HR- en recruitmenttechnologie die ‘volledig’ op AI gebouwd is: we zijn er minder ver van verwijderd dan de meeste mensen zullen denken, stelt technologie-expert Josh Bersin. ‘Hoewel er nog geen leveranciers zijn die een volledig AI-centrisch HCM-systeem hebben gebouwd, denk ik dat het eraan zit te komen.’
‘Eén van de grootste technologiemarkten ter wereld’
Volgens schatting van technologie-expert Josh Mersin is de HR-softwaremarkt inmiddels uitgegroeid tot een markt van zo’n 250 miljard dollar. Daarin is HR-software nog wel een breed begrip, maar is het te onderscheiden in een vijf- of zestal categorieën: payroll, core HR-platformen, recruitmentplatformen, trainingsplatformen, platformen voor secundaire arbeidsvoorwaarden en honderden overige toepassingen.
De markt voor HR-software is ‘volledig geëxplodeerd’, ziet Bersin.
Sinds de pandemie en de bijbehorende boom aan technologische innovaties, is de markt voor HR-software ‘volledig geëxplodeerd’, ziet Bersin. “Vorige week kondigde Workday, één van de bekendste spelers op de markt, een groei van 20,1% aan in de inkomsten uit abonnementen, waarmee nu $1,3 miljard per kwartaal wordt bereikt. Dat was een paar jaar geleden nog onvoorstelbaar.”
‘Systemen zijn radicaal veranderd’
HR-software is niet alleen booming, maar ook behoorlijk veranderd in recente jaren, constateert Bersin. “In de jaren tachtig en negentig waren het vooral backofficetools voor salarisadministrateurs, HR-managers en IT-medewerkers. Vanaf een jaar of 2010 verhuisden deze systemen allemaal naar een cloudomgeving, waardoor hun interfaces beschikbaar werden gemaakt voor werknemers. Vandaag de dag, nu we allemaal communiceren met tientallen apps vanaf onze telefoons, hebben HR-platforms zich ontpopt tot werktools.”
“Alles wat we op het werk doen, van het plannen van een vergadering tot het analyseren van een spreadsheet, heeft nu te maken met HR-systemen.”
“Alles wat we op het werk doen, van het plannen van een vergadering tot het analyseren van een spreadsheet, heeft nu te maken met HR-systemen”, vervolgt Bersin, die gezien wordt als één van de slimste en meest kritische technologie-kenners. “Jouw doelen, feedback, teaminteracties, financiële resultaten, wervingspraktijken, teamleiderschap en secundaire arbeidsvoorwaarden maken allemaal deel uit van de HR-technologie.”
Samensmelting van technologieën
Terwijl de tools zich steeds verder uitbreiden, ziet Bersin dat dat samengaat met een soort samensmelting van voormalig losstaande technologieën. “Grote HCM-spelers als Workday, SuccessFactors, ADP en Oracle hebben nu partner-ecosystemen om al deze tools te integreren en te vereenvoudigen. De invoering van cloudarchitecturen maakt dit makkelijker: zodra deze bedrijven hun apps openstellen met API’s, besluiten ze allemaal om een “platform” te worden in plaats van alleen maar een applicatie. Zelfs ServiceNow en Microsoft (Viva) zijn nu spelers geworden.”
Verouderingsgevaren
Toch ziet Bersin nog één duidelijk gevaar: bepaalde systemen zijn langzaam aan het verouderen. “Workday en SuccessFactors zijn sterk aangepast, maar werken op een verouderde basis. Workday werd opgericht in 2005 en SuccessFactors in 2001. Hoewel deze leveranciers hun gegevensstructuren en architecturen op veel manieren hebben gemoderniseerd en bijgewerkt, is hun kernsysteem nog steeds vrij star en broos. Als je deze systemen eenmaal hebt geïmplementeerd, zit je vast aan veel beslissingen op het gebied van workflow en hiërarchie, waardoor bedrijven gedwongen worden om ze periodiek opnieuw te “implementeren” als hun bedrijf groeit en verandert.”
De toekomst: een AI-centrisch HCM-systeem
Daarin is het antwoord dat voor de volgende lichting aan HR- en recruitmentsoftware gaan zorgen volgens Bersin vrij duidelijk: AI. “AI, de lieveling van de media en investeerders, kan eindelijk de nieuwe architectuur brengen die we nodig hebben. En hoewel er nog geen leveranciers zijn die een volledig AI-centrisch HCM-systeem hebben gebouwd, denk ik dat het er waarschijnlijk aan zit te komen.”
“Na veel gesprekken met technologieleiders in deze bedrijven denk ik dat dit wel eens de toekomst zou kunnen zijn.”
Daarin ziet Bersin drie categorieën van AI-oplossingen: degenen die ‘AI toevoegen aan hun bestaande architectuur’, degenen die ‘AI-functies in hun platform hebben ingebouwd’ en spelers die ‘gebouwd zijn op AI’. Die laatste categorie is dus in de kern gebouwd op Large Language Models (LLM’s) en deep learning. “In plaats van transactiegegevens op te slaan in een traditioneel systeem en dan machine learning toe te voegen om de ervaring te verbeteren, zijn ze eerst gebouwd op AI. Na veel gesprekken met technologieleiders in deze bedrijven denk ik dat dit wel eens de toekomst zou kunnen zijn.”