele ‘verschijningsvormen’ kent: recruitment marketing. In een serie gesprekken gaat Martijn Hemminga op onderzoek uit. Nieuwsgierig naar het hele verhaal van Mulder en Woudenberg? Luister hieronder naar het podcastinterview.